History teaching for children from initial grades: discussions and challenges in the development of historical knowledge

Authors

  • Eliane Aparecida Candoti Secretaria de Estado de Educação do Paraná.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p285

Keywords:

Historical education, Historical literacy, Identities, Contextualization

Abstract

Looking for new fields of study in history teaching, we come across with the concept of historical literacy developed by Peter Lee and his appointments about historical literacy in the initial grades. Several authors discuss the questions related to the contextualization of local experiences and identity configurations of the related field, where we can see the development of competences that contribute to the improvement of  historical and complex way of thinking. We realize that all the process starts with the necessities and questions pointed by the group, these questions motivate new views about different contexts, besides the investigative actions about them. 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Eliane Aparecida Candoti, Secretaria de Estado de Educação do Paraná.

Specialization in Social History from the Universidade Estadual de Londrina. History teacher at the Paraná State Department of Education.

References

ABUD, K. M. Conhecimento Histórico e Ensino de História: a produção do conhecimento histórico escolar. In SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. R. (Org.). II Encontro Perspectivas do Ensino de História. Curitiba: Aos Quatro Ventos, 1995, p.149-156.

ABUD, K. M. Processos de construção do saber histórico escolar. História & Ensino. Londrina, v.11, jul. 2005.

ALBERTI, V. Fontes Orais: Histórias dentro da História. In: PINSKY, C. B. (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: a organização do planejamento e da rotina no ciclo de alfabetização na perspectiva do letramento: ano 2: unidade 2/ Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012.

CAINELLI, M. Educação Histórica: perspectivas de aprendizagem da história no ensino fundamental. Educar. Especial. Curitiba: Ed. UFPR, 2006. p. 57-72.

CAINELLI, M. O que se ensina e o que se aprende em História. História: ensino fundamental. OLIVEIRA, M. M. D. de (Coord.). Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino; v. 21)

COOPER, H. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de três anos. Educar. Especial.Curitiba: Ed. UFPR, 2006. p. 171-190.

FURET, F. O Nascimento da História. In: FURET, F. A oficina da História. Trad. Adriano Duarte Rodrigues. Lisboa: Gradativa, 1986. v.1.

LEE, P. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar. Especial. Curitiba: Ed. UFPR, 2006, p. 131-150.

OLIVEIRA, S. R. F. História. In: AMARAL, A. C. T.; CASAGRANDE, R. C. B.; CHULEK, V. (Org.). Ensino fundamental de nove anos: orientações pedagógicas para os anos iniciais. Curitiba: Secretaria de Estado de Educação do Paraná, 2010.

RÜSEN, J. Razão Histórica: teoria da História: fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. Universidade de Brasília, 2001.

SANTOS, A. F. dos. Entre Fatos e Artefatos: literatura e ensino de História nos encontros acadêmicos nacionais (1979-2007). 2009. Dissertação (Mestrado em História Social) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009.

SILVA, M.; FONSECA, S. G. Ensinar História no século XXI: em busca do tempo entendido. Campinas, SP: Papirus, 2007.

SIMAN, L. M. C. O papel dos mediadores culturais e da ação mediadora do professor no processo de construção do conhecimento histórico pelos alunos. In: ZARTH, P. A. (Org.). Ensino de História e Educação. Ijuí: Ed. UNIJUI, 2004.

VILAR, P. Iniciação ao vocabulário de análise histórica. Lisboa, Edições São José da Costa: 1985.

Published

2013-09-26

How to Cite

Candoti, E. A. (2013). History teaching for children from initial grades: discussions and challenges in the development of historical knowledge. História & Ensino, 19(2), 285–301. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p285

Issue

Section

Laboratório (artigo)