Iconography pictorial history: the evidence of production and learning history
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n1p83Keywords:
History Education, Pictorial iconography, Historical source, Historical narrative, TextbooksAbstract
This article reports the results of a research paper from the production of historical narratives, held with students and high school history teachers. The proposal was to analyze the use of historical pictorial iconography in history classes, taking into account the seizure of these sources as constitutive processes of cognitive and aesthetic dimensions of historical culture and starting from the assumption that the historical learning from the iconographic source is related to the formation of historical consciousness and historical narrative relates to the learning of history.
Downloads
References
MAUAD, A. M. Através da imagem: fotografia e história da interface. Rio de Janeiro: Tempo. v. 1, n. 2, p.73-98. 1996.
RÜSEN, J. El desarollo de La competência narrativa em El aprendizaje histórica: uma hipóteseis ontogenética relativa a la consciência moral. Revista Propuesta Educativa. Buenos Aires: FLACSO, n. 7, Ano 4, 1992.
RÜSEN, J. Que es la cultura histórica?: Reflexiones sobre una nueva manera de abordar la historia. Tradução F. Sánchez Costa e Ib Schumacher. Original em: FÜSSMANN, K.; GRÜTTER, H.T.; RÜSEN, J. (Ed.). Historiche Faszination, GeschichtsKultur Heute. Keulen, Weimar and Wenen: Böhlau, 1994, p.3-26.
RÜSEN, J. Aprendizagem histórica. Fundamentos e Paradigmas. Curitiba: W&A Editores, 2012.
SALIBA, E T. As imagens canônicas e o ensino de história. In: SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. (Org.). III Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999, p.434-452.
SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.
SCHMIDT, M. A.; BRAGA, T. G. Manuais Escolares e Significância histórica de jovens alunos sobre a América Latina. Curitiba, 2012.
SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2004.
SCHMIDT, M. A.; GARCIA, T. M. F. B. A formação da consciência histórica de alunos e professores e o cotidiano em aulas de história. Campinas: Cad. Cedes, 2005.
VIEIRA, J. L. L. A possibilidade de utilização da iconografia pictórica (pintura como fonte) como recurso para o ensino de história e sua representação a partir da percepção estética, na perspectiva da Educação Histórica. Curitiba: Versão Eletrônica. O Professor PDE e os Desafios da Escola Pública Paranaense.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.