History teaching brazilian public education: an analisys of the historiografic assumptions of the State Curriculum from the 1980’s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n1p20

Keywords:

History teaching, Curriculum, Historiography.

Abstract

This paper reports the final results of a research developed in the scientific initiation linked to the Department of History of the State University of the Midwest, Irati campus, Paraná, Brazil, between 2015 and 2016. The research examined the conjuncture of History teaching in Brazil in the 1980’s, through the curricular proposals published by the education departments of the states of São Paulo and Paraná. The intention was, therefore, to focus on the period of redemocratization of Brazilian society after the military dictatorship (1964-1985), and to reveal how, in the curricular field, the discipline of History renewed its teaching proposals. In this direction, the research problem focused on the analysis of the historiographic assumptions, which supported the curricular proposals in the 1980’s. From the methodological point of view, content analysis was used from Bardin's perspective (2011) and as a source of research the "Basic Curriculum for the Public School of the State of Paraná", published in 1990 and the "Curricular Proposal for the Teaching of History - 1st grade of São Paulo", elaborated in 1989. As a result, the research showed that curricular proposals of public education networks of the states of São Paulo and Paraná were fertile spaces of the production of an attempt of History teaching renovation in accordance with the main Historiographic currents of the time, aspect which made possible the construction of new content proposals and teaching methodologies committed to the student’s critical emancipation from historical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geyso Dongley Germinari, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO).

PhD in Education from the Federal University of Paraná (UFPR). Professor of the History Course and Postgraduate Programs in History and Education at the State University of the Midwest (UNICENTRO).

Flávio Jose Dalazona, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO).

Master student on UNICENTRO. Irati - PR - Brazil.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CAINELLI, Marlene Rosa; TUMA, Magda Madalena. A experiência do passado reconhecida no tempo presente: um estudo sobre o currículo básico para a escola pública do Paraná – História (1990). Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 287-305, set./dez. 2012.

CAIMI, Flávia Eloisa. A base empírica: os agentes da discussão sobre o ensino de história nas décadas de 1980 e 1990. In: CAIMI, Flávia Eloisa. Conversas e controvérsias: o ensino de história no Brasil (1980-1998). Passo Fundo: UPF, 2001. p. 49-89.

COSTA, Aryana Lima; OLIVEIRA, Margarida Maria. O ensino de história como objeto de pesquisa no Brasil: no aniversário de 50 anos de uma área de pesquisa, notícias do que virá. Saeculum: Revista de História, João Pessoa, v. 16, p. 147-160, jan./jun. 2007.

FARIAS JÚNIOR, José Petrúcio. Ensino de história: trajetórias de uma disciplina na educação básica. Acta Scientiarum, Maringá, v. 35, n. 1, p. 127-134, jan./jun. 2013.

FONSECA, Selma Guimarães. Ensino de história: diversificação de abordagens. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 19, p. 197-208, set./fev. 1989-1990.

FONSECA, Selma Guimarães. Em busca de outras histórias: duas propostas dos anos 80. In: FONSECA, Selma Guimarães. Caminhos da história ensinada. 3. ed. Campinas: Papirus, 1995. p. 85-109.

FONSECA, Selma Guimarães. Abordagens historiográficas recorrentes no ensino fundamental e médio. In: FONSECA, Selma Guimarães. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. 12. ed. Campinas: Papirus, 2003. p. 39-48.

GASPARELLO, Arlette Medeiros. Construindo um novo currículo de história. In: NIKITIUK, Sônia Maria Leite. Repensando o ensino de história. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 85-100.

GERMINARI, Geyso Dongley. O ensino de história local e formação da consciência histórica: possibilidades para educação do campo. Quaestio, Sorocaba, v. 18, n. 3, p. 761-776, nov. 2016.

HUNT, Lynn. Apresentação. In: HUNT, Lynn (org.). A nova história cultural. São Paulo: Martins Fontes, 1992. p. 1-29.

MATHIAS, Carlos Leonardo Kelmer. O ensino de história no Brasil: contextualização e abordagem historiográfica. História Unisinos, Rio Grande do Sul, v. 15, n. 1, p. 40-49, jan./abr. 2011.

NADAI, Elza. A escola pública contemporânea: os currículos oficiais de história e o ensino temático. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 6, n. 11, p. 99-116, set./fev. 1985-1986.

NADAI, Elza. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, set./ago. 1992-1993.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Currículo básico para a escola pública do Paraná. Curitiba: SEED, 1990.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Proposta curricular para o ensino de História - 1º grau. São Paulo: CENP, 1989.

TOLEDO, Maria Aparecida Leopoldino Tursi. Reflexões sobre a crítica feita ao ensino de história no Brasil nos anos 80. Acta Scientiarum, Maringá, v. 22, n. 1, p. 147-156, 2000.

ZAMBONI, Ernesta. Panorama das pesquisas no ensino de História. Saeculum: Revista de História, João Pessoa, n. 6/7, p. 105-117, jan./dez. 2001.

Published

2020-09-30

How to Cite

Germinari, G. D., & Dalazona, F. J. (2020). History teaching brazilian public education: an analisys of the historiografic assumptions of the State Curriculum from the 1980’s. História & Ensino, 26(1), 20–36. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n1p20

Issue

Section

Artigos