Teaching history in the early years of elementary school: conceptual challenges and methodolocal
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p207Keywords:
History teaching, Pedagogical practices, Methodology of teaching history, Early years of elementary school.Abstract
This article aims to present relevant issues in relation to the history teaching for children in elementary school. In general, seeks to present the specifics of historical knowledge in the context of this stage of formation. Thus, it makes a brief summary of the curriculum that has been implemented in the classroom, along with consideration of the performance of pedagogue teacher with the history teaching. In the theoretical-methodological references that guide the teaching of history today, one sees a lack of studies, particularly as regards the relationship with contemporary historiography in the pedagogical practice of teachers to initiate students in historical knowledge. For the construction of the article, questionnaires were analyzed that were applied to teachers in the early years of elementary school, and working in the metropolitan region of Belo Horizonte. The results corroborate recent studies on the subject of education for children, which highlights some changes and continuities that endorse the challenges to the teaching of history in this school phase: methodological and historiographical advances in reference knowledge; teachers without specific training in history; reproduction of old conceptions; maintenance methods, content and concepts traditionally used in teaching history; child audience with the specifics of being a child.
Downloads
References
AZEVEDO, P. B. O Desafio do ensino de História nos anos iniciais: a questão do nacionalismo. Atos de Pesquisa em Educação. v. 5, n. 3, p. 338-355, set./dez. 2010. Disponível em: http://www.ufrrj.br/graduacao/prodocencia/publicacoes/pesquisa-praticaeducacional/artigos/artigo5.pdf. Acesso em 15 jan. 2014.
BARROS, J. D’A. História e memória: uma relação na confluência entre tempo e espaço. Mouseion, vol. 3, n.5, Jan-Jul/2009. Disponível em http://revistas.unilasalle.edu.br/documentos/Mouseion/Vol5/historia_memoria.p df. Acesso em 13 mar. 2015.
BEZERRA, H. G. Ensino de História: conteúdos e conceitos básicos. In.: KARNAL, L. (Org.). História na sala de aula, conceitos, práticas e propostas. 5 ed. São Paulo: Contexto, 2007.
BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BITTENCOURT, C. (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: História e Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1997.
CODANI, N. L. O ensino de história nos anos iniciais: orientações curriculares e concepções de professoras. Dissertação de Mestrado. São Paulo: PUC/SP, 2000.
FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas: Papirus, 2003.
FORQUIN, J. C. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FORQUIN, J. C . Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria e Educação, Porto Alegre, n.5, p. 28-49, 1992.
MONTEIRO, A. M. da C. Ensino de História: Entre Saberes e Práticas. 2002. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro.
SACRISTÁN, J. G. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.