Temporalit(ies) in didactic historiography: notes on the teaching of history and indigenous culture in the municipality of Maringá (2014-2016)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n2p181

Keywords:

Teaching of school history, Temporalities, Indigenous culture

Abstract

The article presents results of analysis of the textbook of Regional History entitled Small Explorers, adopted by the teachers of the municipal school network of the city of Maringá-Paraná. The guiding objective of the reflections undertaken in the work was to problematize the representations about the time - modern, industrial and urban - present in the mentioned book and its implications on the particularities of the experiences of the time in the Indigenous Culture. For that, a bibliographical research was used to support the study of the source, having as reference and conceptual basis of analysis the idea of representation and readings of the past of the French historian Roger Chartier, theorist of Cultural History. It is concluded that time concepts must include multiple social and cultural representations, I understand the indigenous experiences of time in their singularities, moving away from homogenizing and hierarchical conceptions that have developed in modern industrial society.

Author Biographies

João Paulo Pereira Coelho, Universidade Estadual de Maringá

PhD in Education (UEM). Professor at Maringa State University

Maria Aparecida Leopoldino, Universidade Estadual de Maringá

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Adjunct professor at the State University of Maringá.

Daniella Castellini Nunes, Universidade Estadual de Maringá

Pedagogue by the State University of Maringa

References

ALMEIDA, Maria Regina Celestino de. Os índios na História do Brasil no século XIX: da invisibilidade ao protagonismo. Revista História Hoje, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 21-39–2012.

AMOROSO, Marta. Crânios e cachaça: coleções ameríndias e exposições no século XIX. Revista de História, São Paulo, v.1, n. 154, p. 119-150, 2006.

AMOROSO, Marta. Terra de Índio – Imagens em Aldeamentos do Império. São Paulo: Terceiro Nome, 2014.

ARAÚJO, Adalice Maria. Dicionário das Artes Plásticas no Paraná. Curitiba: Edição do Autor, 2006. v.1.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de história. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BLOCH, Marc. Apologia da História, ou, O ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BUENO, Wilma de Lara (Org.). Pequenos historiadores: livro regional: Paraná: geografia, história, arte e cultura: 4º e 5º ano. Positivo: Curitiba, 2014.

CASTORIADIS, Cornelius. A criação histórica. Porto Alegre: Artes e Ofícios Editora, 1992.

CHARTIER, Roger. A história ou a leitura do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CHESNEAUX, Jean. Modernidade-mundo. Petrópolis: Vozes, 1996.

FALCON, Francisco José Calazans. História cultural e história da educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 328-375, maio/ago. 2006.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1978.

GLEZER, Raquel. Tempo e história. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 54, n. 2, p. 23-24, 2002.

GUIMARÃES, M. Entre amadorismo e profissionalismo: as tensões da prática histórica no século XIX. Topoi, Rio de Janeiro, n.5, p. 184-200, dez. 2002.

LEOPOLDINO. Maria Aparecida. Construção simbólica da região e invenção da identidade: sobre a narrativa didática de Sebastião Paraná. Revista de História Regional, Ponta Grossa, v. 21, n. 2, p. 628-643, 2016. LIMA, Vinícius Mauricio. O lugar do índio brasileiro. In: CONGRESSO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 6., Rio de Janeiro, 2013.

MARIANO, Nayana Rodrigues Cordeiro. A representação sobre os índios nos livros didáticos de história do Brasil. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Popular, Comunicação e Cultura) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2006.

MENESES, Ulpiano. Os paradoxos da memória. In: MIRANDA, Danilo Santos de (org.). Memória e cultura. São Paulo: SESC, 2007. p. 13-33.

NATHER, F. Percepção de movimento e tempo subjetivo nas artes visuais. 2006. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto/USP, Ribeirão Preto, 2006.

RICOEUR, P. Tempo e narrativa. São Paulo: Papirus, 1994. t.1.

SIMAN, Lana Mara de Castro. A Temporalidade Histórica como Categoria Central do Pensamento Histórico: Desafios para o Ensino e a Aprendizagem. In: ROSSI, Vera L. Sabongi; ZAMBONI, Ernesta (Org.). Quanto tempo o tempo tem! Campinas: Alínea, 2003. p. 109-143.

VERGARA, Moema de Rezende. A Exploração dos rios Amazonas e Madeira no Império Brasileiro por Franz Keller-Leuzinger: imprensa e nação. Almanack. Guarulhos, n.6, p.81-94, 2 sem. 2013.

Published

2017-12-27

How to Cite

Coelho, J. P. P., Leopoldino, M. A., & Nunes, D. C. (2017). Temporalit(ies) in didactic historiography: notes on the teaching of history and indigenous culture in the municipality of Maringá (2014-2016). História & Ensino, 23(2), 181–205. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n2p181

Issue

Section

História nos Anos Iniciais