Contributions of historical education for history learning

Authors

  • Ana Paula Rodrigues Carvalho Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n1p199

Keywords:

History Education, Literacy, Social constructivism, Behaviorism. Cognitivism

Abstract

This article proposes to discuss about the behavioral, cognitivist and constructivist learning theories through the light of History Education. While the psychological theories seek to explain the historical learning from either the cognition or associationist precepts, the History Education, as a researching field, refers the learning to history epistemology itself. From this perspective, history teaching stops its validation by the amount of information that the student can retain and starts to aim the student’s historical thinking progression and their historical literacy development. In this sense, the relation that the students stablish with the concepts and the categories linked to the historical rationality assumes relevance for the attainment of the formation of subjects capable of linking the time experience to their own subjectivity endowing it with significance and uses for their practical life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Rodrigues Carvalho, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

PhD student in History at the Federal University of Mato Grosso (UFMT).

References

ALVES, Ronaldo Cardoso. Aprender história com sentido para vida: consciência histórica em estudantes brasileiros e portugueses. 2011. 322p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.

BARCA, Isabel. Educação Histórica: uma nova área de investigação. Revista da Faculdade de Letras, Porto, v. 2, p.13-21, 2001.

BECKER, Fernando. O que é construtivismo? Idéias, São Paulo: FDE, n. 20, p. 87-93, 1993.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernades. Ensino de história: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BRUNER, Jerome S. The act of discovery. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 31, p. 21-32, 1961. CARRETERO, Mario. Construtivismo e educação. Porto Alegre: Artmed, 1997.

CAIMI, Flávia Eloísa. História escolar e memória coletiva: como se ensina? Como se aprende?. In: ROCHA, Helenice et al. (Org.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2009. p. 65-79.

CAINELLI, Marlene; OLIVEIRA, Sandra Regina Ferreira de. A relação entre o aprendizado histórico e formação histórica no processo de ensinar história para crianças. In: CAINELLI, Marlene; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011. p. 123-140.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

DARSIE, Marta Maria Pontin. Perspectivas epistemológicas e suas implicações no processo de ensino e de aprendizagem. Uniciências, Cuiabá, v. 3, p. 9-21, 1999.

DRIVER, Rosalind. Un enfoque constructivista para el desarrollo del currículo em ciencias. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, v. 6, n. 2, p. 109-120, 1988.

GAGO, Marilia. Pluralidade de olhares: construtivismo e multiperspetiva no processo de aprendizagem. Maputo: EPM -CELP, 2012.

GÓMEZ, Cosme Jesús; ORTUÑO, Jorge; MOLINA, Sebastián. Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 6, n. 11, p. 5-27, 2014.

KAMII, Constance. Reinventando a aritmética: implicações da teoria de Piaget. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 1990.

LEE, Peter. Progressão da compreensão dos alunos em história. In: BARCA, I. (Org.). Perspectivas em educação histórica. Actas das Primeiras Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2001. p. 13-29.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica: Towards a concept of historical literacy. Educar, Curitiba, n. especial, p. 131-150, 2006.

LEE, Peter. Educação Histórica, consciência histórica e literacia histórica. In. BARCA, I. (Org.). Estudos de consciência histórica na Europa, América, Ásia e África. Braga: Uminho, 2008. p. 11-32.

LEE, Peter. Historical literacy and transformative history. In: PERIKLEOUS, Lukas; SHEMILT, Dennis. (Ed.). The future of the past: why history education matters. Nicosia, Cyprus: Association for Historical Dialogue and Research, 2011. p. 129-167.

LIMA, Elvira Cristina Azevedo Souza. O conhecimento psicológico e suas relações com a educação. Em Aberto, Brasília, v. 9, n. 48, p. 3-24, out./dez. 1990. “LITERACIA”, In: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa [em linha], https://www.priberam.pt/dlpo/literacia [consultado em 25 - 02 - 2016].

PEREIRA, Maria do Céu de. O conhecimento tácito histórico dos alunos. In: XXIII SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 23, 2005, Anais...Londrina: Editorial Mídia, 2005. p. 01-09.

PEREIRA, Maria do Céu de. O conhecimento tácito substantivo histórico dos alunos: no rastro da escravatura. In: BARCA, Isabel (Org.). Perspectivas em educação histórica. Braga: Universidade do Minho; Centro de Estudos em Educação e Psicologia, 2001. p. 45-54.

POZO, J. Ignacio. Teorías cognitivas del aprendizaje. 9. ed. Madrid: Ediciones Morata, 2006.

RAMOS, Márcia; CAINELLI, Marlene. A educação histórica como campo investigativo. Diálogos, Maringá, v. 19, n.1, p. 11-27, 2015.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2010.

RÜSEN, Jörn. Cultura faz sentido: orientações entre o ontem e o amanhã. Petrópolis: Vozes, 2014.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora, BARCA, Isabel. (Org.). Aprender história: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2009. (Coleção Cultura, Escola e Ensino). p. 21-51.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estêvão Rezende (Org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba-PR: Editora UFPR, 2010.

SEBER, Maria da Gloria. Construção da inteligência pela criança: atividades do período pré-operatório. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1991. WINEBURG, Sam. Unnatural and essential: the nature of historical thinking. Teaching History, London, n. 129, p. 6-11, 2007.

Published

2018-07-29

How to Cite

Carvalho, A. P. R. (2018). Contributions of historical education for history learning. História & Ensino, 24(1), 199–227. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2018v24n1p199

Issue

Section

Artigos