Historical conscience, teaching of history and the environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p113

Keywords:

Historical conscience, environmental education, Teaching of history, Environmental-sociohistorical-conscience.

Abstract

The main objective of this paper is, only, to discuss the possibilities of to increase the Russen's concept "historical conscience" to "environmental-historical conscience" or “environmental-socio historical-conscience".

Author Biography

Gilmar Arruda, Universidade Estadual de Londrina

Doctor in History. Professor at the State University of Londrina.

References

HOBSBAWN, E. O breve século XX: 1914-1999. São Paulo: Cia das Letras, 1995.

HOBSBAWM, E. Sobre a história. São Paulo: Cia das Letras: 1998,

MAGNOLl, D. O corpo da pátria: imaginação geográfica extema ¬ 1808-1912. São Paulo Edunesp/Ed. Moderna, 1997.

MARENA, N. Raiz de peroba na história de Londrina.Folha de Londrina, Londrina, ano 58, n. 16.861, 7 fev. 2006. Folha 02, Seçào - Carta do leitor.

PILON, T. A história do Consórcio do Rio Tibagi (COPATI): movimentos ambietalistas, recursos hídricos e desenvolvimento sustentável (1989-2005). Londrina, 2005. Mimeo

RUSEN, J. Razão Histórica: teoria da história:fundamentos da ciência histórica. Brasília: UNB, 2001.

TAMAIO, l. Oprofessor na construção do conceito de natureza: uma referência de educação ambiental. São Paulo: Anna Blume, 2002.

TRISTÃO, M. A educação ambiental na formação de professores: rede de saberes. São Paulo: Anna Blume, 2004.

Published

2006-04-26

How to Cite

Arruda, G. (2006). Historical conscience, teaching of history and the environmental education. História & Ensino, 12, 113–122. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2006v12n0p113

Issue

Section

Artigos