The conceptions of teachers of fundamental teaching ii on the middle age: an analysis under the optics of history education

Authors

  • Max Lanio Martins Pina Universidade Estadual de Goiás (UEG), Câmpus Porangatu
  • Janaína Bernardes Silva Secretaria Municipal de Educação de Porangatu, Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n2p109

Keywords:

Conceptions of Teachers, Middle Ages, Historical Ideas, History Education

Abstract

 The reflections in this article refer to an investigation carried out with teachers who work in the final years of Elementary School with the discipline of History, whose objective is to analyze and understand their conceptions in relation to the concept of the Middle Ages that is taught at this stage of education basic. In addition to the perceptions, we seek to understand the relevance of this content, as well as the form that it is approached, which resources or languages are used doactically to carry out teaching in the classroom. Finally, we sought to investigate whether teachers believe in students' ability to understand the medieval themes. For the accomplishment of the research it was counted on the aid of the concepts and the method used in History Education, which consists in the application of an instrument of cognition situated in history, with the purpose of obtaining the narratives of the teachers and then classifying them in categories for their understanding. In this sense, a questionnaire was applied containing 5 questions, which were answered by 13 teachers linked to the municipal public network of Porangatu, Goiás. The research was supported by the following researchers: Barca (2000 to 2012), Germinari (2011), Castex (2008), Cainelli (2008 and 2012), Saddi (2011), Rüsen (2001 and 2007) and Silva (2011 and 2012), Who are exponents of the research line of History Education in Europe and Brazil.

 

Keywords: Conceptions of Teachers. Middle Ages. Historical Ideas. History Education.

 

 

Author Biographies

Max Lanio Martins Pina, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Câmpus Porangatu

Master in History (PUC / Goiás). Professor at the State University of Goiás (UEG), Campus Porangatu

Janaína Bernardes Silva, Secretaria Municipal de Educação de Porangatu, Goiás

Specialist in Education and Languages by the State University of Goiás (UEG), Campus Porangatu.

References

BARCA, Isabel. A educação histórica numa sociedade aberta. Currículo sem Fronteiras, v.7, n.1, p. 5-9, jan./jun., 2007a. BARCA, Isabel. Concepções de adolescentes sobre múltiplas explicações em História. In: JORNADAS INTERNACIONAIS DE EDUCAÇÃO HISTÓRICA, 1., 2000, Braga. Actas... Braga: Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, Portugal, 2000a. p. 29-36.

BARCA, Isabel. Educação Histórica: uma nova área de investigação. Revista da Faculdade de Letras, Porto, III Série, v. 2, p. 13-2, 2011. BARCA, Isabel. Ideias chaves para a Educação Histórica: uma busca de (inter)identidades. História Regional, Goiânia, v. 17, n. 1, p. 37-51, jan./jun. 2012.

BARCA, Isabel. Literacia e consciência histórica. Educar em Revista, Curitiba, n. esp., p. 93-112, 2006. BARCA, Isabel. Marcos de consciência histórica de jovens portugueses. Currículo Sem Fronteiras, v.7, n.1, p.115-126, jan./jun., 2007b.

BARCA, Isabel. O pensamento histórico dos jovens: ideias dos adolescentes acerca da provisoriedade da explicação histórica. Braga: Lusografe, 2000b.

BARCA, Isabel. Os jovens portugueses: ideias em História. Perspectiva, Florianópolis, v. 22, n. 2, p. 381-403, jul./dez. 2004.

BARCA, Isabel; GAGO, Marília. Aprender a pensar em história: um estudo com alunos do 6º ano de escolaridade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 14, n. 1, p. 239-261, 2001.

BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

CAINELLI, Marlene Rosa. A construção do pensamento histórico em aulas de História no Ensino Fundamental. Tempos Históricos, Cascavel, v. 12, 1º sem., p. 97-109, 2008.

CAINELLI, Marlene Rosa. A escrita da história e os conteúdos ensinados na disciplina de História no Ensino Fundamental. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 26, n. 51, p. 163-184, jan./jun. 2012.


CAINELLI, Marlene Rosa; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Desafios teóricos e epistemológicos na pesquisa em educação histórica. Antíteses, Londrina, v. 5, n. 10, p. 509-518, jul./dez. 2012.

CAINELLI, Marlene Rosa; TUMA, Magda Madalena P. História e memória na construção do pensamento histórico: uma investigação em educação histórica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 34, p. 211-222, jun., 2009.

CASTEX, Lilian Costa. O conceito substantivo Ditadura Militar Brasileira (1964- 1984) na perspectiva de jovens brasileiros: um estudo de caso em escolas de Curitiba – PR. 2008. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008.

GERMINARI, Geyso D. Educação Histórica: a constituição de um campo de pesquisa. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 11, n.42, p. 54-70, jun./2011.

MORAES, Rodrigo. O plágio na pesquisa acadêmica: a proliferação da desonestidade intelectual. Diálogos Possíveis, Salvador, v. 3, n. 1, p. 91-109, jan./jun, 2004.

PINA, Max Lanio Martins. A educação histórica como linha de investigação inovadora para o ensino de história. Revista Eletrônica História em Reflexão, Dourados, v. 10, n. 19, p. 152-168, jan/jun., 2016a.

PINA, Max Lanio Martins. “Como treinar o seu dragão”: a cultura histórica em torno da Idade Média e a polêmica gerada pela BNCC. In: BUENO, André; ESTACHESKI, Dulceli; CREMA, Everton (Org.). Para um novo amanhã: visões sobre aprendizagem histórica. Rio de Janeiro, União da Vitória: Edição LAPHIS, Sobre Ontens, 2016b.

RÜSEN, Jörn. Conceitos históricos. In: RÜSEN, Jörn. Reconstrução do passado: teoria da História II – os princípios da pesquisa histórica. Brasília: Editora da UnB, 2007. p. 91-100.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica - Teoria da História: fundamentos da ciência histórica. Traduçao Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. UnB, 2001.

SADDI, Rafael. Educação histórica como Meta-hermenêutica. In: BARCA, Isabel. Consciência Histórica na Era da Globalização. Atas das XI Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Realizadas de 15 a 18 de Julho de 2011, Instituto de Educação da Universidade do Minho/Museu D. Diogo de Sousa, Braga/Pt.

SANCHES, Tiago Costa; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Educação Histórica no Ensino Fundamental: reflexões teórico-metodológicas a partir do uso de fontes históricas em sala de aula. Revista de Educação Histórica, Curitiba, n. 2, p. 53- 61, Dez. 2102 – Abr. 2013.

SILVA, Maria da Conceição. Educação Histórica: a temática religião na formação da consciência histórica de alunos brasileiros e portugueses. Revista OPSIS, Catalão-GO, v. 14, n. 2, p. 77-93, jul./dez. 2014.

SILVA, Maria da Conceição. Educação Histórica: perspectivas para o ensino de história em Goiás. SÆculum - Revista de História, João Pessoa, n. 24, p. 197- 211, jan./ jun. 2011.

SILVA, Maria da Conceição. Investigação em Educação Histórica: análises da temática religião em textos didáticos de História. Educar em Revista, Curitiba, n. 45, p. 259-272, jul./set. 2012

TUMA, Magda Madalena; CAINELLI, Marlene Rosa; OLIVEIRA, Sandra Regina Ferreira de. Os deslocamentos temporais e a aprendizagem da história nos anos iniciais do ensino fundamental. Caderno Cedes, Campinas, v. 30, n. 82, p. 355- 367, set.-dez. 2010.

Published

2017-12-27

How to Cite

Pina, M. L. M., & Silva, J. B. (2017). The conceptions of teachers of fundamental teaching ii on the middle age: an analysis under the optics of history education. História & Ensino, 23(2), 109–131. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2017v23n2p109

Issue

Section

Artigos