Processes for choosing history schoolbooks in high school:

comparing public notice, guide and teachers

Authors

  • Emy Francielli Lunardi Bacharel em Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Catarina, Licenciada e bacharel em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina, Mestre em História pela Universidade FEderal de Santa Catarina. Professora EBTT de História do campus Chapecó do Instituto Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0002-8536-2187
  • Bernardo André Mantovani Licenciado em História pelaUniversidade Federal da Fronteira Sul, especialista em Teorias e Metodologias da Educação Básica e Profissional pelo Instituto Federal de Santa Catarina e mestrando em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p055

Keywords:

schoolbook;, choice process;, history.

Abstract

The present research sought to understand the perspective of history teachers about the schoolbook, using as an analytical parameter the norms of the National Schoolbook Program (from portuguese: Programa Nacional de Livros Didáticos – PNLD) for highschool in 2018. It was investigated how this process occurs and what are the criteria for choosing these teaching materials. Methodologically, this is qualitative analysis research wich was analyzed the public documents and it was collected data with history high school teachers of the state public network of Chapecó – SC and of the federal network of the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC). The results of this research identified several failures in the adoption of measures indicated by the National Schoolbook Program in relation to transparency, the participation of secretariats and school management, the interference from publishers and the time to choose the schoolbooks. Regarding the selection criteria of these history teachers, a priority was perceived regarding the historiographic current by these materials and the possibility of using images as historical sources.

Author Biographies

Emy Francielli Lunardi, Bacharel em Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Catarina, Licenciada e bacharel em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina, Mestre em História pela Universidade FEderal de Santa Catarina. Professora EBTT de História do campus Chapecó do Instituto Federal de Santa Catarina

Bacharel em Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Catarina, licenciada e bacharel em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina, mestre em História pela Universidade Federal de Santa Catarina.
Professora EBTT de História do campus Chapecó do Instituto Federal de Santa Catarina, atuando em cursos Técnicos Integrados, em EJA e na especialização lato sensu em Teorias e Metodologias da Educação Básica e Profissional.

Bernardo André Mantovani, Licenciado em História pelaUniversidade Federal da Fronteira Sul, especialista em Teorias e Metodologias da Educação Básica e Profissional pelo Instituto Federal de Santa Catarina e mestrando em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul.

Licenciado em História pelaUniversidade Federal da Fronteira Sul, especialista em Teorias e Metodologias da Educação Básica e Profissional pelo Instituto Federal de Santa Catarina e mestrando em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul.

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Published

2022-12-30

How to Cite

Lunardi, E. F., & Mantovani, B. A. (2022). Processes for choosing history schoolbooks in high school:: comparing public notice, guide and teachers. História & Ensino, 28(2), 055–078. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2022v28n2p055

Issue

Section

Artigos