Picturing the past... the production of drawings as a way to bring the pupils closer to the “Other” from other time and place

Authors

  • Maria Luiza Galle Lopedote Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p211

Keywords:

Historical Literacy, Otherness, Drawing

Abstract

In this article there is an analysis of drawings produced by 25 pupils aged between 12 and 15 years old, from a 6th year of the Elementary School administrated by the Santa Catarina State, located in Florianópolis. During the mandatory teaching practice from the curriculum of the History Graduation Course of Universidade do Estado de Santa Catarina, otherness has been the main subject of the learning-teaching process, worked together with contents of Ancient societies of Egypt, Rome and Greece. As one of the final activities, pupils were asked to produce drawings where they should portray a man or woman from the Ancient times, than portray themselves, and finally describe both images in a written way. The results are perceived by the perspective that the construction of drawings is a form of narrative, developed through investigation and imagination, and that they can be effective instruments for assessing the teaching-learning process and the historical consciousness of the students.

Author Biography

Maria Luiza Galle Lopedote, Universidade do Estado de Santa Catarina

Student of the History Graduation Course at the State University of Santa Catarina.

References

BARCA, I. Aula Oficina: do projeto à avaliação. In: BARCA, I. (Org.). Para uma educação histórica de qualidade. Actas das IV Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Universidade do Minho, 2004, p. 131-144.

BERGMANN, K. A História na Reflexão Didática. Dossiê História em QuadroNegro: escola, ensino e aprendizagem. Revista Brasileira de História. São Paulo. v.9. n.19 pp. 29-42. set.1989/fev.1990.

CARDOSO, P. de J. F. Negros em desterro. Experiências de populações de origem africana em Florianópolis, 1860/1888. Tese de Doutoramento na PUC/SP. São Paulo, 2004.

CERRI, L. F. Os conceitos de consciência histórica e os desafios da didática da história. Revista de História Regional. v.2, n. 6, pp. 93-112, 2001. Disponível em http://www.revistas2.uepg.br/index.php/rhr/article/viewFile/2133/1614, acesso em 13/09/2013.

MARTINS, E. C. R. História: consciência, pensamento, cultura, ensino. Educar, Curitiba, n 42. p.43-58, 2011. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104- 40602011000500004&script=sci_abstract&tlng=es, acesso em 13/09/2013.

NECKEL, R. A República em Santa Catarina: modernidade e exclusão (1889- 1920). Florianópolis: EDUFSC, 2003.

RÜSEN, J. Como dar sentido ao passado. Questões relevantes de meta-história História da historiografia. Rio de Janeiro/Ouro Preto, n. 2, p. 163-209, março 2009.

SCHMIDT, M. A. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I. (org). Aprender História: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Editora UNIJUI, 2009, p. 117-137.

Published

2014-09-20

How to Cite

Lopedote, M. L. G. (2014). Picturing the past. the production of drawings as a way to bring the pupils closer to the “Other” from other time and place. História & Ensino, 20(2), 211–227. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p211

Issue

Section

Laboratório (artigo)