The university, the museum and the school: the teaching of history by extension bias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p373

Keywords:

Historical Patrimony, Material Patrimony, Museum, Teaching History.

Abstract

This article presents the specificities of the extension project "The University, the City and Nodes: Memory and Heritage in the Research Paths", which was developed by the University of the State of Minas Gerais (UEMG), in the city of Carangola, between the 2014 and 2016. It involved undergraduates from the courses of History and Tourism, promoting the interaction between academic space, school community and the Museum of the city. The actions were divided into two stages: the first consisted of offering Thematic Workshops to the students of the ninth grade of Elementary School of E.E. João Belo de Oliveira. These meetings aimed at debates on Cultural and Historical Patrimony and were organized respecting the academic calendar of the educational institution. In the second stage of the project there was a guided visit to the Museum and Historical Archive of Carangola. The project made it possible to think about the Teaching History based on the relationships that individuals have with places of memory, while at the same time problematizing and disseminating critical and participative visitation to the museum, inserting UEMG undergraduates into the possible fields in which they would act as professionals: the school and the museum.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Érika Oliveira Amorim, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

PhD student in Social History of Political Relations at the Federal University of Espírito Santo (UFES) Professor in the History Course at the State University of Minas Gerais (UEMG), Carangola Unit.

Luciana do Carmo Narciso, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Student of the History Course at UEMG, Carangola unit.

Thaise Oliveira Paula, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Graduating from the Tourism course at UEMG, Carangola unit.

References

AMORIM, Érika Oliveira. Ensino de História: como a extensão universitária potencializa a formação profissional. Revista História Hoje, v. 6, n. 11, p. 172- 190, 2017.

FONSECA, Maria Cecília Londres. Para além da pedra e cal: por uma concepção ampla de patrimônio cultural. In: ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (Orgs). Memória e Patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: DP &A, 2003. P. 56-76.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação. 13ª edição. São Paulo: Paz e Terra. 2014. GONÇALVES, José Reginaldo Santos. O Patrimônio como categoria de pensamento. In: ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (Orgs.). Memória e Patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: DP &A, 2003. P. 21-29.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro, Imago, 1976.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Nebli, 2016.

MIRANDA, Sonia Regina; SIMAN, Lana Mara Castro. A cidade como espaço limiar: sobre a experiência urbana e sua condição educativa, em caminhos de investigação. In: MIRANDA, Sonia Regina; SIMAN, Lana Mara Castro. Cidade, Memória e Educação. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013.

MIRANDA, Sonia Regina; BLANCH, Joan Pagès. Cidade, Memória e Educação: conceitos para provocar sentidos no vivido. In: MIRANDA, Sonia Regina; SIMAN, Lana Mara Castro (Orgs.). Cidade, Memória e Educação. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013. p. 60-92

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-graduados de História do Departamento de História da PUC-SP, v. 10, 1993.

PAULA, João Antônio de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces, Belo Horizonte, v.1, n.1, p.5-23, jul./nov. 2013. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/revistainterfaces/index.php/IREXT/article/view/5/pdf. Acesso em: 11 ago. 2016

PEREIRA, Júnia Sales; SIMAN, Lana Mara de Castro. Andarilhagens em Chão de Ladrilhos. In.: FONSECA, Selva Guimarães (Org.). Ensinar e Aprender história: formação, saberes e práticas educativas. Campinas, SP: Editora Alínea, 2009. p. 277-295.

PORTELLI, Alessandro. História Oral como arte da escuta. Tradução Ricardo Santhiago. São Paulo: Letra e Voz, 2016.

SIMAN, Lana Mara de Castro. Práticas culturais e práticas escolares: aproximações a especificidades no ensino de História. História & Ensino: Revista do Laboratório de Ensino de História, Londrina, v.9, p. 185-203, out. 2003.

SIMAN, Lana Mara de Castro; COSTA, Janice Pereira da. Escola, museu e ensino de história: Perspectiva teórica e metodológica para avaliação desta relação: Um estudo de caso. Fóruns Contemporâneos de Ensino de História no Brasil on-line, v. 1, n. 1, 2013.

TEIXEIRA, E. F. B. Emergência da inter e da transdisciplinaridade na universidade. In: AUDY, J. L. N.; MOROSINI, M. C. (Org.). Inovação e interdisciplinaridade na universidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007. p. 58-80.

Published

2019-07-29

How to Cite

Amorim, Érika O., Narciso, L. do C., & Paula, T. O. (2019). The university, the museum and the school: the teaching of history by extension bias. História & Ensino, 25(1), 373–389. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p373

Issue

Section

Artigos