Brasilian rock and the history teaching:

the use of the songs “Fábrica” and “Capitão da Indústria” as teaching support

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2023v29n1p100-118

Keywords:

history teaching, historical awareness, music, brazilian rock

Abstract

This work is the result of action research that sought to identify possible contributions of the songs “Fábrica” (Legião Urbana) and “Capitão de Indústria” (Os Paralamas do Sucesso) to the teaching of History, based on work as a teacher at a private school in the Itapetininga-SP region. Music was understood here as an important resource for improving students’ historical awareness. Thus, we sought to analyze the contributions of a didactic sequence developed with secondyear high school students, on the contents “Industrial Revolution” and “Workers’ Movements of the 19th Century”. Among the results obtained is the conclusion that the work carried out provided fruitful mental formulations among students who demonstrated involvement with historical agents from other temporalities
and relevant conceptual appropriations of historical themes, using songs imbued with rich allusive qualities as one of the axes gravitational forces of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Chilles Xavier, Universidade de São Paulo

Licenciado em História pela Universidade Estadual de Londrina (2011); mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2018); e doutorando em História Social pela Universidade de São Paulo, com pesquisa sobre os usos políticos do passado. Atualmente é professor de História na Escola SESI-124 em Itapetininga.

References

CAPITÃO da indústria. Intérprete: Herbert Vianna. In: NOVE luas. Intérprete: Herbert Vianna. Rio de Janeiro: Emi, 1996. Faixa 5.

CARVALHO, Carlos Marcelo. Renato Russo: o filho da revolução. São Paulo: Planeta, 2016.

CERRI, Luis Fernando. Ensino de história e consciência histórica. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2011.

FÁBRICA. Intérprete: Renato Russo. In: DOIS. Intérprete: Renato Russo. Rio de Janeiro: Emi-Odeon, 1986. 1LP, faixa 11.

FRANCO JUNIOR, Hilário. Somos todos da idade média. Revista de História da Biblioteca Nacional, Rio de Janeiro, v. 3, n. 30, p. 58-61, 2008.

HOBSBAWM, Eric. A era das revoluções. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

HOBSBAWM, Eric. Da revolução industrial ao imperialismo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1979.

LEE, Peter. “Nós fabricamos carros e eles tinham que andar a pé”: compreensão das pessoas do passado. In: BARCA, Isabel. Educação histórica e museus. Braga: Universidade do Minho, 2003. p. 19-36.

LIMA, Cássia Helena Pereira. Assim na música como na vida: a representação do trabalho em discursos de canções brasileiras através da análise crítica do discurso. 2011. 240 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

MANTOUX, Paul. A revolução industrial no século XVIII. São Paulo: Hucitec, 1985.

MODERN Times. Direção: Charles Chaplin. Produção: Charles Chaplin. Cinematografia: Ira H. Morgan; Roland Totheroh. United States: United Artists Corporation, 1936. (87min.).

MORAES, José Geraldo Vinci. História e música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 20, n. 39, p. 203-221, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882000000100009

NAPOLITANO, Marcos. História e música: história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

RÜSEN, Jörn. A razão histórica: fundamentos da ciência histórica. Brasília, DF: UNB, 2001.

RÜSEN, Jörn. Teoria da história. História Viva, Brasília, v. 1, n. 1, p. 103–107, 2007.

SESI. Movimento do Aprender: 2º ano ensino médio. São Paulo: SESI-SP, 2014.

THOMPSON, Edward Palmer. Tempo, disciplina de trabalho e capitalismo industrial. In: THOMPSON, Edward Palmer. Costumes em comum. São Paulo: Schwarcz, 1998. p. 267 – 304.

Published

2023-06-30

How to Cite

Xavier, F. C. (2023). Brasilian rock and the history teaching:: the use of the songs “Fábrica” and “Capitão da Indústria” as teaching support. História & Ensino, 29(1), 100–118. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2023v29n1p100-118

Issue

Section

Artigos