Music and a dictatorship military: working with letters of music history as document
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp111Keywords:
Historical education, Music, Dictatorship military, Historical sourceAbstract
In 9th grade B, we worked with the music while historical source. The songs, that we used, were made by Raul Seixas and Zé Ramalho and the band Legião Urbana. Beginning from the thematic “Dictatorship military”, the lecture-workshop (BARCA, 2004) had – like priority - to work with ideas related with History– that had already introduced by the students. We made a quiz with foreknowledge, once we understand that our students have knowledge about the theme. With this material in hands, we prepared our intervention at the classroom. When we study the music while historical source, we perceive it isn’t use only to fun (direct or indirectly ways), the songs show much about the society where they are produced and they are critical instruments. After the intervention, we consider the use of documents during the History’s class fundamental. The document makes the class more interactive and can create bows with the students and the historian’s work.Metrics
References
BITTENCOURT, C. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.
FRANCO, M. L. P. B.; NOVAES, G. T. F. Os jovens do Ensino Médio e suas representações sociais. Cadernos de Pesquisa, n. 112, p. 167-183, 2001
FREIRE, P. Ensinar é uma especificidade humana. In: FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004, p. 91-146.
NAPOLITANO. M. História e Música. História cultural da música popular brasileira. Belo Horizonte. Ed. Autêntica, 2001.
MORAES, J. G. V. de. História e Música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História. São Paulo: Humanitas Produções. v. 20. n.39. 2000.
PEREZ, I. C. G. Estado Novo através da música: uma experiência em sala de aula. Curitiba: SEED- PR, 2008.
SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.pag. 111-136
SIMAN, L. M. C. O papel dos mediadores culturais e da ação mediadora do professor no processo de construção do conhecimento histórico pelos alunos. In: ZARTH, P. A. (Org.). Ensino de História e Educação. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004. p. 88
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.