Eugenics, education and medical knowledge: the Eugenic discourse at the i national conference on education (1927)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p427

Keywords:

Education-eugenics, Miscegenation, Medical knowledge.

Abstract

The objective of this article is to problematize how the eugenic discourse in Brazil was linked to education departing from the analysis of the I National Conference of Education held in Curitiba in 1927, and other documents of the period. Based on the documentary analysis, at first a study on eugenics and education in theses, dissertations and articles was carried out. Thus, the article analyzes the debate around themes such as degeneration, miscegenation, such as theories of heredity, a relationship between eugenics and hygiene, and a question of eugenic education. It is argued that school was one of the main circulation forms of the eugenic discourse among different social groups. With the function of shaping the subject to full eugenic conscience concerning the improvement of the species and the social body, eugenics was extolled in several theses presented in the I CNE, clearly denoting its assimilation by the educators of the time.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alexandre Alves, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

PhD in History from the University of São Paulo (USP) and post-doctorate in the Graduate Program in Education at the University of Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS).

Audrei Rodrigo da Conceição Pizolati, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

PhD student in Education at the University of Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS).

References

ALBERTO, Armanda Álvaro. A escola regional de Meriti – uma tentativa de escola moderna. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 446-450.

ARAGÃO, João Maurício M. Assistência médica à infância escolar. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 451-455.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO. A atividade da Associação Brasileira de Educação durante o ano de 1927. Relatórios das seções. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 78-98.

BLACK, Erdwin. War Against the weak. Eugenics and america´s campaign to create a master race. New York: Four Walls Eught Windows, 2003.

BONFIM, Paulo Ricardo. A educação no movimento eugênico brasileiro (1917-1933). 2013. 169 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2013.

BRASIL. Lei de 15 de outubro de 1827. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1878. (Coleção de Leis do Império do Brasil de 1827, v. 1, pt I).

CARVALHO, Leonardo Dallacqua de; SOUZA, Vanderlei Sebastião de. Continuidades e rupturas na história da eugenia: uma análise a partir das publicações de Renato Kehl no Pós-Segunda Guerra Mundial. Perspectiva, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 887-910, jul./set. 2017. Disponível em: https://bityli.com/bLmyt. Acesso em: 12 nov. 2018.

CASTAÑEDA, Luiza Aurélia. Apontamentos historiográficos sobre a fundamentação biológica da Eugenia. Episteme, Tubarão, v. 3, n. 5, p. 23- 48, 1998.

COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997.

DÁVILA, Jerry. Diploma de brancura: política social e racial no Brasil (1917- 1945). Tradução de Claudia Sant´Anna Martins. São Paulo: Unesp, 2006.

DOMINGUES, Octavio. Eugenia: seus propósitos, suas bases, seus meios em cinco lições. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1933.

FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos. Curso no Collège de France (1979-1980). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros. Curso no Collège de France (1982-1983). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

GOUVÊA FILHO, Pedro. E. Roquette-Pinto, o antropólogo e educador. Rio de Janeiro: MEC/ Ince, 1955. (Conferência pronunciada na Associação Brasileira de Educação, na sessão de 18 de abril de 1955).

HOCHMAN, Gilberto; LIMA, Nísia Trindade; CHOR MAIO, Marcos. The path of eugenics in brazil: dilemmas of miscegenation. In: BASHFORD, Alison; LEVINE, Philippa (ed.). The Oxford handbook of the history of eugenics. Oxford: Oxford University Press, 2010. p. 493-510.

HUERTA, Luis. Os fundamentos científicos da eugenia. Boletim de Eugenia, Piracicaba, v. 8, p. 1-3, 1929.

KEHL, Renato Ferraz. A cura da fealdade: eugenia e medicina social. São Paulo: Monteiro Lobato & Co. Editora, 1923.

KEHL, Renato Ferraz. Brazil médico. Rio de Janeiro: [s. n.], 1921. KEHL, Renato Ferraz. Lições de eugenia. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1929.

KEHL, Renato Ferraz. Os erros da filantropia. Boletim de Eugenia, Piracicaba, v. 3, n. 32, p. 1, 1931.

KEHL, Renato Ferraz. Sexo e civilização: aparas eugênicas. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1933.

KERN, Gustavo. “Educar é eugenizar”: racialismo, eugenia e educação no Brasil (1870-1940). 2016. 208 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Porto Alegre, 2016.

KEVLES, Daniel. In the name of eugenics: genetics and the uses of human heredity. Berkeley: University of California Press, 1985.

KINOSHITA, Carolina Toshie. Um D. Quixote científico a pregar uma legião de panças: manuais de higiene a sombra da eugenia. (1923-1936). 2013. 192 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

LACERDA, João Batista. Sur les métis au Brésil. In: PREMIER CONGRÈS UNIVERSEL DES RACES, 1911, Paris. Anais […]. Paris: Imprimérie Devouge, 1911.

LEVINE, Philippa. Eugenics: a very short introduction. New York: Oxford University Press, 2017.

LÓPEZ GUÁZO, Laura Suárez. Eugenesia y racismo em México. México: Universidad Autónoma de México, 2005.

MAGALHÃES, Fernando. Pró eugenismo. Bahia: Editora Tipografia de São Francisco, 1913.

MAYR, Ernst. The growth of biological thought: diversity, evolution and inheritance. Cambridge: The Belknap Press, 1982.

MONARCHA, Carlos. Brasil arcaico, escola nova: ciência, técnica & utopia nos anos 1920-1930. São Paulo: Editora UNESP, 2009. MORAES, Deodato de. A escola nova. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 607-611.

MOTA, André. Quem é bom já nasce feito: sanitarismo e eugenia no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2003.

MOTA, André; MARINHO, Maria Gabriela S. M. (org.). Eugenia e história: ciência, educação e regionalidades. São Paulo: USP, Faculdade de Medicina, UFABC, Universidade Federal do ABC, CD.G Casa de Soluções e Editora, 2013.

MUNARETO, Geandra Denardi. Por uma nova raça: pensamento médico eugênico no Rio Grande do Sul (1920-1940). 2013. 182 f. Dissertação (Mestrado em História) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

NICOLAU, Meira de Angelis. Pela perfeição da raça brasileira. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 437-445.

PADILHA, Celina. Sobre a educação sexual. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 428-433.

PENNA, Belisário. O ensino da genética nas escolas primárias. Boletim de Eugenia, Piracicaba, ano 1, n. 11, p. 1-4, nov. 1929.

PENNA, Belisário. Por que se impõe a primazia da educação higiênica escolar. In: COSTA, Maria José Ferreira franco; SHENA, Denílson Roberto; SHIMIDT, Maria Auxiliadora. I Conferência nacional de educação (1927). Brasília: MEC: IPARDES, 1997. p. 29-33.

PENNA, Belisário. Prefácio. In: KEHL, Renato F. Eugenía e medicina social (problemas da vida). Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1923. p. IIIIV.

PIZOLATI, Audrei Rodrigo da Conceição. DISCURSO EUGÊNICO NA I CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO (1927, CURITIBA/PR – BRASIL). 2018. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de PósGraduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2018. Disponível em: https://bityli.com/vs644. Acesso em: 20 jun. 2018.

PROCTOR, Robert. Racial hygiene: medicine under the nazis. Cambridge: Harvard University Press, 1988.

PROVINE, William. Geneticists and race. American Zoologist, Utica, v. 26, n. 3, p. 857-887, 1986.

PROVINE, William. Geneticists and the biology of race crossing. Science, New York, v. 182, n. 4114, p. 790-796, 1973.

ROCHA, Simone. A educação como ideal eugênico: o movimento eugenista e o discurso educacional no Boletim de Eugenia 1929-1933. Cadernos de Pesquisa: pensamento educacional, Curitiba, v. 6, n. 13, p. 162-177, 2011.

ROCHA, Simone. Eugenia no Brasil: análise do discurso “científico” no Boletim de Eugenia: 1929-1933. 2010. 112 f. Tese (Doutorado em História da Ciência) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

ROQUETTE-PINTO, Edgar. Acta da sessão inaugural. In: I CONGRESSO BRASILEIRO DE EUGENIA. Actas e trabalhos. Rio de Janeiro: s. n°, 1929. v.1. 342, p. 613.94 C76. reg. 8328/06 ex.3. Rio de Janeiro, 1929. p. 305- 308.

ROQUETTE-PINTO, Edgar. Ensaios de antropologia brasiliana. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1933. (Biblioteca Pedagógica Brasileira, série V, Coleção Brasiliana, v. 22).

ROQUETTE-PINTO, Edgar. Os fundamentos biológicos da sociologia. Jornal do Comércio, Rio de Janeiro, 25 mar. 1936.

ROQUETTE-PINTO, Edgar. Prometheus: or, biology and the advancement of man. Boletim de Ariel, Rio de Janeiro, n. 1, p. 31-33, out. 1931. SAMPAIO, Alberto José. O ensino de genética nas escolas primarias. Boletim de Eugenia, Piracicaba, v. 1, n. 11, p. 1-4, 1929.

SOUZA, Vanderlei Sebastião de. As idéias eugênicas no Brasil: ciência, raça e projeto nacional no entreguerras. Revista Eletrônica História em Reflexão, Dourados, v. 6, n. 11, jan./jun. 2012. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/historiaemreflexao/article/viewFile/1877/1 041. Acesso em: 16 jan. 2018.

SOUZA, Vanderlei Sebastião de. Ciência e miscigenação racial no início do século XX: debates e controvérsias de Edgard Roquette-Pinto com a antropologia física norte-americana. História, Ciências, Saúde: Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 23, n. 3, p. 597-614, jul./set. 2016. Disponível em: https://bityli.com/fdlg4. Acesso em: 1 jan. 2018.

SOUZA, Vanderlei Sebastião de. Política biológica como projeto, a eugenia negativa e a construção da nacionalidade na trajetória de Kehl. 1917/1932. 2006. 220 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Programa de Pós-Graduação em História das Ciências da Saúde da Casa de Oswaldo Cruz, Fiocruz, RJ, 2006.

SOUZA, Vanderlei Sebastião de. Por uma nação eugênica: higiene, raça e identidade nacional no movimento eugênico brasileiro dos anos 1910 e 1920. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 146-166, jul./dez. 2008. Disponível em: www.sbhc.org.br/arquivo/download?ID_ARQUIVO=74. Acesso em: 21 jun. 2016.

STEPAN, Nancy Leys. The hour of eugenics: race, gender, and nation in Latin America. Ithaca: Cornell University Press, 1991.

WEGNER, Robert. Dois geneticistas e a miscigenação. Octavio Domingues e Salvador de Toledo Piza no movimento eugenista brasileiro (1929-1933). Varia História, Belo Horizonte, v. 33, v. 61, p. 79-107, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/vh/v33n61/1982-4343-vh-33-61-00079.pdf. Acesso em: 23 mar. 2018.

Published

2019-07-29

How to Cite

Alves, A., & Pizolati, A. R. da C. (2019). Eugenics, education and medical knowledge: the Eugenic discourse at the i national conference on education (1927). História & Ensino, 25(1), 427–451. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p427

Issue

Section

História da Educação