Walking on the Sergipe Street
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp157Keywords:
Teaching of History, Historical Heritage, Memory, Everyday SchoolAbstract
Using materials produced in Heritage Education Project (2005- 2011), linked to the Project PROMIC - Program Municipal Cultural Incentive, we analyze the learning process of students of a municipal school in the city of Londrina and intend to present possibilities for a interdisciplinary work. This text is divided into three parts: In the first, we present the theoretical framework guiding of our concept of Historical Heritage and Heritage Education. In the second, we talk about what it means to teach and learn history considering the Historical Heritage of the city as a source for research. In the third, we present the work at school analyzing it from the perspective of mapping the potential presented as the construction of knowledge by students and teachers.
Downloads
References
HORTA, M. L. P.; GRUNBERG, E.; MONTEIRO, A. Q. Guia Básico de Educação Patrimonial. Brasília: Museu Imperial/ IPANH/ Minc, 1999.
COOPER, H. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de três a oito anos. Educar, Curitiba, Especial, p.171-190, 2006.
LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ed. Ática. 1995.
LEMOS, C. A. C. O que é Patrimônio Histórico. 5 ed. São Paulo: Editora Brasiliense. 1987.
MACHADO, M. B. P.; MONTEIRO, K. M. N. Patrimônio, identidade e cidadania: reflexões sobre Educação Patrimonial. In: BARROSO, V. L. M. et al. Ensino de história: desafios contemporâneos. Porto Alegre: Exclamação: ANUPUH, 2010. p.25-37.
MOREIRA, M A. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1942.
OLIVEIRA, A. F. B. de. Patrimônio, memória e ensino de história. In: OLIVEIRA, M. D.; CAINELLI, M. R.; OLIVEIRA, A. F. B. Ensino de História: múltiplos ensinos em múltiplos espaços. Natal: EDFURN. 2008. p. 96-101.
OLIVEIRA, S. R. F de. História. In: GUSSO, A. M. et al. Ensino fundamental de nove anos: orientações pedagógicas para os anos iniciais. 2010. p. 119-134.
ZANON, E. R; MAGALHÃES, L. H. BRANCO, P. M. C. Educação Patrimonial: da teoria à prática. Londrina: Ed. UNIFIL, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História & Ensino adota a licença CC-BY esta licença permite que os reutilizadores distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do material em qualquer meio ou formato, desde que a atribuição seja dada ao criador. A licença permite o uso comercial.