The historian in the didactics reflection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p27

Keywords:

History didactics, Historical consciousness, Teacher training, Professional of History

Abstract

Whereas the historian's work contains an element strictly didactic, how do some current detachments and antagonisms between the role of historian and teacher can be explained? This text reconstructs in outlines the environment in which these roles were experienced relatively harmoniously including for the same individual, and it is asked about the scientific and social processes that led to the antagonism above. It looks up, based on Bergmann and Rüsen, among others, set the didactic reflection, its components, characteristics and some examples, and discusses the importance of recognizing it and favor it both in the production of historical knowledge in general as in the training of new professionals in history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Fernando Cerri, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Postdoctoral degree from Universidad Nacional de La Plata. Associate professor at the State University of Ponta Grossa.

References

AMÉZOLA, G. A. Esquizohistoria. La Historia que se enseña en la escuela, la que preocupa a los historiadores y una renovación posible de la historia escolar. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2008.

BERGMANN, K. A história na reflexão didática. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 19, p. 29-42, fev. 1990.

BITTENCOURT, C. M. F. Os confrontos de uma disciplina escolar: da história sagrada à história profana. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13 (25/26), p. 193-221, set.92/ago.93.

CERRI, L. F. Os historiadores precisam de formação pedagógica? Algumas reflexões a partir da didática da Hisória. In: TRAVERSINI, C.; OUTROS Trajetória e processos de ensinar e aprender: práticas e didáticas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 342-358.

CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique, 2009.

CITRON, S. Le Mythe National. Paris: Éditions Ouvrières, 1987.

CONNERTON, P. Como as sociedades recordam. Oeiras: Celta, 1993.

ESPÍRITO SANTO, J. D. P. D. “No ciclo eterno das mudáveis coisas”: a proposta de história de Rocha Pombo e as relações com as obras didáticas atuais. Curitiba: Dissertação de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR, 2005.

FALCON, F. J. C. A identidade do historiador. Estudos Históricos, v. 17, p. 7-30, 1996.

FERRO, M. A História Vigiada. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

MORADIELLOS, E. El oficio de historiador. 6. ed. Madrid: Siglo Vinteuno, 2008.

RÜSEN, J. Razão histórica. Teoria da História: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora da UnB, 2001.

RÜSEN, J. História Viva. Teoria da História III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Editora da UnB, 2007.

RÜSEN, J. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 7-16, jul./dez. 2008.

WILSON, E. Rumo à estação Finlândia. São Paulo: Cia. das Letras, 1986.

Published

2013-08-18

How to Cite

Cerri, L. F. (2013). The historian in the didactics reflection. História & Ensino, 19(1), 27–47. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p27

Issue

Section

Artigos