Directions of work in History Education: a review of scientific production produced from 1996 to 2018
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p183Keywords:
Education. History teaching. Sense of work.Abstract
The purpose of this article is to present and discuss the meaning of work in teaching History. In order to identify the meaning attributed to work in the production of History Teaching, a systematic review of the theses produced in Brazilian graduate programs between 1996 and 2018 was carried out. The corpus of the research was constituted since consultation with the Digital Library Brazilian Theses and Dissertations (BDTD), totaling 84 theses. After the critical analysis, guided by the fundamentals of dialectical historical materialism, it is concluded that in the academic production related to the teaching of History there are multiple meanings attributed to the work, with little attention being paid to it as a category of analysis, or ultimately its morphology is profoundly altered, denying the realization of its potential.
Downloads
References
AKOBENG, A. Understanding systematic reviews and meta-analysis. Archives of Disease in Childhood, p.845-848, 2005.
ALVES, C. F. O tratamento lexicográfico da sintaxe do dicionário de uso do português do Brasil: subsídio da gramática de valências para a descrição do português brasileiro. 2014. (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014.
ANTUNES, C. A Escola do Trabalho: formação humana em Marx. Campinas, Papel Social, 2018.
ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. 2a. ed. São Paulo, Boitempo, 2009.
BARROS, A. B. M. Quando o problema é de classe! Trabalho e Educação em um curso de Ensino Médio Profissional: relações e tensões entre a formação política e a formação técnica no IEJC (ITERRA/MST). Tese de Doutorado em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2016.
BITTENCOURT, C. M. F. Propostas Curriculares de História: continuidades e transformações. In BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras. 2ª ed. Campinas, Editores Associados, 2000.
CARDOSO, C. F. ; VAINFAS, R. Domínios da História: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro, Campus, 1997.
COSTA, A. ; ZOLTOWSKI, A. P. C. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In KOLLER, Silvia H.; COUTO, Maria Clara P. de Paula; HOHENDORFF, Jean Von Manual de produção científica. Porto Alegre, Penso, 2014.
DAL’EVEDOVE, P. R.; FUJITA, M. S. L.. Teoria e prática em catalogação de assunto: a sistematicidade do processo em contexto de bibliotecas universitárias pela perspectiva profissional. Perspectivas em Ciência da Informação, v.17, n.4. out/dez , p.123-141, 2012.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo, Boitempo, 2016.
DOSSE, F. A História em migalhas: dos "Annales" à "Nova História". Campinas, Ensaio, 1998.
ESCURRA, M. F. O trabalho como categoria fundante do ser social e a crítica à sua centralidade sob o capital. Revista on-line de Filosofia e Ciências Humanas, Ano XI, no. 22, out, 2016.
FREITAS, I.; OLIVEIRA, M. Currículos de História e expectativas de aprendizagem para os anos finais do ensino fundamental no Brasil (2007-2012). Revista História, v.1, no.1, 269-304, 2012.
FUKUYAMA, F. O fim da História e o último homem. Rio de Janeiro, Rocco, 1992.
HOBSBAWM, E. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
MARTINS, L. M. Da formação humana em Marx à critica da pedagogia das competências. In N. Duarte. Crítica do fetichismo da individualidade. Campinas, Autores Associados, 2004.
MARX, K. Manuscritos econômicos-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2001.
MENDES, R. S. A importância da adequada estruturação de resumo e resenha. Revista Espaço Acadêmico, no. 114, Ano X, Novembro, 2010.
MORIN, E. Os sentidos do Trabalho. Revista de Adminsitração de Empresas, v.41, n.3, p.8-19, 2001.
NEVES, D. R. Sentido e significado do trabalho: uma análise dos artigos publicados em periódicos associados à Scientific Periodical Electronic Library. Cad. EBAPE.BR, v.16, no.2, Rio de Janeiro, abr/jun, 2018.
OLIVEIRA, R. A. A concepção de trabalho na filosofia do jovem Marx e suas implicações antropológicas. Kínesis, vol.II, no. 3, abril, p.72-88, 2010.
SCHMIDT, M. A. Desafios teóricos e epistemológicos na pesquisa em educação histórica. Revista Antítese, v.5, no.10, jul/dez, 2012.
SILVA, M.; SIMÕES, J. M. O estudo do sentido do trabalho: constribuições e desafios para as organizações contemporâneas. Revista Capital Científico, vol.13, n.3, jul/set, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.