Iconography pictorial history: the evidence of production and learning history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n1p83

Keywords:

History Education, Pictorial iconography, Historical source, Historical narrative, Textbooks

Abstract

This article reports the results of a research paper from the production of historical narratives, held with students and high school history teachers. The proposal was to analyze the use of historical pictorial iconography in history classes, taking into account the seizure of these sources as constitutive processes of cognitive and aesthetic dimensions of historical culture and starting from the assumption that the historical learning from the iconographic source is related to the formation of historical consciousness and historical narrative relates to the learning of history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jucilmara Luiza Loos Vieira, Universidade Federal do Paraná

Master's Degree in History Education Program of Graduate Studies in Education UFPR. Professor PDE da Rede Estadual de Educação do Paraná-SEED.

Maria Auxiliadora Moreira dos Santos Schmidt, Universidade Estadual do Paraná

PhD in History, with post-doctoral degree in Teaching History from the Universidade Nova de Lisboa. Professor of the Graduate Program in Education UFPR, coordinator of the Research Laboratory of History Education / UFPR.

References

BURKE, P. Testemunha ocular: história e imagem. Bauru, SP: Edusc, 2004.

MAUAD, A. M. Através da imagem: fotografia e história da interface. Rio de Janeiro: Tempo. v. 1, n. 2, p.73-98. 1996.

RÜSEN, J. El desarollo de La competência narrativa em El aprendizaje histórica: uma hipóteseis ontogenética relativa a la consciência moral. Revista Propuesta Educativa. Buenos Aires: FLACSO, n. 7, Ano 4, 1992.

RÜSEN, J. Que es la cultura histórica?: Reflexiones sobre una nueva manera de abordar la historia. Tradução F. Sánchez Costa e Ib Schumacher. Original em: FÜSSMANN, K.; GRÜTTER, H.T.; RÜSEN, J. (Ed.). Historiche Faszination, GeschichtsKultur Heute. Keulen, Weimar and Wenen: Böhlau, 1994, p.3-26.

RÜSEN, J. Aprendizagem histórica. Fundamentos e Paradigmas. Curitiba: W&A Editores, 2012.

SALIBA, E T. As imagens canônicas e o ensino de história. In: SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. (Org.). III Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1999, p.434-452.

SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

SCHMIDT, M. A.; BRAGA, T. G. Manuais Escolares e Significância histórica de jovens alunos sobre a América Latina. Curitiba, 2012.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2004.

SCHMIDT, M. A.; GARCIA, T. M. F. B. A formação da consciência histórica de alunos e professores e o cotidiano em aulas de história. Campinas: Cad. Cedes, 2005.

VIEIRA, J. L. L. A possibilidade de utilização da iconografia pictórica (pintura como fonte) como recurso para o ensino de história e sua representação a partir da percepção estética, na perspectiva da Educação Histórica. Curitiba: Versão Eletrônica. O Professor PDE e os Desafios da Escola Pública Paranaense.

Published

2015-03-02

How to Cite

Vieira, J. L. L., & Schmidt, M. A. M. dos S. (2015). Iconography pictorial history: the evidence of production and learning history. História & Ensino, 21(1), 83–113. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n1p83

Issue

Section

Artigos