The publications of youth and History Project (2007-2014): methodology, concepts, themes, approaches and some conclusions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p71

Keywords:

Project Youth and History, History didactics, Historical awareness

Abstract

The research project “Youth and History” it is a survey about the historical consciousness, political culture and perceptions of the school learning of the History of young people between 15 and 16 years in South America (Brazil, Argentina, Paraguay, Chile, Uruguay). This collection of data was done by means of questionnaires printed for teachers and pupils, in a classroom, by school, in seven types of schools (Excellent public, suburban public, rural public, central public, private secular, private secular community and private confessional). Which has resulted in an amount of 3246 questionnaires applied to students and 267 teachers. With this application completed in 2013, researchers began a process of analysis of these data, which are resulting in numerous scientific publications. The present article seeks to carry out a brief analysis of these publications in the intention of pointing out the main concepts and theories that involve the project Youth and History, your research methodology, the structural limits and possibilities. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilian Carlos Cipriani Barom, Universidade Federal de São Paulo

PhD student in Education at the State University of Ponta Grossa. Teacher tutor in Human Rights Education at the Federal University of São Paulo, collaborating professor in history teaching practice at the State University of Ponta Grossa, professor at the State Education Network-PR.

References

ANGVIK, M.; BORRIES, B. V. (eds.). Youth and History. A comparative european survey on historical consciousness and political attitudes among adolescents. Hambourg: Edition Körber-Stiftung. Vol. A. 1997.

BAROM, W. C. C. Os micro campos da Didática da História: A teoria da história de Jörn Rüsen, pesquisas acadêmicas e o ensino da história. Revista de Teoria da História, v. 11, p. 15-67, 2014.

BAROM, W. C. C.; CRUVINEL, L. C. ; CERRI, L. F. Gedhi - Grupo de estudos em didática da história. Seminário de Pesquisas do PPE - 2011, 2011, Maringá. Anais do Seminário de Pesquisa do PPE, 2011.

BARCA, I. Ideias chave para a educação histórica: uma busca de (inter)identidades. In: HIST. R., Goiânia, v. 17, n. 1, p. 37-51, jan./jun. 2012.

BORRIES, B. V. Exploring the construction of historical meaning: Cross-Cultural Studies of Historical Consciousness Among Adolescents. 1993. Disponível em http://www.waxmann.com/fileadmin/media/fs/borries.pdf Acesso em 22/04/2015.

CARDOSO, O. Para uma definição de Didática da História. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 28, n. 55, Junho, 2008.

CERRI, L. F., AMEZOLA, G. Los jóvenes brasileños y argentinos frente a la enseñanza y el aprendizaje de la Historia. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales (Mérida - Venezuela), v.12, p.31 - 50, 2007.

CARDOSO, O.; AMEZOLA, G. El estudio empírico de la conciencia histórica en jóvenes de Brasil, Argentina y Uruguay. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. v. 24, p. 03-23, 2010.

CARDOSO, O.; COUDANNES, Mariela. Jóvenes y sujetos de la Historia. Clio & Asociados. Santa Fe/ La Plata, n. 14, p. 117-128, 2010.

CARDOSO, O.; COUDANNES AGUIRRE, M. Jovens e sujeitos da História. Estudos Ibero-Americanos. Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 125-140, jan./jun. 2011.

CARDOSO, O.; MOLAR, J.O. Jovens diante da História: o nacional e o internacional na América Latina. Práxis Educativa. Ponta Grossa, v.5, n.2, p. 161-171, jul.-dez. 2010.

DUARTE, G.; CERRI, L. F. Politização e consciência histórica em jovens brasileiros, argentinos e uruguaios. Diálogos. Maringá, v. 16, supl. Espec., p. 229-256, dez. 2012.

FERREIRA, A. R; PACIEVITCH, C.; CERRI, L. F. Identidad y decisiones políticas de jóvenes brasileños, argentinos y uruguayos. Clio & Asociados. Santa Fe/ La Plata, n. 14, p. 129-141, 2010.

GONZALEZ, M. P. Los jóvenes y la historia en la perspectiva de profesores de Brasil, Argentina y Uruguay. Clío & Asociados. La Historia Enseñada 14, 152-166, 2010.

HOBSBAWN, E. Era dos extremos: o breve século XX - 1914-1989. São Paulo: Cia das letras, 1995.

LUGO, A. M. La historia que se aprende em la escuela básica venezolana: Percepción y conocimientos del alumnado. 2008, 633 f. Tese (Departamento de Didática das Ciências Sociais) – Universidade de Barcelona, Espanha, 2008.

ROCHE, F. L. Aproximaciones al concepto de cultura política. In: HERRERA, M.C. e DÍAZ, C.J. (comps.) Educación y Cultura política: una mirada multidisciplinaria. Bogotá: Plaza & Janés Editores, 2001, p. 29-58.

RÜSEN, J. “Qué es la cultura histórica?: Reflexiones sobre uma nueva manera de abordar la historia”. Cultura histórica. [Versión castellana del texto original alemán em K. Füssmann, H.T. Grütter y J. Rüsen, eds. (1994). Historische Faszination.

RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da História: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2001.

SILVA, C. B. O ensino de história: algumas reflexões do Reino Unido: entrevista com Peter J. Lee. Tempo e Argumento. v. 04, p. 216-250, 2012

Published

2016-08-04

How to Cite

Barom, W. C. C. (2016). The publications of youth and History Project (2007-2014): methodology, concepts, themes, approaches and some conclusions. História & Ensino, 22(1), 71–90. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2016v22n1p71

Issue

Section

Artigos