Specialists and amateur of historical science: the establishment of the masters course in history UFPR, in 1972

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p07

Keywords:

History, Memory, History courses, History of history

Abstract

This article is about the history of the course of History at the Federal University of Paraná (UFPR) focusing on the creation of her Master's course in 1972, their background and what the favored course be a reference to other masters in Brazilian history in the 1980s. The article aims to understand the actions of some of their teachers, exponents in the pro-cess of policy performance, administrative and academic course, whose history reflects the appreciation of exemplary baccalaureate and research at the expense of education, the undergraduate and graduate in the country after the implementation of the Brazilian graduate system by the military governments

Author Biography

Bruno Flávio Lontra Fagundes, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, campus de Campo Mourão

Doctor of History (UFMG) - Post-doctoral student (PPG-His - UFRJ), Adjunct Professor at UNESPAR (State University of Paraná), Campo Mourão campus (Paraná - Brazil)

References

BALHANA, A. História demográfica do Paraná. Boletim da Universidade do Paraná, Conselho de Pesquisas, DEHIS, n. 10, p. 27-36, Curitiba, 1970.

CERTEAU, M. de. A Escrita da História. 3 ed. RJ: Forense Universitária, 2011.

FERREIRA, M. de M. A História como ofício. A constituição de um campo disciplinar. RJ, FAPERJ, FGV Editora, 2013.

GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

HARTOG, F. Regimes de Historicidade. Presentismo e experiências do tempo. BH: Ed. Autêntica, 2013.

HOFF, S. Os fundamentos educacionais da Revista Criteria – 1964-1968. Revista Roteiro, Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina, v. 33, n. 2, jul./dez.2008. p.283-304.

HUYSSEN, A. Passados presentes: mídia, política, amnésia. In: HUYSSEN, A. Seduzidos pela memória. RJ: Aeroplano Edit. MAM, RJ. 2000. p. 9-39.

LEAL, B. História e Realidades on-line. Colocações sobre produção, difusão e ensino. Entrevista a Bruno Flávio Lontra Fagundes e Fábio André Hahn. Revista NUPEM, Campo Mourão, v. 6, n. 10, jan./jun. 2014. p. 11-25.

MACHADO, B. P. Sinopse da História Regional do Paraná (a ser publicado pelo Instituto, por ocasião do Centenário da Província, em 1953).

SEPARATA do Boletim do Instituto Histórico, Geográfico e Etnográfico do Paraná. Curitiba, 1951. NOIRIEL, G. Naissance du métier d’historien. Genèses, 1 sept. 1990, p. 58-85.

SAMUEL, R. Theatres of Memory. Lodres: Verso, 1996.

SANTOS, B. B. M dos. O currículo da disciplina escolar História no Colégio Pedro II – a década de 1970. Entre a tradição acadêmica e a tradição pedagógica: a história e os estudos sociais. Rio de Janeiro: Mauad, FAPERJ, 2011.

SARLO, B. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. BH, MG: Ed. Da UFMG, 2007.

SILVA, N. L. da. Institucionalização do Ensino Superior de História e Profissionalização Docente no Interior do Brasil – Araguaína, TO (1985-2002). 192 f. Tese (Doutorado em História Social). IFICS (UFRJ), Rio de Janeiro, 2011.

WESTPHALEN, C. M. Pequena História do Paraná. SP: Edições Melhoramentos, 1953. WESTPHALEN, C. M.; BALHANA, A. P.; MACHADO, B. P. Nota prévia ao estudo da ocupação de terra no Paraná Moderno, Boletim da Universidade do Paraná, Conselho de Pesquisas, DEHIS, n. 7, p. 1-52, 1968

Published

2014-09-20

How to Cite

Fagundes, B. F. L. (2014). Specialists and amateur of historical science: the establishment of the masters course in history UFPR, in 1972. História & Ensino, 20(2), 07–29. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p07

Issue

Section

Artigos