A study of intellect, free will and virtues in the field of the history of education medieval

Authors

  • Terezinha Oliveira Universidade Estadual de Maringá - UEM https://orcid.org/0000-0001-5349-1059
  • Ana Paula dos Santos Viana Universidade Estadual de Maringá - UEM

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p391

Keywords:

Concepts. Human formation, De sacramentis, Hugh of Saint Victor

Abstract

We present a study, in the context of the History of Education in the Middle Ages, about intellect, free will and virtues, from the work De sacramentis christianae fidei by Hugh of Saint Victor (1096-1141), a medieval master of the Abbey School of Saint-Victor, in Paris, in the 12th century. The objective is to reflect on the importance of these aspects for human formation, in the vitorina perspective, in consonance with the historical events of the period in question. This relationship is relevant because we understand that educational processes are linked to their time. And that may, in Bloch's perspective (2001), allow us to temporarily reflect as educators and researchers, on our actions and responsibilities.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

PhD in History and Philosophy of Education from the University of São Paulo - USP. PhD in History from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Full Professor at the State University of Maringá (UEM / PR).

Ana Paula dos Santos Viana, Universidade Estadual de Maringá - UEM

PhD student in Education at the State University of Maringá - UEM

References

BLOCH, Marc. Apologia da história, ou, O ofício de historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

GUIZOT, François. Historia da civilisação na Europa. Lisboa: Parceria Antonio Maria Pereira Livraria Editora e officinas Typographica e de encadernação, 1907.

GUIZOT, François. Sétima lição. In: MENDES, C. M. M.; OLIVEIRA, T. Formação do terceiro estado: coletânea de textos de François Guizot, Augustin Thierry, Prosper Barante. Maringá: EDUEM, 2005.

KNOWLES, David; OBOLENSKY, Dimitri. Nova história da igreja: a idade média. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1974.

LE GOFF, Jacques. As raízes medievais da Europa. Petrópolis: Vozes, 2007. LE GOFF, Jacques. O apogeu da cidade medieval. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

MARCHIONNI, Antonio. Introdução. In: HUGO DE SAINT-VICTOR. Didascálion: da arte de ler. Petrópolis: Vozes, 2001.

OLIVEIRA, Terezinha. Apogeu e crise de uma época: as universidades medievais. Educare Et Educare – Revista de Educação, Cascavel, v. 1, p. 25-36, 2006. Disponível em: http://erevista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/999/851. Acesso em: 18 abr. 2018.

OLIVEIRA, Terezinha. Universidade, liberdade e política na comuna medieval: um estudo de cartas oficiais. História [online]. 2009, v. 28, n. 2, p. 715-732. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101- 90742009000200025. Acesso em: 20 abr. 2018.

PIRENNE, Henri. As cidades da Idade Média. Lisboa: Europa-América, 1989.

POIREL, Dominique. Ugo Di San Vittore: storia, scienza, contemplazione. Millano: Jaca Book, 1997. Disponível em: https://bityli.com/PjUKx. Acesso em: 17 abr. 2018.

STREFLING, Sergio Ricardo. Igreja e poder: plenitude e soberania popular em Marsílio de Pádua. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002. Disponível em: https://bityli.com/b6pxD. Acesso em: 17 abr. 2018.

THIERRY, Augustin. Carta XIII. Sobre a libertação das comunas. IN: MENDES, C. M. M.; OLIVEIRA, T. Formação do terceiro estado: coletânea de textos de François Guizot, Augustin Thierry, Prosper Barante. Maringá: EDUEM, 2005.

VERGER, Jacques. Cultura, ensino e sociedade no ocidente nos séculos XII e XIII. Bauru, SP: EDUSC, 2001.

VICTORE, Hugonis de S. De sacramentis fidei christianae. In: MIGNE, Jacques-Paul. Patrologia Latina. Parisiis,1880. Tomo 176. Disponível em: https://bityli.com/fGPT2. Acesso em: 17 abr. 2018.

Published

2019-07-29

How to Cite

Oliveira, T., & Viana, A. P. dos S. (2019). A study of intellect, free will and virtues in the field of the history of education medieval. História & Ensino, 25(1), 391–408. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p391

Issue

Section

História da Educação