Intencionality, objectivity, multiperspectivity: Contributions to research learning history of young out of historical films
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p193Keywords:
Historical Categories, Objectivity, Intencionality, Multiperspectivity, Historical Cognition.Abstract
Dealing with the categories of knowledge within the historical interpretation is among the challenges to research the historical learning of young students . It is understood , then, that the multiperspective approach of the contents of historical knowledge can complexify the relationship of individuals with the knowledge , and to highlight how certain categories are more relevant in this process , especially when part of teaching from cultural artifacts, as in the case of using historical films. Based on these assumptions, this paper describes an investigative path that left the conceptions of young students about the movies-and its historical notions and attitudes about Nazism, and that can lead to the formulation of a methodology of research that favors the cinema as a language and device that mobilizes historical learning. It is proposed, therefore, the understanding about how the categories of intentionality and objectivity are interpose as complex in the relationship of historical cognition made possible by an experiment with multiperspectividade through the films.
References
LEE, P. Em direção a um conceito de Literacia Histórica. Educar em Revista, Curitiba, p. 131-150, 2006.
KOSELLECK, R. Por que aprender História? Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 42, p. 19-42, out./dez. 2011.
LOWITH, K. O sentido da História. Lisboa: Edições 70, 1991. REIS, J. C. História e teoria: historicismo, modernidade, temporalidade e verdade. 3 ed. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2006.
RICOEUR, P. Tempo e Narrativa. São Paulo: Papirus, 1994.
RÜSEN, J. Razão Histórica. Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UNB, 2001.
RÜSEN, J. História Viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Tradução de Estevão Rezende Martins. Brasília: Ed. UNB, 2007.
RÜSEN, J. Jörn Rüsen e o Ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2010. SCHAFF, A. História e verdade. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
SOUZA, É. C. O que o cinema pode ensinar sobre a História? Investigação sobre as ideias dos alunos a respeito do uso de filmes em aulas de História. História e Ensino. CLCH, UEL, Vol. 16, n.1, Agosto de 2010, p.25-39.
SOUZA, É. C. O uso do cinema no ensino de História: propostas recorrentes, dimensões teóricas e perspectivas da Educação Histórica. Revista Escritas, UFT, v. 4, 2012, p.70-93.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.