Scenarios revolutionary stage: reflections on historical consciousness and social transformation in expectation of high school students
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n2p115Keywords:
History Teaching. Revolution. Expectations.Abstract
Considering history as a cognitive tool of social reflection within the range of historical education, this study proposes a reflection based on an experiment made with high school students during the supervised practice provided by the undergraduate degree in History from the University of the State of Santa Catarina (UDESC). Working in class with scenarios of social transformation in the early twentieth century (notably the Mexican and Russian Revolutions) raised questions about the students’ expectations on issues concerning the community. What meaning was assigned to this revolutionary past in the way it was represented and particularized for teenagers in the second decade of this new millennium? The article makes use of a variety of written materials to problematize the narrative constructions made by the students themselves, which were understood as manifestations of their historical consciousness.
Downloads
References
CERRI, L. F. Cartografias temporais: metodologias de pesquisa da consciência histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 59-81, jan/abr 2011.
HARTOG, F. Tempo e patrimônio. Varia História. Belo Horizonte, v. 22, n. 36, 2006.
KOSELLECK, R. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, Contraponto 2006.
NORA, P. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo: PUC, n. 10, pp. 07-28, dezembro de 1993.
RÜSEN. J. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. História da Historiografia, n. 02, p. 163-209, março 2009.
RÜSEN. J. História Viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UNB, 2007.
SCHMIDT, M. A.; BARCA, I. (Org.). Aprender História: perspectivas da educação histórica. Ijuí: Editora UNIJUI, 2009.
SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. (Org.). Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2004.
ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.