Soap opera in the classroom: the use of "Escrava Isaura" (1975/1976) in a motion for classworkshop

Authors

  • Henrique Bresciani Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp31

Keywords:

History teaching, History Education, Aula-oficina, Slavery, Soap opera

Abstract

Aulas-oficina” (BARCA, 2004) were carried out based on a perspective of History teaching, which aims at promoting the development of historical thinking, in despite of models that are supported by the idea of knowledge transmission. I tried to establish a dialogue between elements that involve the student in the present, assuming that History teaching is effective when it is meaningful in practical life (RÜSEN, 2001). When I developed the thematic of slavery in Brazil, I opted for using as historical evidence a soap opera called “Escrava Isaura”, aired between 1975 and 1976. The proposal focuses on opposing the constructed representations of domestic slavery, mainly regarding the character of Isaura, with the historical evidences, targeting at encouraging a critical analysis of historical soap operas. The classes were also designed to enable the reflection upon second order concepts (LEE, 2001), like historical evidence and anachronism.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Henrique Bresciani, Universidade Estadual de Londrina

Graduando em História pela Universidade Estadual de Londrina. Bolsistas do PIBID/CAPES

References

ALFACE, H.; MAGALHÃES, O. O cinema como recurso pedagógico na aula de História In: CAINELLI, M; SCHMIDT, M.(Org.). Educação Histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011. p. 249-267.

BARCA, I. Aula oficina: do projecto à avaliação. In: BARCA, I. (Org.). Para uma Educação Histórica de Qualidade. Actas das IV Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: CIEd, Universidade do Minho.

CAINELLI, M; SCHMIDT, M. A. Ensinar História. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2009.

FREITAS, J. A. Novelas de época e o ensino de História: “Sinhá Moça” (2006) e suas representações acerca do processo de abolição Brasileiro. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL HISTÓRIA DO TEMPO PRESENTE, 1., 2011, Florianópolis. Anais [...]. Disponível em: http://www.eventos.faed.udesc.br/index.php/tempopresente/tempopresent e/paper/viewFile/205/102

MEIRELLES, W. R. O cinema na história: o uso do filme como recurso didático no ensino de história. História e Ensino, Londrina, v. 10, p. 77-88, 2004.

RÜSEN, J. Historisches Lernen. In: BERGMAM, K. et al. (Eds.). Handbuch der Geschichtsdidaktik. 5. ed. Seelze: Kallmeyer, 1997. p. 261-265.

THOMPSOM, E. P. A miséria da teoria: ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

Published

2012-10-21

How to Cite

Bresciani, H. (2012). Soap opera in the classroom: the use of "Escrava Isaura" (1975/1976) in a motion for classworkshop. História & Ensino, 18(esp), 31–53. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp31