Ancient history in brazilian primary education:

possibilities of study from a comic book about the Goddess Hera

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p036

Keywords:

ancient history;, Ancient Greece;, gender;, comic book;, historical conscience.

Abstract

How can Ancient History contribute to the education of Brazilian students? How to foment attractive debates in the classroom about this subject? These are some of the questions that serve as a basis for the arguments presented in this work. I note that teaching an Ancient History that makes sense to students’ lives promotes empathy and a dialogue with different cultures, religions and beliefs, contesting problems of intolerance faced by Brazilian society. In this paper, I suggest that elements of Greek Antiquity, treated from the comic book Hera: the glory of a goddess, written and illustrated by George O’Connor, can agency the formation of historical consciousness of Brazilian students in contemporary schools.

Author Biography

Janira Feliciano Pohlmann, Universidade Federal do Paraná

Pós-doutoranda do Departamento de História da Universdiade Federal do Paraná. História Antiga.

References

BRANDÃO, Junito. de Souza. Mitologia grega. Petrópolis: Vozes, 1986. v. 1.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF:Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/BNCC-APRESENTACAO.pdf. Acesso em: 16 set. 2021.

CABRAL, Luiz Alberto Machado. A Biblioteca do pseudo apolodoro e o estatuto da mitografia. 2013. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2013.920208. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2013.920208

FARNELL, Lewis Richard. The cults of the greek States. Oxford: At the Clarendon Press, 1896. v. 1.

FERREIRA, Lúcia de Fátima Guerra. A presença da mulher na obra de Heródoto. Revista do Departamento de História da Universidade Federal da Paraíba, n. 7, p. 85-89, setembro/1988.

FUNARI, Pedro Paulo A. A história em sua integridade: a propósito da base nacional comum curricular: parecer para o MEC sobre a BNCC. Brasília, DF: BNCC, 2016.Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Pedro_Paulo_A._Funari.pdf. Acesso em: 16 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.53000/cpa.v20i29.1809

GUARINELLO, Norberto Luiz. História antiga. São Paulo: Contexto, 2013.

HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. Tradução de Jaa Torrano. 7. ed. São Paulo: Iluminuras, 2007.

LEITE, Priscilla Gontijo. Ensino de História, reformas do ensino e percepções da antiguidade: apontamentos a partir da atual conjuntura brasileira. Mare Nostrum, São Paulo, v. 8, n. 8, p. 13-29, 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2177-4218.v8i8p13-29. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2177-4218.v8i8p13-29

LESSA, Fábio de Souza. Expressões do feminino e a arte de tecer tramas na Atenas clássica. Humanitas, São Paulo, v. 63, p. 143-156, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.14195/2183-1718_63_7. DOI: https://doi.org/10.14195/2183-1718_63_7

MOERBECK, Guilherme. Em defesa do ensino da história antiga nas escolas contemporâneas: base nacional curricular comum, usos do passado e pedagogia decolonial. Brathair, São Luís, v. 21, n. 1, p. 50-91, 2021. DOI: https://doi.org/10.18817/brathair.v1i21.2525.

NEMED – NÚCLEO DE ESTUDOS MEDITERRÂNICOS. NEMED sobre o BNCC história especialmente o ensino médio. NEMED, Curitiba, 30 nov. 2015. Disponível em: http://nemed.he.com.br/page/3/. Acesso em: 16 set. 2021.

O’CONNOR, George. Hera: a glória de uma deusa. Tradução de Hugo Machado. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2013.

O’CONNOR, George. The olympians series. George O’Connor, New York, [2023]. Disponível em: https://www.georgeoconnorbooks.com/olympians. Acesso em: 21ago. 2021.

PAUSÂNIAS. Description of Greece. Tradução de Arthur Richard Shiletto. [S .l.]: Digireads.com Publishing, 2015.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história - os fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília, DF: Editora da UnB, 2001.

SANTOS, Dominique Vieira Coelho dos. O ensino de história antiga no Brasil e o debateda BNCC. Outros Tempos, São Luís, v. 16, n. 28, p. 128-145, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18817/ot.v16i28.703. DOI: https://doi.org/10.18817/ot.v16i28.703

SANTOS, Sandra Ferreira dos. A mulher na Magna Grécia: um “objeto” de valor. Revista Clássica, Belo Horizonte, v. 29, n. 1, p. 29-48, 2016. DOI: https://doi.org/10.24277/classica.v29i1.301. DOI: https://doi.org/10.24277/classica.v29i1.301

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. Área de sociedade, cultura e suas tecnologias: algumas contribuições para sua organização (história). In: KUENZER, Acacia (org.). Ensino médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 203-232.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. Ensinar história. São Paulo: Editora Scipione, 2004.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721. Acesso em: 21 set. 2021.

TACLA, Adriene Baron; LIMA, Alexandre Carneiro Cerqueira. Um Manifesto pela história e pelas experiências das culturas da antiguidade. ANPUH-RJ, Rio de Janeiro, 29 nov. 2015. Disponível em: https://anpuh.org.br/index.php/bncc-historia/item/3123-manifesto-do-gtha-sobre-a-bncc. Acesso em: 21 set. 2021.

VERGUEIRO, Waldomiro. Como usar as histórias em quadrinhos em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

VERGUEIRO, Waldomiro; PIGOZZI, Douglas. Histórias em quadrinhos como suporte pedagógico: o caso Watchmen. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 35-42, jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v18i1p35-42. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v18i1p35-42

VERNANT, Jean-Pierre. As origens do pensamento grego. Tradução de Ísis Borges B. da Fonseca. Rio de Janeiro: Difel, 2002.

VERNANT, Jean-Pierre. Mito e religião na Grécia Antiga. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

VEYNE, Paul Marie. Acreditavam os gregos em seus mitos? ensaio sobre a imaginação constituinte. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983a.

VEYNE, Paul Marie. O inventário das diferenças: história e sociologia. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983b.

Published

2022-12-30

How to Cite

Pohlmann, J. F. (2022). Ancient history in brazilian primary education:: possibilities of study from a comic book about the Goddess Hera. História & Ensino, 28(2), 036–054. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p036

Issue

Section

Artigos