Music and a dictatorship military: working with letters of music history as document

Authors

  • Bruno Paviani Universidade Estadual de Londrina
  • Thaisa Lopes Ferreira Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp111

Keywords:

Historical education, Music, Dictatorship military, Historical source

Abstract

In 9th grade B, we worked with the music while historical source. The songs, that we used, were made by Raul Seixas and Zé Ramalho and the band Legião Urbana. Beginning from the thematic “Dictatorship military”, the lecture-workshop (BARCA, 2004) had – like priority - to work with ideas related with History– that had already introduced by the students. We made a quiz with foreknowledge, once we understand that our students have knowledge about the theme. With this material in hands, we prepared our intervention at the classroom. When we study the music while historical source, we perceive it isn’t use only to fun (direct or indirectly ways), the songs show much about the society where they are produced and they are critical instruments. After the intervention, we consider the use of documents during the History’s class fundamental. The document makes the class more interactive and can create bows with the students and the historian’s work.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruno Paviani, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

Thaisa Lopes Ferreira, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

References

ABUD, K. M. Registro e representação do cotidiano: a música popular na aula de História. Caderno Cedes. Campinas, v. 25, n. 67, p. 309-317, set/dez. 2005.

BITTENCOURT, C. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

FRANCO, M. L. P. B.; NOVAES, G. T. F. Os jovens do Ensino Médio e suas representações sociais. Cadernos de Pesquisa, n. 112, p. 167-183, 2001

FREIRE, P. Ensinar é uma especificidade humana. In: FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004, p. 91-146.

NAPOLITANO. M. História e Música. História cultural da música popular brasileira. Belo Horizonte. Ed. Autêntica, 2001.

MORAES, J. G. V. de. História e Música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História. São Paulo: Humanitas Produções. v. 20. n.39. 2000.

PEREZ, I. C. G. Estado Novo através da música: uma experiência em sala de aula. Curitiba: SEED- PR, 2008.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.pag. 111-136

SIMAN, L. M. C. O papel dos mediadores culturais e da ação mediadora do professor no processo de construção do conhecimento histórico pelos alunos. In: ZARTH, P. A. (Org.). Ensino de História e Educação. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004. p. 88

Published

2012-10-21

How to Cite

Paviani, B., & Ferreira, T. L. (2012). Music and a dictatorship military: working with letters of music history as document. História & Ensino, 18(esp), 111–130. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp111