Strategies and tactics in the teaching of the subject study of brazilian problems during the civil-military dictatorship at the Federal University of Paraná (1971-1984)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p409

Keywords:

Study of brazilian problems, Dictatorship, Higher education, History of education

Abstract

This paper aimed at analyzing the teaching process of the subject Study of Brazilian Problems at the Federal University of Paraná during the civilmilitary dictatorship. It was instituted as a version of Moral and Civic Education for higher education, the EPB constituted as a curricular component of doctrinal content. The research counted on the use of different primary and secondary sources, with emphasis on oral sources, which allowed to reveal nuances of the teaching process of the EPB in UFPR. The concepts of Strategy and Tactics explored by Michel de Certeau in The Practice of Everyday Life were selected as categories of analysis in this work. From these categories the teaching of this subject in the UFPR was investigated based on the testimonies of EPB exprofessors which taught in the institution during the dictatorial period. Finally, the analysis revealed that EPB subject had its own outline in the UFPR classrooms. From the tatics adoption by its ex professors, EPB followed a distinctive path from what its legislator had previewed, at least at UFPR.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosa Lydia Teixeira Corrêa, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR

PhD in Economic History from the University of São Paulo (2000). Post-doctorate from the University of Salamanca / Spain. Full Professor at the Pontifical Catholic University of Paraná.

Rudimar Gomes Bertotti, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC-PR

PhD student in Education at the Pontifical Catholic University of Paraná (PUC-PR).

References

BARROSO, Magdaleno Girão. Compreensão da disciplina estudo de problemas brasileiros. Revista Educação, ano 7, n. 27, p. 29-34, 1978.

BERTOTTI, Rudimar Gomes. Caráter, amor à pátria e obediência a lei: disciplina Estudo de Problemas Brasileiros. 2015. 194 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. v. 1: Artes de fazer.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Diefel; Rio de Janeiro: Bertrand, 1990.

CHARTIER, Roger. Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos A. Anaya, Jesús A. Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

DURAN, Marília Claret Geraes. Uma leitura do cotidiano escolar com Michel de Certeau. International Studies on Law and Education, São Paulo, v. 12, p. 43-48, 2012.

FARIA FILHO, Luciano Mendes (org.). Pensadores sociais e história da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

FARIA FILHO, Luciano Mendes. Instrução elementar no século XIX. In: LOPES, Eliana Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

GONÇALVES, Nadia G. Doutrina de segurança nacional e desenvolvimento na ditadura civil-militar: estratégias e a educação. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 26., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPUH, 2011.

JOSGRILBERG, Fabio B. Cotidiano e invenção: os espaços de Michel de Certeau. São Paulo: Escrituras Editora, 2005.


ROCHA, Roberto Mauro Gurgel. Extensão universitária: comunicação ou domesticação? São Paulo: Cortez: Autores Associados: Universidade Federal do Ceará, 1986.

VIDAL, Diana Gonçalves. A fonte oral e a pesquisa em história da educação: algumas considerações. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 27, p. 7- 16, jul. 1998.

VIEIRA, Carina Silva. Extensão Universitária: concepções presentes na formalização e em propostas e práticas desenvolvidas na Universidade Federal do Paraná (1968-1987). 2014. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.

WARDE, Miriam Jorge; CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Política e cultura na produção da História da Educação no Brasil. Contemporaneidade e Educação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 7, p. 9-33, 2000.

Published

2019-07-29

How to Cite

Corrêa, R. L. T., & Bertotti, R. G. (2019). Strategies and tactics in the teaching of the subject study of brazilian problems during the civil-military dictatorship at the Federal University of Paraná (1971-1984). História & Ensino, 25(1), 409–425. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p409

Issue

Section

História da Educação