The relations between the subjects and the sharing of the experience: formations for implementation of the project 'Memories of Paraisópolis'

Authors

  • Simone Borges Paiva Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-4390.2016v5n2p206

Keywords:

Intergenerational workshops, Mediation, Narratives

Abstract

Introduction: The present report is part of a PhD thesis entitled: Intergenerational Workshops: knowledge and experience, cultural mediation and meaning.
Objective: It reports the formation process of educators for the implementation of the project 'Memories of Paraisópolis'.
Methodology: Structured in the form of an account, the present text presents the actions undertaken to allow the processes of enunciation of the narratives of the experience by the educators.
Results: The actions for enunciation and socialization of the experience re-signify the practices undertaken in the investigated context.
Conclusions: The records presented here indicate that the 'Memories of Paraisópolis’ project sought to offer the conditions so that the subjects could tell their stories, giving them not only a voice but also a space for socializing and sharing these voices, inserting them in a context Training and information on which the group of educators was a part.

Author Biography

Simone Borges Paiva, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

PhD from the Graduate Program in Information Science at the School of Communications and Arts (USP). Collaborating Professor at the Department of Information Science at the  Universidade Estadual de Londrina (UEL)

References

BENJAMIN, W. Experiência e Pobreza. In: BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras Escolhidas, volume I).

BENJAMIN, W. O Narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras Escolhidas, volume I).

BERGSON, H. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BOSI, E. Memória & sociedade: lembrança de velhos. Companhia das Letras: São Paulo, 1994.

BOSI, E. O tempo vivo da memória: ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2004.

BOSI, E. Velhos amigos. São Paulo: Companhia das Letras. 2003.

GOES, M. C. R. de. A construção de conhecimentos: examinando o papel do outro nos processos de significação. Temas psicol., Ribeirão Preto , v. 3, n. 2, ago. 1995 . Disponível em: https://bit.ly/3j0NKOr. acessos em 15 mar. 2015.

GOES, M. C. R. de. Os modos de participação do outro nos processos de significação do sujeito. Temas psicol., Ribeirão Preto , v. 1, n. 1, abr. 1993 . Disponível em: https://bit.ly/3j255X9. Acesso em 27 mar. 2014.

LURIA, A.R. Vigotskii. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (coletânea de textos). São Paulo: Ícone, 1988. p. 21-38.

PINO, Angel L.B. Processos de significação e constituição do sujeito. Temas psicol., Ribeirão Preto , v. 1, n. 1, abr. 1993 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413- 389X1993000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 15 mar. 2015.

PINO, Angel L.B. Processos de significação e constituição do sujeito. Temas psicol., Ribeirão Preto , v. 1, n. 1, abr. 1993 . Disponível em: https://bit.ly/3BWPbpK. Acessos em 15 mar. 2015.

VAN DER VEER, R. ; VALSINER, J.. Vygotsky: uma síntese. São Paulo: Loyola, 2014.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988. p.103-118.

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VYGOTSKY, L.S. Concrete Human Psychology. Psikhologiya, 1986, n. 1, pp. 51- 64. Disponível em: http://lchc.ucsd.edu/mca/Paper/Vygotsky1986b.pdf. Acesso em: 21 mar. 2014.

Published

2017-02-23

How to Cite

Paiva, S. B. (2017). The relations between the subjects and the sharing of the experience: formations for implementation of the project ’Memories of Paraisópolis’. Informação@Profissões, 5(2), 206–227. https://doi.org/10.5433/2317-4390.2016v5n2p206