Strategies and tactics in the teaching of the subject study of brazilian problems during the civil-military dictatorship at the Federal University of Paraná (1971-1984)
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p409Keywords:
Study of brazilian problems, Dictatorship, Higher education, History of educationAbstract
This paper aimed at analyzing the teaching process of the subject Study of Brazilian Problems at the Federal University of Paraná during the civilmilitary dictatorship. It was instituted as a version of Moral and Civic Education for higher education, the EPB constituted as a curricular component of doctrinal content. The research counted on the use of different primary and secondary sources, with emphasis on oral sources, which allowed to reveal nuances of the teaching process of the EPB in UFPR. The concepts of Strategy and Tactics explored by Michel de Certeau in The Practice of Everyday Life were selected as categories of analysis in this work. From these categories the teaching of this subject in the UFPR was investigated based on the testimonies of EPB exprofessors which taught in the institution during the dictatorial period. Finally, the analysis revealed that EPB subject had its own outline in the UFPR classrooms. From the tatics adoption by its ex professors, EPB followed a distinctive path from what its legislator had previewed, at least at UFPR.Metrics
References
BERTOTTI, Rudimar Gomes. Caráter, amor à pátria e obediência a lei: disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. 2015. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. v. 1: Artes de fazer.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Diefel; Rio de Janeiro: Bertrand, 1990.
CHARTIER, Roger. Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos A. Anaya, Jesús A. Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.
DURAN, Marília Claret Geraes. Uma leitura do cotidiano escolar com Michel de Certeau. International Studies on Law and Education, São Paulo, v. 12, p. 43-48, 2012.
FARIA FILHO, Luciano Mendes (org.). Pensadores sociais e história da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
FARIA FILHO, Luciano Mendes. Instrução elementar no século XIX. In: LOPES, Eliana Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
GONÇALVES, Nadia G. Doutrina de segurança nacional e desenvolvimento na ditadura civil-militar: estratégias e a educação. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 26., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPUH, 2011.
JOSGRILBERG, Fabio B. Cotidiano e invenção: os espaços de Michel de Certeau. São Paulo: Escrituras Editora, 2005.
ROCHA, Roberto Mauro Gurgel. Extensão universitária: comunicação ou domesticação? São Paulo: Cortez: Autores Associados: Universidade Federal do Ceará, 1986.
VIDAL, Diana Gonçalves. A fonte oral e a pesquisa em história da educação: algumas considerações. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 27, p. 7- 16, jul. 1998.
VIEIRA, Carina Silva. Extensão Universitária: concepções presentes na formalização e em propostas e práticas desenvolvidas na Universidade Federal do Paraná (1968-1987). 2014. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
WARDE, Miriam Jorge; CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Política e cultura na produção da História da Educação no Brasil. Contemporaneidade e Educação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 7, p. 9-33, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.