A model of learning assessment, of the History discipline, based on conceptual projects and maps

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2021v27n1p224

Keywords:

Model, Projects, Conceptual maps, Learning, History

Abstract

This work sought to investigate the study of the discipline of History as Science, through the technique of creating Conceptual Maps and the approach of Project Based Learning (Project-Based Learning). Therefore, the purpose of this work is to analyze whether there has been cognitive growth through an evaluation of the use of the Project Based Learning approach in the History content. The research subjects were 40 students from a 9th grade class at the Professor José da Silveira Camerino State School, in 2016. The methodology used was qualitative research. We applied the two mentioned techniques and evaluated that there was the development of learning, as well as the cognitive growth of the students through the creation of projects and the modeling of the knowledge acquired in the concept maps. The result was obtained through an Evaluation Model of Cognitive Learning in the teaching of History.

Author Biographies

Patricia Maria dos Santos, Universidade Federal de Alagoas

Master in Education from the Postgraduate Program in Computational Modeling of Knowledge in Education. Computer Institute - IC/ Universidade Federal de Alagoas

Fábio Paraguaçu Duarte da Costa, Universidade Federal de Alagoas

PhD teacher of the Postgraduate Program in Computational
Knowledge Modeling in Education. Institute of Computing -
IC / FUniversidade Federal de Alagoas.

References

ANDRÉ, Lenir C.; TURRA, C. M. G.; ENRICONE, Délcia; SANT´ANNA, Flávia Maria. Planejamento de ensino e avaliação. Porto Alegre: SAGRA, 1984.

BUCHWEITZ, B.; MOREIRA, Marcos A. Novas estratégias de ensino e aprendizagem: os mapas conceituais e o Vê epistemológico. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1993.

CARRETERO, Mario. Construir e ensinar as ciências sociais e a história. Tradução Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

CAMARGO, Edson Carpes; PADILHA, Rafaela; POLACHINI, Viviane. A teoria de David Ausubel e o ensino de matemática: uma possível experiência significativa. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DE MATEMÁTICA, 6., 2013, Canoas. Anais [...]. Canoas: ULBRA, 2013. Disponível em: 116328331PB.pdf(pbworks.com). Acesso em: 27 maio 2020.

CASTANHEIRA, Ana M. P. et al. Metodologia de ensino: aprendizagem baseada em Projetos (PBL). In: COBENGE CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ENGENHARIA, 40., 2012, Belém. Anais [...]. Belém: Abenge, 2012. Disponível em: http://www.abenge.org.br/CobengeAnteriores/2012/artigos/104325.pdf. Acesso em: 18 out. 2016.

CURY, Davidson; GAVA; Tânia Barbosa Salles, MENEZES; Crediné Silva de. Aplicações de mapas conceituais na educação como ferramenta meta cognitiva. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, 2002. Departamento de Informática. Disponível em: http://www.geografia.ffch.usp.br/posgraduacao/apoio/apoio_raffo/flg5052/aula_1/aplicacoesdeMapasConceituaisnaEducacao.pdf. Acesso em: 22 out. 2014.

GUERRA, Aida; VASCONCELOS, Clara. Aprendizagem baseada na resolução de problemas e construção de materiais didácticos na temática “Sustentabilidade na Terra”. CAPTAR, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 147 – 165, 2009. Disponível em:http://revistas.ua.pt/index.php/captar/article/view/2718. Acesso em: 5 nov. 2016.

HINTERHOLZ, Lucas Tadeu; SANTOS, Wilk Oliveira. Aprendizagem baseada em projetos: relato de introdução da lógica no ensino fundamental. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO,6., 2017, Maceió. Anais [...]. Maceió: [s. n.], 2017. Disponível em: Aprendizagem Baseada em Projetos: Relato de Introdução da Lógica no Ensino Fundamental | Hinterholz | Anais do Workshop de Informática na Escola (br-ie.org). Acesso em: 27 maio 2020.

KANTOVITZ, Geane. A Disciplina de história e a formação para a cidadania: uma experiência interdisciplinar. EntreVer, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 95-109, jan./jun. 2012. Disponível em: http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/EntreVer/article/ViewFile/1634/2550. Acesso em: 26 mar. 2017.

KLEIN, Ana Maria. O uso da aprendizagem baseada em problemas e a atuação docente. Brasilian Geographical journal: Geosciences and Humanities research medium, Ituiutuba, v. 4, p. 288-298, jul./dez. 2013. Disponível em:htpp://repositório.unesp.br/handle11449/122625. Acesso em: 16 jun. 2015.

MOREIRA, Marcos A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Revista Chilena de Educação Científica, Chile, v. 4, n.2, p. 38-44, 2012. Disponível em: www.if.ufrgs.br/~moreira/mapasport.pdf. Acesso em: 22 out. 2014.

OLIVEIRA, Thiago L. dos Santos. Os Fundamentos da história enquanto ciência e disciplina escolar: paradigmas e orientações delineadoras. [S. l.: s. n.], 2015. Disponível em: periodicos.pucminas.br/index.php/revistaich/article/download/11001/8826. Acesso em: 14 fev. 2018.

RABELO, Edmar Henrique. Avaliação: novos tempos, novas práticas. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

Published

2021-08-16

How to Cite

Santos, P. M. dos, & Costa, F. P. D. da. (2021). A model of learning assessment, of the History discipline, based on conceptual projects and maps. História & Ensino, 27(1), 224–240. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2021v27n1p224

Issue

Section

Artigos