History in conflict: discussing the concepts and prejudice of history teachers with newly formed by UEPB - Campus III
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2015v21n1p271Keywords:
History, Historiography, Teaching of HistoryAbstract
This article presents the results of a theoretical and conceptual discussion developed around the definition of history, involving newly qualified teachers by UEPB - III campus - from speeches made by some of the world names in contemporary historiography. Participated in the discussion teachers trained in 2013 and 2014, with entry in 2010. What motivated the research was the need to position ourselves before our object of study / education history. After all, we teachers of history and we need to know, first, what it is, just so to act with awareness in the act of craft. The main objective of the research is to analyze how the professionals are being trained in the teaching of history, with reference to teachers addressed, and consequently, imagine how it is being developed to practice the craft.
Downloads
References
BLOCH, Marc. Apologia da história ou ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zarah Editor, 2001.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CERTEAU, M. de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
CHARTIER, R. A história ou a leitura do tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Tradução de Guacira Lopes Louro. Revista Histoire de l´éducation. n. 38, maio 1988.
FERREIRA, A. B. H. Miniaurélio Século XXI Escolar: O minidicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
JENKINS, K. A História Repensada. São Paulo: Contexto, 2001, p. 23 – 52.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 2012. PESAVENTO, S. J. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
PINSKY, J. Por que gostamos de História. São Paulo: Contexto, 2013.
PINNKY, J.; PINSKY, C. B. Por uma História prazerosa e consequente. In: PINNKY, J.; PINSKY, C. B. História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2010.
REIS. J. C. Da história global à história em migalhas: o que se ganha, o que se perde? História & Teoria. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2003, p.67-95.
VEYNE, P. M. Como se escreve a história. Brasília: Editora UNB, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.