Youth and counterculture: research on the historical consciousness of students in the public and private schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p347

Keywords:

Identity, Youth, Historical consciousness, History Didatics

Abstract

Throughout the twentieth century, with the so-called "Cultural Revolution", family relations, conceptions of social and moral values passed throught a transformation, and the differences between adults and young people began to be highlighted. With this in mind, this work aimed to investigate the historical consciousness of students from the public and private schools about youth and counterculture, and later, a didactic material about the subject was elaborated. For this, the same questionnaire was applied to the students of the two educational systems, trying to analyze also the similarities and dissonances between them. Among many answers, it is possible to emphasize that the students do not see themselves as active subjects in political, cultural and social subjects, with responsibility on questions from the present. The expectation was that through the historiographical readings, sources and documents presented, students would broaden their world view on what it is to be young, assuming an identity and perceiving themselves as transforming agents of the place where they live.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ruhama Sabião, Universidade Estadual de Ponta Grossa

PhD student in Education at the Universidade Estadual de Ponta Grossa

References

ABRAMO, Helena. Considerações sobre a tematização da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 5/6, p. 25-36, maio/dez. 1997.

ANASTASIA, Carla Maria Junho; RIBEIRO, Vanise Maria. Coleção de livros didáticos Encontros com a História (6º a 9º ano). 3 ed. Editora Positivo: Curitiba, 2012.

BITTENCOURT, Circe Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

BRANDÃO, Antônio Carlos; DUARTE, Milton Fernandes. Movimentos culturais da juventude. São Paulo: Editora Moderna, 1990.

BRASIL. Lei nº 4.464, de 9 de Novembro de 1964. Dispõe sôbre os Órgãos de Representação dos Estudantes e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1964.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos: PNLD 2014: história: ensino fundamental: anos finais. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2013. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/guiado-livro-didatico/item/4661-guia-pnld-2014. Acesso em: 24 out. 2018.

CHOPPIN, Alain. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.

COLÉGIO CASUCHA. Informações sobre o Colégio Casucha. Santo Antonio da Platina, 2018. Disponível em: http://www.colegiocasucha.com.br/. Acesso em: 24 out. 2018.

DAYRELL, Juarez. A Escola “Faz” as juventudes? reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, out. 2007.

ESCOLA SEM PARTIDO. Ementa: institui o “Programa Escola sem Partido”. 2018. Disponível em: https://www.programaescolasempartido.org/plfederal. Acesso em: 24 out. 2018

GASPARELLO, Arlette. O livro didático como referência de cultura histórica. In: MAGALHÃES, Marcelo; ROCHA, Helenice; GONTIJO, Rebeca (org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009. v. 1, p. 265-279.

HOBSBAWM, Eric. Revolução cultural. In: HOBSBAWM, Eric. A era dos extremos: o breve século XX: 1941-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995. p. 314-336.

HUFFPOST BRASIL. Possível aumento provoca a ira do Movimento Passe Livre pelo Brasil e atos contra tarifas do transporte público podem voltar. Huffpost Brasil, 20 de novembro de 2014. Disponível em: . Acesso em: 29 jan. 2020.

INSTITUTO DURANGO DUARTE. Protesto de estudantes de Teatro - alunos da Escola Teatro Martins Penna, no Rio de Janeiro, protestam em favor da eleição direta para presidente. IDD, 2019. Disponível em: . Acesso em: 29 jan. 2020.

ISTO É. A mobilização que fustigou a ditadura. Isto é, 15 de junho de 2018. Disponível em: . Acesso em: 29 jan. 2020.

MORENO, Jean. Limites, escolhas e expectativas: horizontes metodológicos para análise dos livros didáticos de história. Antíteses, Londrina, v. 5, n. 10, p. 717-740, jul./dez. 2012.

MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Informações sobre o Colégio Tiradentes. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2018. Disponível em: http://www.snptiradentes.seed.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php? conteudo=. Acesso em: 24 out. 2018.

PASTDAILY. A Beatles Christmas – 1967 – Past Daily Pop Chronicles: Holiday Edition. Pastdaily, 25 de dezembro de 2012. Disponível em: . Acesso em: 29 jan. 2020.

PEREIRA, Carlos Alberto Messeder. O que é contracultura. São Paulo: Brasiliense, 1983. PERROT, Michelle (org.). Da revolução francesa à primeira guerra. In: PERROT, Michelle. História da vida privada. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. v. 4, p. 162-173.

ROLLING STONE UOL. “Nós radicalizamos, mas a História nos deu razão”. Rolling Stone Uol, 29 de setembro de 2012. Disponível em: Acesso em: 29 jan. 2020.

RÜSEN, Jorn. Aprendizagem histórica: esboço de uma teoria. In: RÜSEN, Jorn. Aprendizagem histórica. Curitiba: W. A. Editores, 2012. p. 69-111.

THE MICROSCOPIC GIANT. 50th anniversary of The Beatles playing on The Ed Sullivan Show. The Microscopic Giant, 14 de fevereiro de 2014. Disponível em: . Acesso em: 29 jan. 2020.

Published

2019-12-01

How to Cite

Sabião, R. (2019). Youth and counterculture: research on the historical consciousness of students in the public and private schools. História & Ensino, 25(2), 347–372. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n2p347

Issue

Section

Artigos