Culture: notions and appropriations in the teaching of writing history
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2014v20n2p105Keywords:
Teaching history book, Culture. Writing, Appropriation, ReproductionAbstract
Is analyzed the teaching writhing of history, articulating the multiples levels of the history textual production; starting of notion of specificity of historian’s speech and internal distinctions that exist between academic writhing and school writhing; for the building of this analyze, the base is the notion of cultural artifact, assumed by the teaching history book as reference academic conception and teaching of cultural concept writhing on the books “Rumos da História”, “História” and “História das cavernas ao terceiro milênio”. This analyze should be consider, not only the content aspect of teaching production, but the several aspects and constraints that pass the school writhing of history, building your specificity and define the meaning, the aesthetic, the work space of teaching history book.
References
BHABHA, H. K. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Lourenço de L. Reis e Glaucia R. Gonçalves. 2ª reimpressão. Belo Horizonte. Editora UFMG. 2003.
BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2ª ed. São Paulo. Cortez. 2008.
BITTENCOURT, C. M. F. Livro didático: entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, C. M. F. (Org.). O saber histórico na sala de aula. 7ª ed. São Paulo. Contexto. 2002 BOURDIEU. Razões Práticas, sobre a teoria da ação. Trad. Mariza Corrêa. 9 ed. Campinas. Papirus. 2007.
BITTENCOURT, C. M. F. A economia das trocas simbólicas. Trad. Sérgio Miceli. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 1998.
BITTENCOURT, C. M. F.; PASSERON, J-C. A Reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Trad. Reynaldo Bairão. 10 ed. Vozes. Petrópolis. 2008.
BRAYCK, P. R.; MOTA, M. B. História das cavernas ao terceiro milênio. 4 ed. Rio de Janeiro. Moderna. 2012.
BRAYCK, P. R.; MOTA, M. B. História das cavernas ao terceiro milênio. Suplemento do professor. Rio de Janeiro. Moderna. 2012.
CAIMI, E. F. et all. O livro didático e o currículo de história em transição. Passo Fundo: EDUPF, 1999.
CANCLINI, N. G.. Culturas hibridas, estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Ana Regina Lessa e Heloisa P. Cintrão. 3 ed. São Paulo. EDUSP. 2008.
CERTEAU, M.. A invenção do cotidiano. Artes do fazer. Trad. Ephraim Ferreira Alves. 8 ed. Petrópolis. Vozes. 2002.
CHARTIER, R. Leituras e leitores na França do antigo regime. Trad. Álvaro Lorencini São Paulo. Editora da UNESP. 2003.
CHARTIER, R. História cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria Manuella Galhardo. Lisboa: DIFEL; 1990.
DE LUCA, T. R.; MIRANDA, S. R. O livro didático de História hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista brasileira de História, São Paulo, v. 24. n. 48, 2004.
FORQUIM, J. C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Trad. Guacira Lopes Louro. Porto Alegre ARTMED. 1993.
FOUCALUT, M. História da sexualidade: a vontade de saber. Trad. Maria Theresa da C. Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro. Graal. 2010. V. 1
FOUCALUT, M. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. 6 ed. Rio de Janeiro. Forense Universitária. 2002.
HUNT, L. História, cultura e texto. In. HUNT, Lynn. A Nova História Cultural. Trad. Jeferson L. Camargo. São Paulo. Martins Fontes. 1992. p 1-29.
MONTEIRO, A. M. Professores de História: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro. Mauad X. 2007
MONTEIRO, A. M. Narrativas e narradores no ensino de História. In MONTEIRO, Ana Maria, et. all. (org.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro. Mauad X: FAPERJ. 2007. p 119-135.
MUNAKATA, K. O livro didático e o professor: entre a ortodoxia e a apropriação. In MONTEIRO, A. M. et. all. (Org.). Ensino de História: sujeitos saberes e práticas. Rio de Janeiro. Mauad X. FAPERJ. 2007. p 137-147.
MUNAKATA, K. História que os livros didáticos contam depois que acabou a ditadura militar no Brasil. In FREITAS, M. C. de. (Org.). Historiografia brasileira em perspectiva. 4 ed. São Paulo. Contexto. 2001. p 271-296.
REZENDE, A. P.; DIDIER, M. T. Rumos da História: História geral e do Brasil. São Paulo. Atual. 2006.
VAINFAS, R. et. all. História, volume único. São Paulo. Saraiva. 2010.
VIANA, N. Os valores na Sociedade Moderna. Brasília. Thesaurus. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.