Discussed violence in basic education: the malleus maleficarum as document history

Authors

  • João Davi Avelar Pires Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p247

Keywords:

, History and Education, Malleus Maleficarum, Violence, Inquisition

Abstract

We intend in this paper propose the use of the work Malleus Maleficarum in history lessons in Basic Education. Understand and use the concepts of historical document as an attempt to bring the students to historiography, the historian's work, bearing in mind the various possibilities that this practice offers. Thus, contact with the document, in the case of this work the Malleus Malleficarum, written by inquisitors in 1484, makes it possible to approach different topics, such as the Inquisition and applied violence against women in this period, the construction of the imaginary and the representations labor on the female body and the woman, and also religious persecution created and stimulated by intolerance and belittle others. We trace this work, brief discussions about the changes in the History Teaching and that gives us space for this kind of documentary work as well as present the possibilities and possible approaches of the work in question, the Malleus Maleficarum.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

João Davi Avelar Pires, Universidade Estadual de Londrina

Master's student in Social History at the Universidade Estadual de Londrina

References

BARROS, R. L. de. Estado, Inquisição Moderna e tortura. Revista Saeculum, Paraíba, v. 2, p. 139-151, jul./dez. 1996. BLOCH, M. Apologia da História ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2002.

CARVALHO, S. de. Revisita à desconstrução do modelo jurídico inquisitorial. Revista da Faculdade de Direito da UFPR, Curitiba, v. 42, n. 0, p. 35-56, abril 2013.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

FOUCAULT, M.Vigiar e Punir. Petrópolis: Editora Gallimard, 1975. GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

FOUCAULT, M.O inquisidor como antropólogo. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 01, n. 21, p. 9-20, set./fev. 1990-1991.

GONÇALVES, B. G. de O. O mal da bruxaria. XXVI Simpósio Nacional de História, 2011, São Paulo. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História. v. 1. São Paulo, 2011 São Paulo, julho 2011. p. 1-17.

GONÇALVES, F. de S. O clericalismo na literatura: a cópula do feminino e o diabólico, um vislumbre da imagem precursora da bruxa em A demanda do Santo Graal. Revista Veredas da História, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 1-25, jan./fev. 2009.

KRAMER, H. SPRENGER, J. Malleus Malleficarum: O martelo das feiticeiras. Rio de Janeiro: Editora Rosa dos Tempos, 1995.

LE GOFF, J. A História Nova. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

MICHELS, A. Histeria e feminilidade. Revista Ágora. Rio de Janeiro, v. 4 n. 1, p. 33-51, jan./jun. 2001.

PAIVA. M. de. Crime e Castigo: as civilizadas práticas jurídicas de uma Idade Moderna. Revista Acervo. Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 79-94, jan./jun. 2002.

PEREIRA, N. M. SEFFNER. O que pode o Ensino de História? Sobre o uso de fontes na sala de aula. Revista Anos 90. Porto Alegre, vol. 15, n. 28, p. 113- 128, dez. 2008

PIMENTEL, H. U. Demonologia, bruxas e estereótipos. Revista Trilhas da História. Três Lagoas, v.1, n. 2, p. 33-54, jan/jun, 2012.

SÁ-SILVA, J. R. ALMEIDA, C. D. GUINDANI, J. F. Pesquisa Documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. Rio Grande do Sul, Ano 1, n. 1, p. 1-15, jul 2009.

VARGAS, S. P. Inquisição na Espanha: desde o antijudaísmo na Antiguidade à perseguição dos conversos na Idade Moderna. Revista Historiador Especial. Porto Alegre, Ano 3, n. 1, p. 161-178, julho 2010.

ZORDAN, P. B. M. B. G. Bruxas: figuras de poder. Revista Estudos Feministas. Rio Grande do Sul, v. 3, n. 2, p. 331- 341, maio/ago. 2005.

Published

2013-08-18

How to Cite

Avelar Pires, J. D. (2013). Discussed violence in basic education: the malleus maleficarum as document history. História & Ensino, 19(1), 247–261. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p247

Issue

Section

Laboratório (artigo)