Teacher’s narratives on printed and virtual texts for the history teaching to earky grades of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p197

Keywords:

Teacher's Narratives, History Teaching, Historical learning, Early Grades.

Abstract

The subject's cognitive movement for the narrative of his/her journey and project generates the construction of a 'self figure' where he/she introduces himself/herself as the subject of a History, of which they are authors and articulators of the present, past and future dimensions. Within this perspective, we opted for the biographical workshops of Delory- Momberger (2008) to produce a testimony document of 15 teachers from public Elementary Schools in Londrina. This intercultural communication exercise provided the recognition of the meaning attributed to virtual texts in their relationship with History Teaching texts, where we realized that books used to teach History, when transformed into electronic texts, are overestimated since it is not the support they give to the book (printed or electronic) that will generate better approaches and/or increase their potential to learn History in the Early Grades.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magda Madalena Tuma, Universidade Estadual de Londrina

PhD in Education from UNICAMP. . Associate Professor at the Department of Education at UEL.

Kátia Maria Abud, Universidade de São Paulo

PhD in History from USP. Professor of the Graduate Program of the Faculty of Education at USP.

References

BÉDARIDA, François. As responsabilidades do Historiador expert. In: BOUTIER, Jean; JULIA, Dominique. Passados recompostos: campos e canteiros da História. Rio de Janeiro: Editora UFRJ; Editora FGV, 1998. p.145-153.

BLANCH, Joan Pagès; FERNÁNDEZ, Antoni Santisteban. La ensenanza y el aprendizaje del tempo histórico em la educación primaria. Caderno CEDES, Campinas, n. 82, p. 281-309, set./dez. 2010.

BORGHI, Beatrice. Las fuentes de la historia entre investigación y didáctica. In: RUIZ, Rosa M. Ávila; GRACIA, M. Pilar Rivero; SANZ, Pedro L. Dominguez. Metodologia de investigación em didáctica de las ciencias sociales. Zaragoza: Institución Fernando El Católico (C.S.I.C), 2010. p.75- 84.

CHESNAUX, Jean. Modernidade-Mundo. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

COOPER, Hilary. Didáctica de la historia em la educación infantil y primaria. Madrid: Ministério de Educación, Cultura Y Deporte; Ediciones Morata, 2002.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Editora UNESP, 1998.

COX, Kenia Kodel. Informática na educação escolar. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como ideologia. Lisboa: Edições 70, 2011.

HOBSBAWM, Eric. O novo século. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

KOCKA, Jürgen. Historia social y conciencia historica. Madrid: Marcial Pons, Ediciones de Historia S.A, 2002

KOSELLECK, Reinhart. Los estratos del tempo: estudios sobre la historia. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S. A., 2001.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2006.

LAHIRE, Bernard. Homem plural: os determinantes da ação. Petrópolis: Editora Vozes, 2002. LE GOFF, Charles. História e memória. 5. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003.

MATTOZZI, Ivo. La investigación sobre didáctica de la Historia como diálogo entre investigación teórica e investigación aplicada. In: RUIZ, Rosa M. Ávila; GRACIA, M. Pilar Rivero; SANZ, Pedro L. Dominguez. Metodologia de investigación em didáctica de las ciencias sociales. Zaragoza: Institución Fernando El Católico (C.S.I.C), 2010. p.95-104.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UNB, 2001.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UNB, 2007. RÜSEN, Jörn. Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2012.

Published

2018-12-31

How to Cite

Tuma, M. M., & Abud, K. M. (2018). Teacher’s narratives on printed and virtual texts for the history teaching to earky grades of elementary school. História & Ensino, 24(2), 197–216. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p197

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas