History teaching and heritage education in Rio Grande/RS: proposition of activities in the “scale game”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p541

Keywords:

History teaching. Heritage. Heritage education. Scales.

Abstract

The text presents considerations for the establishment of practical and concrete relations between History teaching and Heritage Education in the city of Rio Grande/RS, which also can be used as a basis for replications in other local contexts. The idea goes through a brief theoretical and methodological outline about the conceptualization of historical cultural heritage and the applicability of Heritage Education, besides the dialogue with education. The focus, then, is on History teaching from these points and taking into account a dynamic in the "scale game" between the macro and micro aspects. The established relationships take place between the traditional contents of the school History curriculum and the cultural goods of Rio Grande to be perceived with the methodology of Heritage Education in the dynamics between scales. Thus, the macro aspect - represented by the curricular contents - finds the micro aspect - represented by the cultural goods - in the experience of History teaching. Finally, the text reach heritage’s pedagogical aspect to be valued in History teaching, from the provision of a base of material to support teachers, benefiting those areas.

 

Author Biography

Matheus Balbueno Pinto, Universidade Federal do Rio Grande

Degree in History. Academic of the Professional Master's in History at the Federal University of Rio Grande (FURG). High School History Teacher at Kyrios and Marista São Francisco Schools in Rio Grande / RS.

References

AQUINO, Cristiane Valdevino de. Educação Patrimonial na sala de aula: a escola como patrimônio cultural. In: TOLENTINO, Átila Bezerra (org.). Educação patrimonial: diálogos entre escola, museu e cidade. João Pessoa: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, 2014. p. 25-31.

BENSA, Alban. Da micro-história a uma antropologia crítica. In: REVEL, Jacques (org.). Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998. p. 39-76.

CERUTTI, Simona. Processo e experiência: indivíduos, grupos e identidades em Turim no século XVII. In: REVEL, Jacques (org.). Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998. p. 173-202.

FARINATTI, Luís Augusto. Construção de séries e micro-análise: notas sobre o tratamento de fontes para a história social. Anos 90, Porto Alegre, UFRGS, vol. 15, n. 28, p. 57-72, jul. 2008.

FLORÊNCIO, Sônia Regina Rampim. Educação Patrimonial: um processo de mediação. In: TOLENTINO, Átila Bezerra (org.). Educação patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012. p. 22-29.

GIL, Carmem Zeli de Vargas; ALMEIDA, Doris Bittencourt. Patrimônios da educação: o ensino e a pesquisa. Revista Latino-Americana de História, São Leopoldo, v. 2, p. 121-134, ago. 2013.

GRUNBERG, Evelina. Educação Patrimonial: Utilização dos bens culturais como recursos educacionais. Cadernos do CEOM, Chapecó, n. 12, p. 159-180, 2000.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia Básico de Educação Patrimonial. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial, 1999.

IPHAN. Educação Patrimonial. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. 2014. Disponível em: <http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/343>. Acesso em: 09 fev. 2019.

LONDRES, Cecília. O Patrimônio Cultural na formação das novas gerações: algumas considerações. In: TOLENTINO, Átila Bezerra (org.). Educação patrimonial: reflexões e práticas. João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012. p. 14-21.

MAGALHÃES, Leandro Henrique; ZANON, Elisa; BRANCO, Patrícia Martins Castelo. Educação patrimonial: da teoria à prática. Londrina: Ed. UniFil, 2009.

OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. O ensino de História, a memória e o patrimônio cultural. História & Ensino, Londrina, v. 15, p. 119-130, ago. 2009.

REVEL, Jacques. Micro-história, macro-história: o que as variações de escala ajudam a pensar em um mundo globalizado. Revista Brasileira de Educação, vol. 15, n. 45, p. 434-444, set./dez. 2010.

ROSSI, Alessandra Vanessa. Patrimônio cultural: entenda e preserve: guia de atividades de educação patrimonial. Campinas: Prefeitura Municipal de Campinas; Secretaria Municipal de Cultura, 2009.

SALVADORI, Maria Ângela Borges. História, ensino e patrimônio. Araraquara: Junqueira&Marin, 2008.

VIANA, Iamara da Silva; MELLO, Juçara da Silva Barbosa de. Educação Patrimonial e ensino de História: diálogo. Encontros, Rio de Janeiro, n. 20, p. 49-62, 1 sem./2013.

Published

2020-12-13

How to Cite

Pinto, M. B. (2020). History teaching and heritage education in Rio Grande/RS: proposition of activities in the “scale game”. História & Ensino, 26(2), 541–558. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p541

Issue

Section

Laboratório (artigo)