Undergraduate teaching, research, university extension. Teaching history. Teacher training.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n1p173

Keywords:

Undergraduate teaching, Research, University extension, Teaching history, Teacher training

Abstract

This paper aims to analyse integration between undergraduate teaching, research and university extension through History Teaching Seminars Projetct, done at a module of History Teaching Graduate Course. Planning was done in four steps: generetor theme choice, students research, event publicize and seminars. An analysis of the events held shows the general trend of students in researching any educational aspect of the locality in the undergraduate course. The evidences are the choice of themes, with the selection of problems aiming the exam of local manifestations, and formats that prioritized current aspects of education and intervention projects. The academic learning was substantially modified by the integration of the undergraduate class dimensions of university research, making it the most significant knowledge. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leandro Antonio Almeida, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

PhD in Social History from USP. Supervised Internship and professor of History of Education Degree in History of UFRB. Professional Master's deputy coordinator in History of Africa, the Diaspora and the Indigenous Peoples of UFRB.

References

AZEVEDO, C. B. História e Investigação na Escola. Acesso: 16 de março de 2012, disponível em: http://sedeh.webnode.com.br/historia%20e%20investiga%C3%A7%C3%A3o%2 0na%20escola/.

AZEVEDO, C. B. História e Investigação na Escola: a experiência de formação do professor-pesquisador. História & Ensino, Londrina, v. 2, n. 17, jul-dez/2011, p. 339-359. Disponível em http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/11245/10013, acesso: 9.jul.2012.

CARDOSO, O. Para uma definição de Didática da História. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 28, n. 55, 2008, p. 153-170. Acesso em 14 de março de 2012, disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbh/v28n55/a08v28n55.pdf.

COSTA, A. L.; OLIVEIRA, M. M. D. O Ensino de História como objeto de pesquisa no Brasil. Saeculum. Revista de História, v. 16, João Pessoa, jan/jun. 2007, p. 147-160. Disponível em www.cchla.ufpb.br/saeculum/saeculum16_art04_costaoliveira.pdf.

FONSECA, S. G.; SILVA, M. Ensinar História no Século XXI: em busca do tempo entendido. Campinas: Papirus, 2007.

HALL, S. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG; Brasília: Unesco, 2003.

NEVES, J. A Graduação em História: etapa do ensino de história voltada para a formação do professor/pesquisador. In: ARIAS NETO, José Miguel (Org.). Dez Anos de Pesquisa de Ensino de História. VI Encontro de Pesquisadores de Ensino de História. Londrina: Atrito Art, 2005.

SANTOS, B. S. Pela Mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 7a. ed. Porto: Afrontamento, 1999 (1994), p. 163-201.

SILVA, T. T. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

2015-03-02

How to Cite

Almeida, L. A. (2015). Undergraduate teaching, research, university extension. Teaching history. Teacher training. História & Ensino, 21(1), 173–198. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n1p173

Issue

Section

Artigos