Comments on the teaching of the History of Education in the teaching course at UEPG (1963-2012)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p401

Keywords:

History of education. Teaching of history of education. Teaching degree. State University of Ponta Grossa.

Abstract

The aim of this article is to map out the teaching of History of Education in the Teaching Course at the State University of Ponta Grossa, from 1963 to 2012. This study bases itself on the reports from the Faculty of Philosophy, Sciences and Languages, on the reports and catalogue of the State University of Ponta Grossa and on the subjects, highlighting the denominations, hour schedule, syllabus and programs as well as a reference of the books used. Based on these sources and dialogues with the academic production it is possible to argue that there has been a strong continuity of contents related to traditional temporal cuts of western history (Ancient History, Middle Ages, Modern and Contemporary Periods) and to the traditional division of Brazilian politics (the Colonial Period, Empire and Republic), while also showing  changes which included specific subjects in education such as feminization of  the degree in primary teaching and learning, child and childhood, teacher education. In addition, the use of traditional manuals on the History of Education decrease significantly in the late 1990s and early 2000, which shows an approach between the organization of teaching and field of research in the History of Education.

Author Biography

Névio Campos, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Post-doctor in sociology of intellectuals (EHESS), post-doctor in intellectual history (UFPR), doctor in education (UFPR), professor in the Graduate Program in Education at the State University of Ponta Grossa, CNPq productivity researcher.
mail: ndoutorado@yahoo.com.br.

References

ACOSTAS, Felicitas. Ensinar história da educação: reflexões em torno de uma proposta. História da Educação, Porto Alegre, v. 21, n. 52, p. 295-311, 2017.

ARAÚJO, José Carlos Souza; RIBEIRO, Betânia de Oliveira Laterza;

SOUZA, Sauloéber Társio de. Haveria uma historiografia educacional brasileira expressa pelos manuais didáticos publicados entre 1914 e 1972? In: CARVALHO, Marta Maria Chagas de; GATTI JUNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 95-144.

AZEVEDO, Regina Quintanilha; ISMÉRIO, Clarisse; SILVEIRA, Marilene Vaz. Apontamentos sobre a disciplina história da educação na Universidade da Região da Campanha – URCAMP (1959-2001). História da Educação, Pelotas, n. 19, p. 275-294, abr. 2006.

BASTOS, Maria Helena Camara; BENCOSTTA, Marcus Levy Albino;

CUNHA, Maria Teresa Santos. Uma cartografia da pesquisa em história da educação na região sul: Paraná, Santa Catarina, Rio Grande do Sul (1980-2000). Pelotas: Seiva, 2004.

BASTOS, Maria Helena Camara; BUSNELLO, Fernanda de Bastani; LEMOS, Elizandra Ambrosio. Disciplina história da educação no curso de pedagogia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1942-2002). História da Educação, Pelotas, n. 19, p. 181-212, abr. 2006.

BENCOSTTA, Marcus Levy Albino; VIDAL, Diana Gonçalves. A historiografia da educação paranaense no cenário da História da Educação Brasileira: 10 anos de pesquisa na Universidade Federal do Paraná (1999-2008). Educar em Revista, Curitiba, n. 38, p. 295-315, set./dez. 2010.

BONTEMPI JUNIOR, Bruno. A educação brasileira e a sua Periodização: vestígio de uma identidade disciplinar. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, n. 5, p. 43-68, jan./jun. 2003.

BONTEMPI JUNIOR, Bruno. O ensino e a pesquisa em história da educação brasileira na cadeira de filosofia e história da educação (1933-1962). História da Educação, Pelotas, n. 21, p. 79-105, 2007.

BORGES, Bruno Gonçalves; GATTI JUNIOR, Décio. O ensino de história da educação na formação de professores no Brasil atual. Revista Histedbr Online, Campinas, n. 40, p. 24-48, 2010.

CAMPOS, Névio de. Lugar da história da educação na formação do professor/pedagogo. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 15, n. 2, p. 95-104, maio/ago. 2011.

CAMPOS, Névio de; SOUZA, Eliezer Felix de. Ensino superior nas páginas do Diário dos Campos (1947-1950). Educar em Revista, Curitiba, p. 273-290, 2016.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Por entre restos de memória: um relato sobre o ensino de História da Educação no Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação da USP (1971-1997). In: CARVALHO, Marta Maria Chagas de; GATTI JUNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 277-304.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Revisitando a historiografia educacional brasileira. In: MENEZES, Maria Cristina (org.). Educação, memória, história: possibilidades, leituras. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 375-401.

CRUZ, Giseli Barreto da. Curso de pedagogia no Brasil – história e formação com pedagogos. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011.

DALLABRIDA, Norberto. Qual história da educação ensinar? In:

CARVALHO, Marta Maria Chagas de; GATTI JUNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 337-362.

ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira. A história da educação no curso de pedagogia da Universidade de Passo Fundo: aportes na história recente em busca de novas perspectivas. História da Educação, Pelotas, n. 19, p. 253-261, abr. 2006.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de; RODRIGUES, José Roberto Gomes. A história da educação programada: uma aproximação da história da educação ensinada nos cursos de pedagogia em Belo Horizonte. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n. 6, p. 159-176, 2003.

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. O período colonial nos manuais de história da educação Brasileira. In: CARVALHO, Marta Maria Chagas de;

GATTI JUNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 363-387.

GATTI JUNIOR, Décio. A história do ensino de história da educação no Brasil: aspectos teórico-metodológicos de uma pesquisa (1930-2000). História da Educação, Pelotas, v. 12, n. 26, p. 219-246, 2008.

GATTI JUNIOR, Décio. Estudo sobre o processo de constituição do ensino e da pesquisa em história da educação no Brasil (séculos XIX e XX). In:

MORAIS, Christianni Cardoso; PORTES, Écio Antônio; ARRUDA, Maria Aparecida (org.). História da educação: ensino e pesquisa. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 107-123.

GATTI JUNIOR., Décio. Intelectuais e circulação internacional de ideias na construção da disciplina de História da Educação no Brasil (1955-2008). In: CARVALHO, Marta Maria Chagas de; GATTI JUNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 95-144.

HARTOG, François. Os antigos, o passado e o presente. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2003.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro-passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: Editora PUC-RJ, 2006.
LE GOFF, Jacques. A história deve ser dividida em pedaços?. São Paulo: UNESP, 2014.

MENDEZ, Jorgelina. Entre Europa e América: a escrita da história da educação na Argentina por Lorenzo Luzuriaga. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 14, n. 3, p. 235-256, set./dez. 2014.

MENEZES, Roni Cleber Dias de. Circuito e fronteiras da escrita da história da educação na Ibero-America: experiência de escrita de Lorenzo Luzuriaga na Espanha e na Argentina e sua Apropriação no Brasil. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 14, n. 3, p. 257-280, set./dez. 2014.

MONARCHA, Carlos. História da educação brasileira: formação do campo. Ijuí: Editora Unijuí, 2005.

MORAIS, Christianni Cardoso; PORTES, Écio Antônio; ARRUDA, Maria Aparecida (org.). História da educação: ensino e pesquisa. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

NUNES, Clarice. A disciplina história da educação na formação de professores: desafios contemporâneos. História da Educação, Pelotas, n. 19, p. 173-180, abr. 2006.

NUNES, Clarice. Ensino e historiografia da educação: problematização de uma hipótese. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 1, p. 67-79. 1996.

ORTH, Miguel Alfredo. A disciplina de História da Educação na Faculdade e no Centro Universitário La Salle. História da Educação, Pelotas, n. 19, p. 229-242, abr. 2006.

PASCHE, Aline de Morais Limeira. A história da educação por Thomas Ransom Giles. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 14, n. 3, p. 205-233, set./dez. 2014.

QUADROS, Claudemir de. Aspectos da trajetória da disciplina História da Educação no curso de pedagogia do Centro Universitário Franciscano de Santa Maria: temas clássicos e ordem cronológica. História da Educação, Pelotas, n. 19, p. 213-228, abr. 2006.

QUADROS, Claudemir de. Ensino com pesquisa, educação digital e formação de professores: possibilidades de ensinar e aprender acerca da história da educação. In: CARVALHO, Marta Maria Chagas de; GATTI

JUNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 17-46.

QUEIROZ, Zuleide Fernandes de. Ensinando história da educação, formando professores-pesquisadores: o ensino da história da educação no curso de pedagogia da Universidade Regional do Cariri. In: CARVALHO, Marta Maria Chagas de; GATTI JUNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 389-405.

RODRIGUES, José Roberto. O ensino de história da educação: um olhar reflexivo a partir da análise de planos e programas curriculares. In:

CARVALHO, Marta Maria Chagas de; GATTI JUNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 145-174.

SANTIAGO, Anna Rosa Fontella. O ensino de história da educação na UNIJUI. História da Educação, Pelotas, n. 19, p. 243-251, abr. 2006.

SAVIANI, Dermeval. Ensino, pesquisa e organização na formação do campo da história da educação brasileira. In: MONARCHA, Carlos (org.). História da educação brasileira: formação do campo. Ijuí: Unijui, 2005a. p. 47-114.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 99-134, jan./abr. 2007.

SAVIANI, Dermeval. Reflexões sobre o ensino e a pesquisa em história da educação. In: GATTI JUNIOR., Décio; INÁCIO FILHO, Geraldo (org.). História da educação em perspectiva: ensino, pesquisa, produção e novas investigações. Campinas: Autores Associados, 2005b. p. 7-31.

SILVA, José Cláudio Sooma; FAVARO, Marta Regina Gimenez. Paul Monroe e a circulação de uma modalidade narrativa para se pensar e ensinar as histórias da educação. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 14, n. 3, p. 181-204, set./dez. 2014.

SOUZA, Audrey Pietrobelli. Trajetória da psicologia da educação no curso de pedagogia da UEPG (1962-2012): conformação e consolidação do campo de conhecimento. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2017.

SOUZA, Sauloéber Tarsio de; RIBEIRO, Betânia de Oliveira de. Ensino de História da Educação no Brasil: reflexões sobre o perfil de professores e suas metodologias. História da Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 36, p. 60-76, 2012.

STEPHANOU, Maria. O ensino de história da educação na história da Faculdade de Educação da UFRGS: primeiras aproximações. História da Educação, Pelotas, v. 10, n. 19, p. 293-300, 2006.

TAMBARA, Elomar. História da educação no curso de pedagogia da Universidade Federal de Pelotas. História da Educação, Pelotas, v. 10, n. 19, p. 301-310, 2006.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de Ponta Grossa. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1964.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de Ponta Grossa. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1965.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de Ponta Grossa. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1967.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Pró-Reitoria de Graduação. Divisão de Ensino. Programa de disciplinas. Ponta Grossa: UEPG, 1973.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Pró-Reitoria de Graduação. Divisão de Ensino. Programa de disciplinas. Ponta Grossa: UEPG, 1979.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Pró-Reitoria de Graduação. Divisão de Ensino. Programa de disciplinas. Ponta Grossa: UEPG, 1987.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Pró-Reitoria de Graduação. Divisão de Ensino. Programa de disciplinas. Ponta Grossa: UEPG, 1989.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Pró-Reitoria de Graduação. Divisão de Ensino. Programa de disciplinas. Ponta Grossa: UEPG, 1991.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Pró-Reitoria de Graduação. Divisão de Ensino. Programa de disciplinas. Ponta Grossa: UEPG, 2007.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Pró-Reitoria de
Graduação. Divisão de Ensino. Programa de disciplinas. Ponta Grossa: UEPG, 2013.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1972.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1975.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1977.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Catálogo geral. Ponta Grossa: UEPG, 1980.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Catálogo geral. Ponta Grossa: UEPG, 1985.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Catálogo geral. Ponta Grossa: UEPG, 1990.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1991.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1992.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Catálogo geral. Ponta Grossa: UEPG, 1997.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1998.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 1999.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 2000.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 2001.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Relatórios. Ponta Grossa: UEPG, 2002.

UEPG - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Catálogo geral. Ponta Grossa: UEPG, 2007.

VALLE, Hardalla Santos do. Fontes no ensino de história da educação: uma discussão sobre construção do conhecimento. História & Ensino, Londrina, v. 18, n. 1, p. 173-186, jan./jun. 2012.

VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 37-70, 2003.

VIEIRA, Carlos Eduardo; ROBALLO, Roberlayne de Oliveira Borges. História e história da educação no projeto de formação de professores na década de 30 no Brasil: problematizando as noções de Afrânio Peixoto. Inter-Ação, Goiânia, v. 32, n. 2, p. 243-259, 2007.

WARDE, Mirian Jorge. Contribuições da história para a educação. Em Aberto, Brasília, v. 9, n. 47, p. 1-11, 1990.

WARDE, Mirian Jorge. Questões teóricas e de método: a história da educação nos marcos de uma história das disciplinas. In: SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei; SANFELICE, José Luiz (org.). História e história da educação: o debate teórico metodológico atual. Campinas: Autores Associados, 1998. p. 88-99.

WARDE, Mirian Jorge. Brincando nos campos do senhor: anotações para uma história da formação dos professores e do ensino da História da Educação no Brasil. In: CARVALHO, Marta Maria Chagas de; GATTI JUNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 305-335.

WERLE, Flávia Obino Corrêa; CORSETTI, Berenice. História da Educação e a formação do professor na Unisinos. História da Educação, Pelotas, n. 19, p. 263-274, abr. 2006.

Published

2020-12-13

How to Cite

Campos, N. (2020). Comments on the teaching of the History of Education in the teaching course at UEPG (1963-2012). História & Ensino, 26(2), 401–430. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p401

Issue

Section

História da Educação