The process of organization of public instruction in context patense republican 1892-1928

Authors

  • Andréa Fabiane Machado Diniz Universidade de Uberaba/MG

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p163

Keywords:

First Republic, Public Instruction, School Grou, Patos de Minas

Abstract

Presents a theoretical study and documentation in order to understand the process of organization of Public Instruction in Patos de Minas / MG in the context Republican from 1889 to 1928. The sources used for this research are: newspapers, educational legislation, terms of inspectors visiting teaching time, the minutes of the City Council, executive orders and correspondence exchanged between principals, inspectors and government. The newspapers selected for analysis were: O Trabalho and O Commercio e Cidade de Patos The idealization and materialization of public instruction, taught in School Groups, was, in the design of Republicans, efficient tool to form the citizen and elevate the country to the status of a civilized nation. Thus, education was entrusted with the noble mission of forming man urbanized, civilized, and especially able to adapt to the new rules of a society that sought to build on the pillars of work and public order.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Andréa Fabiane Machado Diniz, Universidade de Uberaba/MG

Master in Education from the University of Uberaba - UNIUBE / MG. Educational analyst at the Regional Teaching Superintendence of Patos de Minas / MG.
University of Uberaba / MG

References

ADÃO, Á. ; MATOS, S. C. A imprensa periódica: memória da educação. In: TEODORO, A. (Org.). Histórias (re) construídas. São Paulo: Cortez, 2004.

ARAÚJO, J. C. S.; GATTI JUNIOR, D. (Org.). Novos temas em história da educação brasileira: instituições escolares e educação na imprensa. Campinas, SP: Autores Associados; Uberlândia, MG: EDUFU, 2002. (Coleção memória da educação)

BOTTOMORE, T. B. As elites e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar, 1965.

CARVALHO, C. H. República e Imprensa: as influências do Positivismo na concepção de Educação do professor Honório Guimarães. Uberlândia: Edufu, 2004.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.

FONSECA, G. Domínios de Pecuários e Enxadachins: História de Patos de Minas. Belo Horizonte: Ingrabras, 1974. Coleções Especiais: Autores Patenses.

LE GOFF, J. Documento e monumento. In: História e memória. Trad. Irene Ferreira et al. Campinas, Editora da Unicamp, 1996.

LOPES, E. M. T.; GALVÃO, A. M. de O. História da Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

MANN, H. A educação dos homens livres. Coleção Clássicos da democracia. São Paulo: IBRASA, 1964. MELLO, O. Patos de Minas, meu bem querer. 3 ed revista, ampliada e revisada. Prefeitura Municipal de Patos de Minas, SEMED, 2008.

MOURÃO, P. K. C. O ensino em Minas Gerais no tempo da República. Belo Horizonte. Edição do Centro Regional de Pesquisas de Minas Gerais, 1962.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis, Vozes, 2007.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SOUZA, R. F. de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: UNESP, 1998.

VIEIRA, M. do P. de A. et al. A pesquisa em história. 3 ed. São Paulo: Ática, 1995.

Published

2013-08-18

How to Cite

Machado Diniz, A. F. (2013). The process of organization of public instruction in context patense republican 1892-1928. História & Ensino, 19(1), 163–194. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2013v19n1p163

Issue

Section

Artigos