Supervises academic training in history - PARFOR - UNOCHAPECÓ: limits and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n2p265Keywords:
History curse. PARFOR. Supervised Academic Training.Abstract
This study gave rise from a study of the degree course in History - PARFOR modality, of the Community College of the Chapecó Region - Unochapecó, and aimed to understand how the teachers students evaluate the Supervised academic training as a constituent element of their educational formation. As a source of information we use questionnaire with open questions. We note that the internship is considered of extremely importance, however for the teacher who is already licensed, we must make use of another type of stage. The majority (09) of respondents had a good acceptance of the school that has the custom to do this. However, some 2 (two) elementary schools, need to take their responsibility among the education schemes, as envisaged in the Current law and in this way to contribute significantly to the formation process of the teacher of second degree.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96 – Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília/BR: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/. Acesso em: 16 jan. 2015.
GUAZZELLI, C. A. B.; PETERSEN, S. R. F.; SCHMIDT, B. B.; XAVIER, R. C. L. Questões de Teoria e Metodologia da história. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000.
LENOIR, Yves. Pesquisar e formar: repensar o lugar e a função da prática de ensino. Educação e Sociedade. Campinas, v.27, n.97, p.1299-1325, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sciartex&pid=S0101733302006000400011&Ing=PT&nrm=isso. Acesso em: 20 Fev. 2014.
KARNAL, L. (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 2a ed. São Paulo: Contexto, 2004.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3 ed. São Paulo: Atlas, 1999.
THOMPSON, E. P. O Tempo Ausente: experiência. In: THOMPSON, E. P. A Miséria da Teoria. Rio de Janeiro: Zahar, 1981, p. 180 – 201.
UNIVERSIDADE COMUNITÁRIA DA REGIÃO DE CHAPECO. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura de Graduação Plena em História. Aprovado pela Resolução nº132/CONSUN/2006 em 20 de novembro de 2006. Chapecó: Unochapecó, 2006.
UNIVERSIDADE COMUNITÁRIA DA REGIÃO DE CHAPECO. Curso de Graduação Licenciatura Plena em História: modalidade PARFOR. Aprovado pela Resolução nº117/CONSUN/2009 em 13 de outubro de 2009. Chapecó: Unochapecó, 2009.
UNIVERSIDADE COMUNITÁRIA DA REGIÃO DE CHAPECO. Credenciada pelo Decreto Estadual nº. 5.571, de 27 de agosto de 2002. Recredenciada pelo Decreto Estadual nº. 659, de 25 de setembro de 2007, publicada no Diário Oficial de Santa Catarina. Disponível em: http://www.unochapeco.edu.br/info/aunochapeco. Acesso em: 05 set. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.