Supervises academic training in history - PARFOR - UNOCHAPECÓ: limits and possibilities

Authors

  • Maria de Lurdes Pertile Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ/SC.
  • Sandra Agostini Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ/SC https://orcid.org/0000-0003-0483-3678

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p265

Keywords:

History curse. PARFOR. Supervised Academic Training.

Abstract

This study gave rise from a study of the degree course in History - PARFOR modality, of the Community College of the Chapecó Region - Unochapecó, and aimed to understand how the teachers students evaluate the Supervised academic training as a constituent element of their educational formation. As a source of information we use questionnaire with open questions. We note that the internship is considered of extremely importance, however for the teacher who is already licensed, we must make use of another type of stage. The majority (09) of respondents had a good acceptance of the school that has the custom to do this. However, some 2 (two) elementary schools, need to take their responsibility among the education schemes, as envisaged in the Current law and in this way to contribute significantly to the formation process of the teacher of second degree. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria de Lurdes Pertile, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ/SC.

Master in Education from PUC / RS. Professor at the Community University of the Region of Chapecó - UNOCHAPECÓ / SC.

Sandra Agostini, Universidade Comunitária da Região de Chapecó – UNOCHAPECÓ/SC

Master in Education from the Federal University of Santa Maria (UFSM), Professor at the Community University of the Region of Chapecó - UNOCHAPECÓ / SC.

References

BRASIL, Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 1 de 18 de fevereiro de 2002 – Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, cursos de Licenciatura, de graduação plena. Brasília: Diário Oficial da União, 09 Abr. 2002 1, p.31. Disponível em: http:/portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/cp22002.pdf. Acesso em: 22 fev. 2014.

BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96 – Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília/BR: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/. Acesso em: 16 jan. 2015.

GUAZZELLI, C. A. B.; PETERSEN, S. R. F.; SCHMIDT, B. B.; XAVIER, R. C. L. Questões de Teoria e Metodologia da história. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000.

LENOIR, Yves. Pesquisar e formar: repensar o lugar e a função da prática de ensino. Educação e Sociedade. Campinas, v.27, n.97, p.1299-1325, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sciartex&pid=S0101733302006000400011&Ing=PT&nrm=isso. Acesso em: 20 Fev. 2014.

KARNAL, L. (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 2a ed. São Paulo: Contexto, 2004.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3 ed. São Paulo: Atlas, 1999.

THOMPSON, E. P. O Tempo Ausente: experiência. In: THOMPSON, E. P. A Miséria da Teoria. Rio de Janeiro: Zahar, 1981, p. 180 – 201.

UNIVERSIDADE COMUNITÁRIA DA REGIÃO DE CHAPECO. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura de Graduação Plena em História. Aprovado pela Resolução nº132/CONSUN/2006 em 20 de novembro de 2006. Chapecó: Unochapecó, 2006.

UNIVERSIDADE COMUNITÁRIA DA REGIÃO DE CHAPECO. Curso de Graduação Licenciatura Plena em História: modalidade PARFOR. Aprovado pela Resolução nº117/CONSUN/2009 em 13 de outubro de 2009. Chapecó: Unochapecó, 2009.

UNIVERSIDADE COMUNITÁRIA DA REGIÃO DE CHAPECO. Credenciada pelo Decreto Estadual nº. 5.571, de 27 de agosto de 2002. Recredenciada pelo Decreto Estadual nº. 659, de 25 de setembro de 2007, publicada no Diário Oficial de Santa Catarina. Disponível em: http://www.unochapeco.edu.br/info/aunochapeco. Acesso em: 05 set. 2015.

Published

2015-09-02

How to Cite

Pertile, M. de L., & Agostini, S. (2015). Supervises academic training in history - PARFOR - UNOCHAPECÓ: limits and possibilities. História & Ensino, 21(2), 265–282. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p265

Issue

Section

Artigos