The historian in the didactics reflection
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p27Keywords:
History didactics, Historical consciousness, Teacher training, Professional of HistoryAbstract
Whereas the historian's work contains an element strictly didactic, how do some current detachments and antagonisms between the role of historian and teacher can be explained? This text reconstructs in outlines the environment in which these roles were experienced relatively harmoniously including for the same individual, and it is asked about the scientific and social processes that led to the antagonism above. It looks up, based on Bergmann and Rüsen, among others, set the didactic reflection, its components, characteristics and some examples, and discusses the importance of recognizing it and favor it both in the production of historical knowledge in general as in the training of new professionals in history.
Downloads
References
BERGMANN, K. A história na reflexão didática. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 19, p. 29-42, fev. 1990.
BITTENCOURT, C. M. F. Os confrontos de uma disciplina escolar: da história sagrada à história profana. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13 (25/26), p. 193-221, set.92/ago.93.
CERRI, L. F. Os historiadores precisam de formação pedagógica? Algumas reflexões a partir da didática da Hisória. In: TRAVERSINI, C.; OUTROS Trajetória e processos de ensinar e aprender: práticas e didáticas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 342-358.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 2009.
CITRON, S. Le Mythe National. Paris: Éditions Ouvrières, 1987.
CONNERTON, P. Como as sociedades recordam. Oeiras: Celta, 1993.
ESPÍRITO SANTO, J. D. P. D. “No ciclo eterno das mudáveis coisas”: a proposta de história de Rocha Pombo e as relações com as obras didáticas atuais. Curitiba: Dissertação de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR, 2005.
FALCON, F. J. C. A identidade do historiador. Estudos Históricos, v. 17, p. 7-30, 1996.
FERRO, M. A História Vigiada. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
MORADIELLOS, E. El oficio de historiador. 6. ed. Madrid: Siglo Vinteuno, 2008.
RÜSEN, J. Razão histórica. Teoria da História: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001.
RÜSEN, J. História Viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora da UnB, 2007.
RÜSEN, J. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 7-16, jul./dez. 2008.
WILSON, E. Rumo à estação Finlândia. São Paulo: Cia. das Letras, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.