The história nova do Brasil as a place of memory and didactic and political textbook

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p381

Keywords:

História Nova do Brasil, Places of memory, Political and cognitive dimensions of history.

Abstract

Released on the eve of the 1964 coup, the História Nova do Brasil was a collection of textbooks for history teachers of secondary education. Elaborated in the Instituto Superior de Estudos Brasileiros (ISEB) by order of the Ministry of Education and Culture (MEC), the collection was one of the first targets of repression that followed the coup, having is volumes seized and the authors, imprisoned. However, although the História Nova do Brasil editions and institutional links have been indicated in other works, it stills has to be analyzed in other aspects. This article intends to evaluate the collection as a place of memory, in accordance to Pierre Nora’s concept, and in your political and cognitive dimensions, in according to Jörn Rüsen’s theories about historical culture and historical conscience.

Author Biography

Tiago Conte, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

PhD student in History at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS).

References

BERTOLINI, João Luis da Silva. Passeata contra o livro de História único: Curitiba, 24 de março de 1964. In: ABUD, Kátia; SCHMIDT, Maria Auxiliadora (org.). 50 anos da Ditadura Militar: capítulos sobre o ensino de História no Brasil. Curitiba: W&A Editores, 2014. p. 83-105.

CARDOSO, Oldimar. Para uma definição de didática da História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 28, n. 55, p. 153-170, 2008.

CARDOSO, Vanessa Clemente. A polêmica História Nova do Brasil: um projeto de vanguarda derrotado politicamente. História & Ensino, Londrina, v. 22, n. 1, p. 127-154, jan./jun. 2016.

CODATO, Adriano Nervo; OLIVEIRA, Marcus Roberto de. A marcha, o terço e o livro: catolicismo conservador e ação política na conjuntura do golpe de 1964. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 47, p. 271-302, 2004.

CZAJKA, Rodrigo. Praticando delitos, formando opinião: intelectuais, comunismo e repressão (1958-1968). 2009. 388 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

FERREIRA, Marieta de Moraes. A história como ofício: a constituição de um campo disciplinar. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

GUIMARÃES, Lucia Maria Paschoal; LEONZO, Nanci. A reforma de base no ensino da história pátria: o projeto da História Nova do Brasil. Revista de História, São Paulo, n. 149, p. 235-251, 2003.

LACOMBE, Américo Jacobina et al. História Nova (Parecer). Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 263, p. 283- 302, abr./jun. 1964.

LOURENÇO, Elaine. História Nova do Brasil: revisitando uma obra polêmica. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 28, n. 56, p. 385-406, 2008.

MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima. A experiência da História Nova: uma tentativa de revisão crítica do ensino de História no Brasil nos anos 60. 1990. 69 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1990.

MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima. Werneck Sodré, História Nova: contribuição pioneira ao ensino de História no Brasil. In: CUNHA, Paulo; CABRAL, Fátima (org.). Nelson Werneck Sodré: entre o sabre e a pena. São Paulo: Editora Unesp, 2006. p. 327-342.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-29, dez. 1993.

PEREIRA, Daniel Mesquita. Boletim de História: uma experiência de vanguarda na Faculdade Nacional de Filosofia - 1958/1963. 1998. 114 f. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1998.

PINTO, João Alberto da Costa. A origem e o sentido político do projeto História Nova do Brasil (1963-1965). In: CUNHA, Paulo; CABRAL, Fátima (org.). Nelson Werneck Sodré: entre o sabre e a pena. São Paulo: Editora Unesp, 2006. p. 343-357.

RÜSEN, Jörn; JAEGGER, Friedrich. A cultura da memoração na história da República Federal da Alemanha. In: RÜSEN, Jörn (org.). Cultura faz sentido: orientações entre o ontem e o amanhã. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 89-146.

SANTOS, Joel Rufino dos et al. História Nova do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1965. v. 1.

SANTOS, Joel Rufino dos et al. História Nova do Brasil: 1963-1993. São Paulo: Loyola: Giordano, 1993.

SODRÉ, Nelson Werneck. História da História Nova. Petrópolis: Vozes, 1987. TOLEDO, Caio Navarro de. ISEB: fábrica de ideologias. São Paulo: Ática, 1977.

Published

2018-12-31

How to Cite

Conte, T. (2018). The história nova do Brasil as a place of memory and didactic and political textbook. História & Ensino, 24(2), 381–399. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n2p381

Issue

Section

Dossiê - Avaliação das aprendizagens em História: Práticas, Teorias e Políticas