Photografy, time and history education: joints for significant learning

Authors

  • Katani Monteiro Ruffato Universidade de Caxias do Sul
  • Lara Moncay Reginato Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0003-3041-1217

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p279

Keywords:

Photography, Historical time, Meaningful learning, History teaching.

Abstract

This paper presents the development of a methodology which uses photography in the classroom as a way to provide meaningful learning about historical time. This methodology was developed from a research project within the Postgraduate Program in History of the University of Caxias do Sul – Professional Master's degree – applied at Escola Estadual Técnica Caxias do Sul, with 3rd-year high school students. The research is established by the perception that photography is a historical source because it is a human production in time and, as such, can be observed as a document / monument, according to Le Goff (1996). At the same time, by being able to provide meaning and significance in the one who observes it, photography acquires a language status, a non-verbal, semiotic language. We analyzed photography in these two senses – as a historical source and as a language – and, together, we used Kossoy's (2007) assumptions about the deconstruction of this imagistic source, through the analysis of its iconographic and iconological aspects. In practice, students had to analyze photographs of their past family holdings in counterpoint with photographs produced by them at the present time. By this, they constructed legends in the form of historical narrative that privilege historical time in its multiple dimensions of ruptures, permanence, transformations and continuities.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Katani Monteiro Ruffato, Universidade de Caxias do Sul

PhD in History from the Federal University of Rio Grande do Sul. Professor of the History Course and the Postgraduate Program in History (Professional Master's Degree) at the University of Caxias do Sul.

Lara Moncay Reginato, Rede Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul

Master in History from the Graduate Program in History at the University of Caxias do Sul - UCS. Professor hired by the State of Rio Grande do Sul.

References

ALBUQUERQUE JUNIOR, Durval Muniz. Fazer defeitos nas memórias: para que servem o ensino e a escrita da história. In: MONTEIRO, Ana Maria; ROCHA, Elenice Aparecida Bastos; RESNIK, Luis; GONÇALVES, Márcia de Almeida (org.). Qual o valor da história hoje? Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012. p. 21 - 39.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70: LDA, 2009.

BARBOSA, Ana Clarisse Alencar. Educação da criança na revitalização da identidade indígena:o contexto xokleng/laklãnõ. 2011. Dissertação (Mestrado em educação) - Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2011.

BARROS, José D’Assunção. O tempo dos historiadores. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2013.

BLOCH, Marc. Apologia da História. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CAIMI, Flávia Eloisa. Qual é o lugar do ensino médio na escolarização e em que consiste a especificidade da História no ensino médio? In: ZAMBONI, Ernesta; GALZERANI, Maria Carolina B.; PACIEVITCH, Caroline (org.). Memória, sensibilidades e saberes. Campinas, SP: Editora Alínea, 2015. p. 409 - 422.

GEVAERD, Rosi Terezinha Ferrarini. A narrativa histórica como uma maneira de ensinar e aprender história: o caso da história do Paraná. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 25., 2009, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: ANPUH, 2009. p. 1 - 10.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2014.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2007.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 4 Ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1996.

MAUAD, Ana Maria. Usos e funções da fotografia pública no conhecimento histórico escolar. História da educação, Pelotas, v. 19, n. 47, p. 81 – 108, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2236-34592015000300081&script=sci_abstract&tlng=pt . Acesso em: 6 dez. 2017.

MENESES, Ulpiano Bezerra de. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11 - 36, 2003.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999.

RAMOS, Matheus Mazini. A fotografia e o tempo. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2012.

REGINATO, Lara Moncay. A fotografia como fonte para uma aprendizagem significativa sobre o tempo histórico. 2018. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2018.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Campinas: Papirus, 1994. t. 1.

SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. 9 ed. São Paulo, SP: Editora Brasiliense, 1990.

SEFFNER, Fernando. Aprender e ensinar história: como jogar com isso? In: GIACOMONI, Marcelo Paniz; PEREIRA, Nilton Mullet. Jogos e ensino de história. Porto Alegre, RS: Editora Evangraf, 2013a. p. 25 - 46.

SEFFNER, Fernando. Aprendizagens significativas em História: critérios de construção para atividades em sala de aula. In: GIACOMONI, Marcelo Paniz; PEREIRA, Nilton Mullet. Jogos e ensino de história. Porto Alegre, RS: Editora Evangraf, 2013b. p. 47-62.

Published

2019-07-29

How to Cite

Ruffato, K. M., & Reginato, L. M. (2019). Photografy, time and history education: joints for significant learning. História & Ensino, 25(1), 279–304. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p279

Issue

Section

Artigos