History teaching: configurations of school knowledge

Authors

  • Ana Maria F. C. Monteiro Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p9

Keywords:

History teaching, School knowledge, Historical school knowledge, Didatic mediation, Conceptual constructions, Curriculum.

Abstract

The interest in History teaching has increased lately configuring a research field undergoing a great development in Brazil. In this way, the use of the concepts “school knowledge” (Forquin, Develay, Lopes), “school discipline” (Chervel, Goodson), and “didatic transposition” (Chevallard, Develay, Moniot), “didatic mediation” (Lopes) offer instigating perspectives to help understanding the characteristics of processes inherent in school culture, which specificity is then recognized and considered. The exclusive use of theoretical instruments pertinent to historiographic research to analyse knowledges and practices belonging to a culture with proper logic and dynamics has produced misunderstandings such as the identification of errors where there were only differences. The purpose of this article is to discuss some configurations proper to school knowledge. identified and analysed in the so called "curriculum in action" or, in other words, in History taught at schools, where the theoretical instruments of historiography is articulated with those belonging to the educational research field to approach and analyse constructions produced in school teaching, where instruction is imbricated with educational purposes.

Author Biography

Ana Maria F. C. Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor of Didactics and Practice of Teaching History at the Faculty of Education of the Federal University of Rio de Janeiro.

References

APPLE, M. Ideologia e currículo. São Paulo, Brasiliense,1982.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. História. Brasília, MEC/SEF/1998.

CAILLOT, M. La théorie de la transposition didactique est-elle transposable? In: RAISKY, C.; CAILLOT, M. (ed.). Au-delà des didactiques, le didactique. Débats autour de concepts fédérateurs. Paris: De Boeck, 1996.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

CHEVALLARD, Y. La transposicion didactica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, s.d.

CHEVALLARD, Y. La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La Pensée Sauvage, 1985.

DEVELAY, M. De l'apprentissage à l'enseignement: pour une épistémologie scolaire. Paris: ESF Éditeur,1992.

DEVELAY, M. Savoirs scolaires et didactiques des disciplines: une encyclopédie pour aujourd'hui. Paris,ESF Editeur,1995.

FORQUIN, J.C. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 5, p.28-49, 1992.

FORQUIN, J.C. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes médicas,1993.

FORQUIN, J.C. Evoluções recentes do debate sobre a escola, a cultura e as desigualdades na França" IN: FRANCO, C. (Org.). Avaliação, ciclos e promoção na Educação. Porto Alegre, Artmed, 2001.


FURET, F. O nascimento da História. in: FURET,F. A oficina da História. Lisboa: Gradiva, s.d.

GAUTHIER, C. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS: Ed. Unijuí, 1998.

GÓMEZ.A.P. O pensamento prático do professor. A formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (arg.). Os professores e sua formação. Lisboa, Publicações Dom Quixote, 1995.

GOODSON, I. Tornando-se uma matéria acadêmica: padrões de explicação e evolução. Teoria & Educação, Porto Alegre. n. 2, p. 230-254, 1990.

GOODSON, I. Crrículo: teoria e história. 2. ed. Petrópolis, RJ,: Vozes, 1998.

KOSEIlECK, R. Historia magistra vitae: the dissolution of the topos into the perspective of a modernized historical process.. In: KOSEIlECK, R. Futures Past: On the Semantics of Historical Time. Cambridge: The MIT Press, 198i. p. 26-42


KOSEIlECK, R. Le Futur passé, contribution à la sémantique des temps historiques, traduit de l'allemand par Jochen Hoock et Marie-Claire Hoock, Paris, Editions de l'EHESS, 1990.

KOSEIlECK, R. Uma história dos conceitos: problemas teóricos e práticos. Revista de Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, 1992.

LAUTIER, N. Enseigner l'Histoire au Lycée: formation des enseignants. Professems des lycées. Paris: Arnand Colin 1997.

LOPES, A. R.C. Conhecimento escolar: processos de seleção cultural e mediação didática. Educação & Realidade, v. 22, n. 1, p. 95-112, jan./jun.1997.

LOPES, A. R.C. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro. Ed. Uerj, 1999.

LOPES, A. R.C. Questões para um debate sobre o conhecimento escolar. Ensino História: Revista do Laboratório de Ensino de História da UFF, n. 3,out.1999.

MARTlNAND, J. L. Connaître et transformer la matière: des objectifs pour l'initiation aux sciences et techniques. Berne: Peter Lang,1986.

MARROC, H. I. Do conhecimento histórico. 3. ed. Lisboa: Ed. Pedagógica Universitária, 1974.

MONIOT,H. Didactique de L'Histoire. Paris, Edition Nathan, 1993.

MONTEIRO, Ana Maria E da C. Ensino de História: entre saberes e práticas. 2002. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2002.

MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1994.

MOREIRA, A. F.B.; SILVA, T. T. Currículo, utopia e pôs-modernidade. In: MOREIRA, A. E. B.(org.). Currículo: questões atuais. Campinas: Papirus, 1997.

MOREIRA, A. F.B.; SILVA, T. T. Currículo: questões atuais. Campinas, Papirus,1997.

PASSERON, J. Cl. Le raisonnement sociologique: L'Espace non popperien du raisonnement naturel. Paris: Natha, 1991.

PROST, A. Douze leçons sur l'histoire. Paris, Seuil, 1996.

SILVA. T T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

WEBER, M. Essais sur la théoJie de Ía sôence.Paris: Plon,196S.

YOUNG, M. Knowledge and Control. Londres:Collier-Macmillan,1971.

Published

2003-05-29

How to Cite

Monteiro, A. M. F. C. (2003). History teaching: configurations of school knowledge. História & Ensino, 9, 9–35. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p9

Issue

Section

Artigos