Possibilities of using the cinema in the history teaching-learning process: a case study of the Campo Bom-RS schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2021v27n1p307

Keywords:

History teaching, Movie theater, Cinema in the classroom, Campo Bom - RS

Abstract

The present research proposes to discuss the use of cinema in the classroom by History teachers, and how this graduation and planning by teachers is given. Based on this, a study was carried out with History teachers of Campo Bom/RS municipal school system, recognized for continuing education spaces and adequate structure for use of technologies in the classroom. The methodology used was the bibliographic research, besides qualitative research based on structured interviews. It was verified that the teachers use this resource of varied and creative forms, as possibilities of reflection and analysis of concepts, times and also producing films.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vitória Duarte Wingert, Universidade Feevale

Master in Cultural Processes and Manifestations from Universidade Feevale. Professor at the Municipal Network of Campo Bom.

Márcia Blanco Cardoso, Universidade Feevale

Master in Latin American Historical Studies from the Universidade do Vale do Rio dos Sinos - Unisinos. Adjunct professor at Universidade Feevale.

References

BALDISSERA, J. A.; RUINELLI, T. O. 'Tempo e magia': a história vista pelo cinema. Porto Alegre: Escritos, 2014.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

BITTENCOURT, C. M. F. Capitalismo e cidadania nas atuais propostas curriculares de História. In: BITTENCOURT, C. M. F. (Org.). O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006. p 11-28.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental - História e Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998.

KORNIS, M. A. História e cinema: um debate metodológico. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, 1992, p. 237-250.

NAPOLITANO, M. A História depois do pape. In: PINSKY, C. B. (Org.). Fontes históricas. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2014. p. 235-291.

NAPOLITANO, M. A Escrita fílmica da história e a monumentalização do passado: uma análise comparada de Amistad e Danton. In: CAPELATO, H. M. (Org.). História e cinema: dimensões do audiovisual. 2. ed. São Paulo:Alameda, 2008. p. 65-84.

NAPOLITANO, M. A televisão como documento. In: BITTENCOURT, C.(Org.). O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006. p. 149-162.

NAPOLITANO, M. Como usar o cinema em sala de aula. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

SEVERO, G. E. Com Lumière em sala de aula: uma contribuição. Erechim: Edifapes, 2004.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VESENTINI, C. A. História e ensino: o tema do sistema de fábrica visto através de filme BITTENCOURT, C. (Org.). O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006. p. 163-174.

Published

2021-08-16

How to Cite

Wingert, V. D., & Cardoso, M. B. (2021). Possibilities of using the cinema in the history teaching-learning process: a case study of the Campo Bom-RS schools. História & Ensino, 27(1), 307–333. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2021v27n1p307

Issue

Section

Artigos