"To Know Londrina Project": Narratives and knowledge through the streets of the city
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p234Keywords:
“To Know Londrina” Project. History teaching. Teachers. City.Abstract
This text takes part in the Education area, focusing the Project “To Know Londrina” and it’s educational possibilities in History teaching as its study object, through urban and rural routes, explored by teachers from primary levels in continuing education of municipal teachers. Therefore, the research is guided by data collection and sources production that contributed to the historical elaboration of the project, as well as in the research-action methodology to investigate it as a practice associated with the studies of Londrina city and historical knowledge built and materialized in the spaces and relations. The sources produced and investigated in the continuing education course “Methodology of History and Geography Teaching in the initial grades of Elementary Education” in 2017, were established through the experiences of a group of seventy teachers responsible for the work with History and Geography contents in the classroom from first until fifth grade; in the municipal schools. Taking this into consideration, Benjamin (1987) and Burke (1992) dialogue about the relations developed between the object study and the researcher in knowledge development process during the experiences lived in Londrina city, while Rüsen (2001) brings the process of conscious development, thoughts and historical narratives construction, during the experiences in the spaces and through the knowledge that is related to different temporalities. In the same way, the educational possibilities of the city were referenced by Pesavento (2007), and Alderoqui (2003, 2012) in the process of teacher discourse analyses about the city, having on mind the plurality of the spaces, the multiple learnings and the constant transformation.
Downloads
References
ALDEROQUI, Silvia. Paseos urbanos: el arte de caminar como práctica pedagógica. Buenos Aires: Lugar Editorial, 2012.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Coleção obras escolhidas, v. 1). Disponível em: https://psicanalisepolitica.files.wordpress.com/2014/10/obras-escolhidas-vol-1-magia-e-tc3a9cnica-arte-e-polc3adtica.pdf. Acesso em: 9 set. 2017.
BURKE, Peter (org.). A escrita da história: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1992. Disponível em: https://pt.slideshare.net/NadjaDocio/a-escrita-da-histria-peter-burke. Acesso em: 19 nov. 2017.
CANDOTI, Eliane Aparecida. Projeto Conhecer Londrina: narrativas e saberes construídos pelas ruas da cidade. 2019. 253 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019. Disponível em: http://www.uel.br/pos/ppedu/images/stories/downloads/dissertacoes/2019/CANDOTI_-_Eliane_Aparecida.pdf. Acesso em: 17 nov. 2020
LONDRINA. Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Londrina. Departamento de Educação. Documento 002/1992, de 6 de março de 1992. Projeto “Conhecer Londrina”. Londrina: SMEC/PML, 1992.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Cidades visíveis, cidades sensíveis, cidades imaginárias. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 27, n. 53, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882007000100002. Acesso em: 17 dez. 2018.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Com os olhos no passado: a cidade como palimpsesto. Esboços: histórias em contextos globais, v. 11, n. 11, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/esbocos/article/view/334/9893. Acesso em: 17 dez. 2018.
RÜSEN, Jörn. Formando a consciência histórica - por uma didática humanista da História. Revista Antíteses, Londrina, v. 5, n. 10, p. 519-536, jul./dez. 2012.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2001.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf. Acesso em: 15 nov. 2017.
TUMA, Magda Madalena Peruzin. Origens do Projeto Conhecer Londrina e o ensino de história na rede municipal de ensino. [Entrevista concedida a] Eliane Aparecida Candoti. 2017. (Informação verbal).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.