Research in the field of history teaching and the software ibm spss statistics: limits and possibilities in the diagnosis of large-scale school historical knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p239

Keywords:

History teaching, Historical awareness, IBM SPSS STATISTICS software.

Abstract

This article seeks to reflect on the recent use of the SPSS STATISTICS software by research in the area of History teaching. From a comparative analysis of 34 academic works (2007-2018), this article briefly describes the ways of using the software, theories and concepts of foundation, and proposes to indicate other four possibilities of handling the software in the combination of Statistical language and the area of History teaching: the argumentative consideration need of indices of standard deviation of the averages, the creation of an instrumental archetype to start the analyzes, the consideration of numerous frequency data that the software offers and the creation of cross-tables.

Author Biography

Wilian Carlos Cipriani Barom, Universidade Estadual de Ponta Grossa/PR

PhD in Education. Professor in the History Department at the Universidade Estadual de Ponta Grossa/PR

References

BARCA, Isabel. Ideias chave para a educação histórica: uma busca de (inter)identidades. Hist. R., Goiânia, v. 17, n. 1, p. 37-51, jan./jun. 2012.

BAROM, Wilian Carlos Cipriani. Integração latino-americana e consciência histórica: a noção de pertencimento latino-americano de jovens brasileiros no ano de 2013. 2017.254f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, Paraná, 2017.

BORRIES, Bories. Exploring the construction of historical meaning: cross-cultural studies of historical consciousness among adolescents. In: LEHMANN, Rainer H. (ed.). Reflections on educational achievement. New York: Waxmann Münster, 1993. p. 25-49.

BORRIES, Bories. Jovens e consciência histórica. Curitiba: W.A Editores, 2016.

CARDOSO, Oldimar. Para uma definição de didática da história. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 28, n. 55, p. 153-170, jun. 2008.

CERRI, Luís Fernando. Ensino de história e nação na propaganda do “milagre econômico” – Brasil: 1969-1973. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2000.

CERRI, Luís Fernando. Os conceitos de consciência histórica e os desafios da Didática da História. Revista de História Regional, Ponta Grossa,v. 6, n. 2, p. 93- 112, 2001.

CERRI, Luís Fernando. Dados quantitativos na reflexão didática de estudantes e professores de História. Revista História Hoje, São Paulo, v. 5, n. 10, p. 138-158, 2016.

CERRI, Luís Fernando, AMEZOLA, Gonzalo de. Los jóvenes brasileños y argentinos frente a la enseñanza y el aprendizaje de la Historia. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, Mérida, v.12, p.31 - 50, 2007.

CERRI, Luís Fernando; AMEZOLA, Gonzalo de. El estudio empírico de la conciencia histórica en jóvenes de Brasil, Argentina y Uruguay. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, Valencia, v. 24, p. 3-23, 2010.

CERRI, Luís Fernando; AGUIRRE, Mariela Coudannes. Jóvenes y sujetos de la Historia. Clio & Asociados, Santa Fe, n. 14, p. 117-128, 2010.

CERRI, Luís Fernando; AGUIRRE, Mariela Coudannes. Jovens e sujeitos da História. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 125-140, jan./jun. 2011.

CERRI, Luís Fernando; MOLAR, Jonathan. Jovens diante da História: o nacional e o internacional na América Latina. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 5, n. 2, p. 161-171, jul./dez. 2010.

DUARTE, Geni Rosa; CERRI, Luís Fernando. Politização e consciência histórica em jovens brasileiros, argentinos e uruguaios. Diálogos, Maringá, v. 16 (Supl. esp.), p. 229-256, dez. 2012.

FERREIRA, Ângela Ribeiro; CERRI, Luís Fernando; PACIEVITCH, Caroline. Jovens Brasileiros, Argentinos e Uruguaios na constituição de identidades e na tomada de decisões políticas. In: ENCONTRO NACIONAL PERSPECTIVAS DO ENSINO DE HISTÓRIA, 7., 2009, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: EDUFU, 2009.

FERREIRA, Ângela Ribeiro; PACIEVITCH, Caroline; CERRI, Luís Fernando. Identidad y decisiones políticas de jóvenes brasileños, argentinos y uruguayos. Clio & Asociados, Santa Fe, n. 14, p. 129-141, 2010.

FIELD, Andy. Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre: Bookman, 2009.

FUER Geschichtsbewusstsein: mehr qualität im geschichtsunterricht!. Deutschland, [2017]. Disponível em: http://www1.kueichstaett.de/GGF/Didaktik/Projekt/FUER.html. Acesso em:18 jan. 2017.

GARRIGA, Maria; PAPPIER, Viviane; MORRAS, Valéria. Los jóvenes entre la historia y la política. Primeras aproximaciones a las representaciones de la democracia, los gobiernos militares y la participación política de alumnos de la escuela secundaria. Clio & Asociados, Santa Fe, n. 14, p. 1-10, 2010.

GONZALEZ, Maria Paula. Los jóvenes y la historia en la perspectiva de profesores de Brasil, Argentina y Uruguay. Clío & Asociados, Santa Fe, n. 14, p. 152-166, 2010.

JOVENS e a história no mercosul. GEDHIBLOG. Ponta Grossa, [2015]. Disponível em: http://gedhiblog.blogspot.com/p/jovens-e-historia-no-mercosul.html. Acessado em: 5 abr. 2019.

LLAURADÓ, Oriel. Escala de Likert: o qué é e como utilizá-la. Netquest. São Paulo, 23 jan. 2015. Disponível em: https://www.netquest.com/blog/br/escalalikert. Acesso em: 7 abr. 2019

LUGO, Ana. La historia que se aprende em la escuela básica venezolana: percepción y conocimientos del alumnado. 2008. Tese (Doutorado) – Universidade de Barcelona, Espanha, 2008.

MARTINS, Estevão Chaves Rezende. História: consciência, pensamento, cultura, ensino. Educar em Revista, Curitiba, n. 42, p. 43-58, 2011.

MARTINS, Estevão Chaves Rezende. Cultura, história, cultura histórica. ArtCultura, n. 25, v. 14, p. 63-82, jul./dez., 2012.

MISTURA, Letícia; CAIMI, Flávia. Herói, ainda que tardio: uma análise do ensino da história sobre o mito de Tiradentes. Revista Latino-Americana de História, São Leopoldo, v. 2, n. 6, 2013.

MOLAR, Jonathan; CERRI, Luís Fernando. Eu, tu, eles: passado, política e projeto nas representações de jovens sul-americanos. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenal, v. 9, n. 1, jan./abr. 2014.

PACIEVITCH, Caroline. Profesores de historia, política y utopía: una investigación en Brasil, Argentina, Chile y Uruguay. In: JORNADAS NACIONALES, 15.; INTERNACIONALES DE ENSEÑANZA DE LA HISTORIA, 4., 2014, Santa Fe. Anais […]. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral, 2014. v. 1, p. 1-13.

PACIEVITCH, Caroline. Esquerda ou direita? Professores, opção política e didática da história. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 28., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2015.

PACIEVITCH, Caroline; CERRI, Luis F. Esquerda ou Direita? Professores, opção política e didática da história. Londrina: Revista Antíteses, v.9, n.18, p.298-324, jul./dez., 2016.

RÜSEN, Jörn. El desarrollo de la competencia narrativa em el aprendiaje histórico: una hipótesis ontogenética relativa a la conciencia moral. Revista Propuesta Educativa, Buenos Aires, ano 4, n. 7, p. 27-36, oct. 1992.

RÜSEN, Jörn. A História Entre a Modernidade e a Pós-modernidade. História: questões e debates, Curitiba, v. 14, n. 26/27, p. 80-101, jan./dez. 1997.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2001.

RÜSEN, Jörn. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Tradução de Marcos Roberto Kusnick. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 1, p. 7-16, jul./dez. 2006.

RÜSEN, Jörn. História Viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UnB, 2007.

RÜSEN, Jörn. Reconstrução do passado: teoria da história II: os princípios da pesquisa histórica. Brasília: UnB, 2007a.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UnB, 2007b.

RÜSEN, J. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de metaHistória. História da Historiografia, n° 2, p. 27, 2009.

RÜSEN, J. Aprendizagem histórica. Fundamentos e paradigmas. (Com a contribuição de Ingetraud Rüsen). Curitiba: W&A Editores, 2012.

RÜSEN, Jörn. Cultura faz sentido: orientações entre o ontem e o amanhã. Tradução de Nélio Schneider. Petrópolis: Vozes, 2014.

RÜSEN, Jörn. Humanismo e didática da história. Curitiba: W.A. Editores, 2015.

SADDI, Rafael. O parafuso da didática da história. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 34, n. 2, p. 211-220, jul./dec. 2012.

SILVA, Cristiani Bereta da. O ensino de história - algumas reflexões do Reino Unido: entrevista com Peter J. Lee. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, p. 216-250, 2012.

VIEIRA, Kelmara; DALMORO, Marlon. Dilemas na construção de escalas tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados?. In: ENCONTRO DA ANPAD, 32., 2008, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: ANDAD, 2008. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EPQA1615.pdf. Acesso em: 27 dez. 2016.

Published

2019-12-01

How to Cite

Barom, W. C. C. (2019). Research in the field of history teaching and the software ibm spss statistics: limits and possibilities in the diagnosis of large-scale school historical knowledge. História & Ensino, 25(2), 239–268. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p239

Issue

Section

Artigos