Educational material on neja program - issues facing emancipating possibilities and prescriptive school curriculum in history education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p139

Keywords:

Teaching History, Youth and Adult Education, Courseware.

Abstract

This article discusses curricular elements of the public policy for Youth and Adult Education (EJA) offered by the Rio de Janeiro State Department of Education, entitled NEJA. As central element of analysis, it contrasts bureaucratic and pedagogical control over teaching work and the more autonomous and emancipatory possibilities of using didactic material in History, by teachers and students, in schooling processes for young and adult workers. Mobilizing authors of the Critical educational field (Saviani; Manacorda; Neves; Rummert, Algebaile and Ventura), seeks through the presentation of the social function of schooling in the context of capitalist society infer the impacts of a school education, that in the materiality of an educational duality of new type limits the possibilities of an emancipatory school education; Considering this way, the didactic material of the NEJA program as the materiality of this current model of supply for EJA in the state of Rio de Janeiro. In contrast to this tendency, we also seek, in a more detailed analysis of the category work, in the didactic material of history, the inducing loopholes, by which teachers and students, can build school and curricular experiences more in the school context of the program and in the didactic use of the said material. Indicating, therefore, that prescriptive curriculum and emancipatory possibilities can be conjugate in the school of young and adult workers, mainly as an expression of certain didactic-political options assumed and developed by History teachers.

Author Biographies

Alessandra Nicodemos, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

PhD in Education and Adjunct Professor, Department of Didactics, Faculty of Education, Federal University of Rio de Janeiro - UFRJ

Débora Petrillo Grasso Flor, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Specialist in Youth and Adult Education and Basic Education teacher

References

BITTENCOURT, Circe. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliar: ato tecido pelas imprecisões do cotidiano. In: GARCIA, R.L., org., Novos olhares sobre a alfabetização, São Paulo, Cortez, 2001.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A formação e a profissionalização do educador: novos desafios. In: SILVA, Tomaz Tadeu e GENTILI, Pablo (orgs.). Escola S.A. quem ganha e quem perde no mercado educacional no neoliberalismo. Brasília (DF): CNTE, 1996.

MANACORDA, Mario Aligheiro. Marx e a Pedagogia Moderna. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1991.

MONTEIRO, Ana Maria. Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.

NEJA - Nova Política de Educação de Jovens e Adultos. Ciências humanas e suas tecnologias: História. Manual do Aluno. Módulo I. Unidade 1. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2012. 2v.

NEJA - Nova Política de Educação de Jovens e Adultos. Ciências humanas e suas tecnologias: História. Manual do Aluno. Módulo III. Unidade 1. Rio de Janeiro. Fundação CECIERJ, 2012. 2v.

NEVES (org.) A nova pedagogia de hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.

POULANTZAS, Nicos. As classes sociais no capitalismo de hoje. Tradução de Antônio Roberto Neiva Blundi. Zahar Editores: Rio de Janeiro, 1975. Resolução nº 4951. Fixa diretrizes para a implementação das matrizes curriculares para a educação básica nas unidades escolares da rede pública e dá outras providências. Rio de Janeiro, 04 de outubro de 2013.

RISOLIA, Wilson. Manual do programa. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2014. RUMMERT, Sonia Maria. A educação e as teses de inclusão social. Revista Espaço Acadêmico, n. 58, ano V, Maringá, p. 58-64, mar. 2006.

RUMMERT, Sonia Maria. Educar e qualificar: caminhos e descaminhos da educação de jovens e adultos trabalhadores. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 2, 405-423 maio/ago. 2013.

Published

2019-07-29

How to Cite

Nicodemos, A., & Flor, D. P. G. (2019). Educational material on neja program - issues facing emancipating possibilities and prescriptive school curriculum in history education. História & Ensino, 25(1), 139–157. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p139

Issue

Section

Artigos