Use of images in history education: reflections on the use and interpretation of images of indigenous peoples

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p165

Keywords:

History teaching, Image analysis, Teaching and learning, Indian people

Abstract

This article brings to discussion the use of images in the teaching of history in general and specific, reflecting at the same time as to how the study of the images has been worked by teachers and teachers at school and what the enriching possibilities to be known and discussed with the students, making an interrelationship with the discipline of history. Then we bring some northeastern Indian images, relating how it would be done the study and interpretation of these images for the seizure and learning (the) students (as), so that they are critical and reflective reading of images, especially when It refers to indigenous peoples, which now come in the most distorted and camouflaged by the media. In this, one must consider that study and interpret the analysis of the images is of great importance in building a conscious and critical subject in what is being offered and shown to this student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roseane Maria de Amorim, Universidade Federal de Alagoas (Ufal).

PhD in Education from the Federal University of Pernambuco (UFPE). Professor at the Education Center (Cedu) at Ufal.

Cintia Gomes da Silva, Universidade Federal de Alagoas (Ufal).

Student of the Pedagogy Course at the Federal University of Alagoas (Ufal).

References

ALMEIDA, M. J. de. Imagens e sons: a nova cultura oral. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção Questões da Nossa Época, v. 32).

ARRUDA, J. J. História antiga e medieval. São Paulo: Ática, 1982.

COELHO, T. S. A imagem e o ensino de História em tempos visuais. Percursos, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 188-199, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/2413/2204. Acesso em: 8 dez. 2015.

FARIA, C. C.. Modernismo. New Wave, 6 nov. 2012. Disponível em: https://agencianewwave.wordpress.com/2012/11/06/modernismo/. Acesso em: 2 jan. 2016.

GODOY, A. C. O uso das imagens no ensino da História. São Paulo, 2008- 2009. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/FEH/article/viewFile/6298/5195. Acesso em 2 jan. 2016.

IBGE. Censo demográfico 2010: características da população e dos domicílios: resultados do universo. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf. Acesso em 4 fev. 2016.

LITZ, V. G. O uso da imagem no ensino de História. Curitiba: Instituição de Ensino Superior, Universidade Federal do Paraná, 2009a. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1402-6.pdf. Acesso em 25 set. 2015.

LITZ, V. G. O uso da imagem no ensino de História. 2009b. Curitiba. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1402-6.pdf. Acesso em 29 dezembro de 2015.

MARTINS, J. V. A Escola dos Annales: histórias e revoluções historiográficas. História e-história, Campinas, Unicamp, 2008.

MENDES, J. S. Os livros didáticos de história: olhares e reflexões para novas práticas de ensino. João Pessoa, PB: UEPB, 2013.

MATA, V. L. C. Kariri-Xokó: o ritual do Ouricuri e a dança do Toré. Povos Indígenas no Brasil, 1999. Disponível em: http://pib.socioambiental.org/pt/povo/kariri-xoko/680. Acesso em 9 jan. 2016.

PAIVA, E. F. História e imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SILVA, E. O. Relações entre imagens e textos no ensino de História. Saeculum: Revista de História, n. 22, p. 173-188, jan.-jun. 2010.

URBAN, A. C.; LUPORINI, T. J. Aprender e ensinar História nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2015.

VIEIRA, J. G. Potiguara: Toré. Povos Indígenas no Brasil, 2006. Disponível em: http://pib.socioambiental.org/pt/povo/potiguara/941. Acesso em 9 jan. 2016.

Published

2016-12-30

How to Cite

Amorim, R. M. de, & Silva, C. G. da. (2016). Use of images in history education: reflections on the use and interpretation of images of indigenous peoples. História & Ensino, 22(2), 165–187. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p165

Issue

Section

Artigos