Teachers beginners history: between knowledge and practices
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p125Keywords:
Teacher Formation, Teacher Beginner, History TeachingAbstract
The study presents some important aspects related to the early stage of working life and its implications with the formation of the teaching professional identity, with reference to the analysis of oral narratives of history teachers beginners. The main instrument used to record the voices of employees was the oral interview, inspired by the methodological procedures outlined by the thematic oral history. The choice of thematic oral history, with investigations in the field of education, is justified because we believe it provides a meaningful mediation between two fields of knowledge, history and education. The data analysis was guided by qualitative analysis. The aspects highlighted by the voices of beginning teachers surveyed show that increased investment as regards the training of history teachers to carry out teaching in basic education is still needed.
Downloads
References
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
DELGADO, L. de A. N. História oral, memória, identidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
FENELON, D. R. A formação do profissional de História e a realidade do ensino. Caderno CEDES, Campinas, n. 8, p. 24-31, 1983.
FENELON, D. R. A questão dos Estudos Sociais. Caderno CEDES. Campinas, n. 10, p. 11-23, 1984.
FLORES, M. A. La Investigación sobre los primeros años de enseñanza: lecturas e implicaciones. In: GARCIA, C. M. (Org.). El profesorado principiante: inserción a la docencia. Barcelona: Octaedro, 2009, p. 59-98.
GARCIA, C. M. Formação de Professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vida de professores. Porto: Porto Editora, 1992, p. 31-61.
MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 19 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
MOITA, M. da C. Percursos de formação e de transformação. In: NÓVOA, A. (Org.). Vida de professores. Portugal: Porto Editora, 1992, p. 111–139.
NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
PAGÈS, J. Enseñar a enseñar história: la formación didáctida de los futuros profesores de História. Miradas a la historia: reflexiones historiográficas en recuerdo de Miguel Rodríguez Llopis. Coord. por José Antonio Gómez Hernández, María Encarna Nicolás Marín, 2004, p. 155-178.
PIMENTA, S. G. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2005, p.15-34.
PORTELLI, A. Tentando aprender um pouquinho. Algumas reflexões sobre a ética na História Oral. Projeto História, São Paulo, n. 15, p. 13-49, abr. 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.