Use of images in history education: reflections on the use and interpretation of images of indigenous peoples
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p165Keywords:
History teaching, Image analysis, Teaching and learning, Indian peopleAbstract
This article brings to discussion the use of images in the teaching of history in general and specific, reflecting at the same time as to how the study of the images has been worked by teachers and teachers at school and what the enriching possibilities to be known and discussed with the students, making an interrelationship with the discipline of history. Then we bring some northeastern Indian images, relating how it would be done the study and interpretation of these images for the seizure and learning (the) students (as), so that they are critical and reflective reading of images, especially when It refers to indigenous peoples, which now come in the most distorted and camouflaged by the media. In this, one must consider that study and interpret the analysis of the images is of great importance in building a conscious and critical subject in what is being offered and shown to this student.
Downloads
References
ARRUDA, J. J. História antiga e medieval. São Paulo: Ática, 1982.
COELHO, T. S. A imagem e o ensino de História em tempos visuais. Percursos, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 188-199, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/view/2413/2204. Acesso em: 8 dez. 2015.
FARIA, C. C.. Modernismo. New Wave, 6 nov. 2012. Disponível em: https://agencianewwave.wordpress.com/2012/11/06/modernismo/. Acesso em: 2 jan. 2016.
GODOY, A. C. O uso das imagens no ensino da História. São Paulo, 2008- 2009. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/FEH/article/viewFile/6298/5195. Acesso em 2 jan. 2016.
IBGE. Censo demográfico 2010: características da população e dos domicílios: resultados do universo. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf. Acesso em 4 fev. 2016.
LITZ, V. G. O uso da imagem no ensino de História. Curitiba: Instituição de Ensino Superior, Universidade Federal do Paraná, 2009a. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1402-6.pdf. Acesso em 25 set. 2015.
LITZ, V. G. O uso da imagem no ensino de História. 2009b. Curitiba. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1402-6.pdf. Acesso em 29 dezembro de 2015.
MARTINS, J. V. A Escola dos Annales: histórias e revoluções historiográficas. História e-história, Campinas, Unicamp, 2008.
MENDES, J. S. Os livros didáticos de história: olhares e reflexões para novas práticas de ensino. João Pessoa, PB: UEPB, 2013.
MATA, V. L. C. Kariri-Xokó: o ritual do Ouricuri e a dança do Toré. Povos Indígenas no Brasil, 1999. Disponível em: http://pib.socioambiental.org/pt/povo/kariri-xoko/680. Acesso em 9 jan. 2016.
PAIVA, E. F. História e imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SILVA, E. O. Relações entre imagens e textos no ensino de História. Saeculum: Revista de História, n. 22, p. 173-188, jan.-jun. 2010.
URBAN, A. C.; LUPORINI, T. J. Aprender e ensinar História nos anos iniciais do ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2015.
VIEIRA, J. G. Potiguara: Toré. Povos Indígenas no Brasil, 2006. Disponível em: http://pib.socioambiental.org/pt/povo/potiguara/941. Acesso em 9 jan. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.