History teaching for children from initial grades: discussions and challenges in the development of historical knowledge
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p285Keywords:
Historical education, Historical literacy, Identities, ContextualizationAbstract
Looking for new fields of study in history teaching, we come across with the concept of historical literacy developed by Peter Lee and his appointments about historical literacy in the initial grades. Several authors discuss the questions related to the contextualization of local experiences and identity configurations of the related field, where we can see the development of competences that contribute to the improvement of historical and complex way of thinking. We realize that all the process starts with the necessities and questions pointed by the group, these questions motivate new views about different contexts, besides the investigative actions about them.
Downloads
References
ABUD, K. M. Processos de construção do saber histórico escolar. História & Ensino. Londrina, v.11, jul. 2005.
ALBERTI, V. Fontes Orais: Histórias dentro da História. In: PINSKY, C. B. (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005.
BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: a organização do planejamento e da rotina no ciclo de alfabetização na perspectiva do letramento: ano 2: unidade 2/ Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012.
CAINELLI, M. Educação Histórica: perspectivas de aprendizagem da história no ensino fundamental. Educar. Especial. Curitiba: Ed. UFPR, 2006. p. 57-72.
CAINELLI, M. O que se ensina e o que se aprende em História. História: ensino fundamental. OLIVEIRA, M. M. D. de (Coord.). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino; v. 21)
COOPER, H. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de três anos. Educar. Especial.Curitiba: Ed. UFPR, 2006. p. 171-190.
FURET, F. O Nascimento da História. In: FURET, F. A oficina da História. Trad. Adriano Duarte Rodrigues. Lisboa: Gradativa, 1986. v.1.
LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar. Especial. Curitiba: Ed. UFPR, 2006, p. 131-150.
OLIVEIRA, S. R. F. História. In: AMARAL, A. C. T.; CASAGRANDE, R. C. B.; CHULEK, V. (Org.). Ensino fundamental de nove anos: orientações pedagógicas para os anos iniciais. Curitiba: Secretaria de Estado de Educação do Paraná, 2010.
RÜSEN, J. Razão Histórica: teoria da História: fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2001.
SANTOS, A. F. dos. Entre Fatos e Artefatos: literatura e ensino de História nos encontros acadêmicos nacionais (1979-2007). 2009. Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009.
SILVA, M.; FONSECA, S. G. Ensinar História no século XXI: em busca do tempo entendido. Campinas, SP: Papirus, 2007.
SIMAN, L. M. C. O papel dos mediadores culturais e da ação mediadora do professor no processo de construção do conhecimento histórico pelos alunos. In: ZARTH, P. A. (Org.). Ensino de História e Educação. Ijuí: Ed. UNIJUI, 2004.
VILAR, P. Iniciação ao vocabulário de análise histórica. Lisboa, Edições São José da Costa: 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.