Walking on the Sergipe Street

Authors

  • Kenya Vieira de Souza e Silva Universidade Estadual de Londrina
  • Vanessa Duarte Universidade Estadual de Londrina
  • Carolina Rodrigues de Carvalho Universidade Estadual de Londrina
  • Sirlei Borrasca de Brito Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp157

Keywords:

Teaching of History, Historical Heritage, Memory, Everyday School

Abstract

Using materials produced in Heritage Education Project (2005- 2011), linked to the Project PROMIC - Program Municipal Cultural Incentive, we analyze the learning process of students of a municipal school in the city of Londrina and intend to present possibilities for a interdisciplinary work. This text is divided into three parts: In the first, we present the theoretical framework guiding of our concept of Historical Heritage and Heritage Education. In the second, we talk about what it means to teach and learn history considering the Historical Heritage of the city as a source for research. In the third, we present the work at school analyzing it from the perspective of mapping the potential presented as the construction of knowledge by students and teachers. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kenya Vieira de Souza e Silva, Universidade Estadual de Londrina

Pedagogy student at the State University of Londrina.

Vanessa Duarte, Universidade Estadual de Londrina

Pedagogy student at the State University of Londrina.

Carolina Rodrigues de Carvalho, Universidade Estadual de Londrina

Pedagogy student at the State University of Londrina.

Sirlei Borrasca de Brito, Universidade Estadual de Londrina

Pedagogy student at the State University of Londrina.

References

BARROSO, V L. M. Educação Patrimonial e ensino de história: registros, vivências e proposições. In: BARROSO, V. L. M. et al. Ensino de história: desafios contemporâneos. Porto Alegre: Exclamação: ANUPUH, 2010. p.15- 24.

HORTA, M. L. P.; GRUNBERG, E.; MONTEIRO, A. Q. Guia Básico de Educação Patrimonial. Brasília: Museu Imperial/ IPANH/ Minc, 1999.

COOPER, H. Aprendendo e ensinando sobre o passado a crianças de três a oito anos. Educar, Curitiba, Especial, p.171-190, 2006.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ed. Ática. 1995.

LEMOS, C. A. C. O que é Patrimônio Histórico. 5 ed. São Paulo: Editora Brasiliense. 1987.

MACHADO, M. B. P.; MONTEIRO, K. M. N. Patrimônio, identidade e cidadania: reflexões sobre Educação Patrimonial. In: BARROSO, V. L. M. et al. Ensino de história: desafios contemporâneos. Porto Alegre: Exclamação: ANUPUH, 2010. p.25-37.

MOREIRA, M A. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1942.

OLIVEIRA, A. F. B. de. Patrimônio, memória e ensino de história. In: OLIVEIRA, M. D.; CAINELLI, M. R.; OLIVEIRA, A. F. B. Ensino de História: múltiplos ensinos em múltiplos espaços. Natal: EDFURN. 2008. p. 96-101.

OLIVEIRA, S. R. F de. História. In: GUSSO, A. M. et al. Ensino fundamental de nove anos: orientações pedagógicas para os anos iniciais. 2010. p. 119-134.

ZANON, E. R; MAGALHÃES, L. H. BRANCO, P. M. C. Educação Patrimonial: da teoria à prática. Londrina: Ed. UNIFIL, 2009.

Published

2012-10-21

How to Cite

Silva, K. V. de S. e, Duarte, V., Carvalho, C. R. de, & Brito, S. B. de. (2012). Walking on the Sergipe Street. História & Ensino, 18(esp), 157–173. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp157