The teaching of ancient history in dispute: education with plurality or academic tradicionalism?

Authors

  • Matheus Vargas de Souza Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p571

Keywords:

Teaching of history, Ancient history, BNCC.

Abstract

This work has the purpose of to question the discussion about teaching Ancient History in Basic Education, either in attempts of reduce that or in its defense, in that turns necessary a quest by a common denominator between democratization of education and an ideological dimension contained by any discipline. The purpose is to permit for the student a better comprehension of the world, starting with a plural education, but avoiding the notion of matters universally indispensable to the detriment of a analysis truly deep about the uses of the past and in the case of the history’s teaching the uses of the past in the own past.

Author Biography

Matheus Vargas de Souza, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Master's student in Social History at PPGH-UNIRIO and graduation in History at the School of History of the same institution

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Currícular. [2015]. Disponível em: http://www.educacao.mppr.mp.br/arquivos/File/publicacoes/mec/bncc_apre sentacao_2015.pdf. Acesso em: 25 maio 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Currícular: proposta preliminar: segunda versão. 2016. Disponível em: http://historiadabncc.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf. Acesso em: 25 maio 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Currícular: educação é a base. [2017]. Disponível em: https://s3.amazonaws.com/cenpec-educacaoeparticipacao-producao/wpcontent/uploads/bncc_publicacao.pdf. Acesso em: 25 maio 2017.

DUFAL, Blaise. Le fantasme de la perfection originelle: la grèce antique comme matrice du modèle civilisationnel. Cahiers Mondes anciens, Paris, v. 9, n. 11, p. 1 – 25, 2018.

FÓRUM DOS PROFISSIONAIS DE HISTÓRIA ANTIGA E MEDIEVAL. Carta de repúdio à base nacional comum curricular de história. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://site.anpuh.org/index.php/bncc-historia/item/3127- carta-de-repudio-a-bncc-produzida-pelo-forum-dos-profissionais-dehistoria-antiga-e-medieval. Acesso em: 28 maio 2017.

FUNARI, Pedro Paulo A. A história em sua integridade: a propósito da Base Nacional Comum Curricular. 2016. Disponível em: http://historiadabncc.mec.gov.br/documentos/relatoriosanaliticos/pareceres/Pedro_Paulo_A._Funari.pdf. Acesso em: 28 maio 2017. GUARINELLO, Norberto Luiz. História antiga. São Paulo: Contexto, 2013.

KOSSELECK, Reinhart. Futuro passado. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006. LE GOFF, Jacques. A história deve ser dividida em pedaços? São Paulo: Editora Unesp, 2015.

MOMIGLIANO, Arnaldo. Essays in ancient and modern historiography. Chicago: Chicago University Press, 2012.

SOARES, Bruno C. Brulon. O rapto das musas: apropriação do mundo clássico na invenção dos museus. Anais do Museu Histórico Nacional, Rio de Janeiro, v. 43, p. 41-65, 2011.

Published

2019-07-29

How to Cite

Souza, M. V. de. (2019). The teaching of ancient history in dispute: education with plurality or academic tradicionalism?. História & Ensino, 25(1), 571–588. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p571

Issue

Section

Laboratório (artigo)