History teaching and student leadership: challenges in the Amazon Rondoniense
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p189Keywords:
History Teaching, Teaching-learning, Program of Initiation to TeachingAbstract
The discipline of history is often seen as a difficult matter to understand by the students. This finding stems from the fact that a significant portion of the students does not recognize the relevance of the study of the past in a present time full of information and novelties. For some analysts, this situation stems from the lack of dialogue in the classroom between teachers and students, as well as the lack of connection and problematization between the past studied and the present lived which negatively influences the process of teaching and learning of history , as students continue to perceive it as a timeline with successive factual events despite all the criticism of this approach , in which the facts are narrated in chronological order and in a way evolutionary order. To think possible methodological approaches that transform the perception of the student in relation to the History taught, the study aims to discuss the issues observed during the activities of the Institutional Scholarship Program of Initiation to Teaching – ISPIT, held in the 7th year of elementary school of E. E. F. and M. Candido Portinari School in Rolim de Moura municipality, in Rondonia Amazon. From the information collected with semi -structured interviews and observations, we try to reflect on the "traditional" perspective and " new " methodological possibilities in historical doing in the classroom. The perspective refers to think of them as attitudes that value the relationship between the past and the present through the local history and thus allow the students to see themselves as historical subjects.Downloads
Download data is not yet available.
References
BITTENCOURT, C. A Identidade Nacional e Ensino de História do Brasil. P.185- 204. In.: KARNAL, L. (Org.) História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
BORGES, M. E. L. História e Fotografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
FERNANDES, J. R. O. Um lugar na Escola para a História Local. Ensino em Revista, jan/dez, 1995. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/viewFile/7809/5165. Acesso em: 4 dez. 2015.
KARNAL, L. História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2010.
PAIVA, E. F. História & Imagens. Coleção: História & Reflexão Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
PINSKY, C B.; PINSKY, J. Por uma História prazerosa e consequente. In.: KARNAL, L. (Org.) História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.
ROCHA, A. C. Proposta metodológica para o ensino de história. Revista de Ciências Humanas, Erechim, v. 4, n. 4, 2003.
SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2010.
VILLALTA, L. C. Reconstruindo e Ensinando a História no Nível Fundamental (5ª à 8ª séries). Metodologia da investigação. Revista Caderno do Professor. n. 3, 1998
BORGES, M. E. L. História e Fotografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
FERNANDES, J. R. O. Um lugar na Escola para a História Local. Ensino em Revista, jan/dez, 1995. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/viewFile/7809/5165. Acesso em: 4 dez. 2015.
KARNAL, L. História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2010.
PAIVA, E. F. História & Imagens. Coleção: História & Reflexão Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
PINSKY, C B.; PINSKY, J. Por uma História prazerosa e consequente. In.: KARNAL, L. (Org.) História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.
ROCHA, A. C. Proposta metodológica para o ensino de história. Revista de Ciências Humanas, Erechim, v. 4, n. 4, 2003.
SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2010.
VILLALTA, L. C. Reconstruindo e Ensinando a História no Nível Fundamental (5ª à 8ª séries). Metodologia da investigação. Revista Caderno do Professor. n. 3, 1998
Downloads
Published
2016-12-30
How to Cite
Pesovento, A., Rodrigues, D. P., & Hell, J. K. P. (2016). History teaching and student leadership: challenges in the Amazon Rondoniense. História & Ensino, 22(2), 189–205. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n2p189
Issue
Section
Artigos
License
Copyright (c) 2017 História & Ensino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.