Beyond culture: the use of film as a teaching resource in the classroom

Authors

  • Aline Apolinário Furtunato Universidade Estadual de Londrina
  • Cinthia Torres Aranha Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp95

Keywords:

Cinema, History teaching, Egyptian society, Historical knowledge.

Abstract

It is intended to present in this article a work based on the idea of Aula-Oficina (BARCA, 2004.) We work with the study of history through the fonts in a differentiated approach as a source of content and historical film "The Mummy." Considering that the use of film as a historical document has been used by the historian in the construction of historical knowledge, we intend to discuss care with the use of this document as a teaching resource in the teaching of history, for example, about the ancient world and the importance distinguishing fiction of "reality" historic. The theme used in classroom-workshop was "The Egyptian Society" and through the film we tried to work through the issues concerning the duo "reality"/fiction, the contemporary stereotypical views about other societies of the past and address customs of ancient Egyptian society from material traces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Apolinário Furtunato, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

Cinthia Torres Aranha, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

References

BARCA, I. Aula Oficina: do Projeto à Avaliação. In: BARCA, I. Para uma educação de qualidade: Braga: Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2004. p. 131–144.

CAINELLI, M; SCHMIDT, M. A. Ensinar História. Editora Scipione: São Paulo, 2009.

GRIMBERG, C. A Aurora da Civilização. v. 1. Editora Azul: Chile, 1989.

GRIMBERG, C. O Império das Pirâmides Vol. 2. Editora Azul: Chile, 1989.

GUERRA, F. P.; DINIZ, L. M. V. A incorporação de outras linguagens ao ensino de história. História & Ensino, Londrina, n. 13, p. 127-140, 2007.

LANGER, J. Metodologia para análise de estereótipos em filmes históricos. Revista História Hoje, São Paulo, n. 5, 2004.

MAGALHÃES, O.; ALFACE, H. O Cinema como recurso pedagógico na aula de História. In: CAINELLI, M.; SCHMIDT, M. A. (Org.). Educação Histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011. p. 249-267

MEIRELLES, W. R. O cinema na história. O uso do filme como recurso didático no ensino de história. História & Ensino, v. 10, p. 77-88, 2004.

MUZY, S. R. F. A Criação das Bases do monoteísmo pelo faraó Akhenaton (1353-1336 AEC.) e sua implicações sociais no Antigo Egito. In: SELVATICI, M.; CERQUEIRA, F. V. (Org.). Religião e Poder do Mundo Antigo ao Moderno: Ensaios Acadêmicos. LEPAARQ/UFPEL: Pelotas, 2009.

SENTINELLA, D. E. O Enigma das Múmias. Novo Século: São Paulo, 2008.

SIMÃO, A. C. G. L. L. A Importância da evidência histórica na construção do conhecimento histórico. In: CAINELLI, M.; SCHMIDT, M. A. (Org.). Educação Histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Ed.Unijuí, 2011. p. 143-166.

Published

2012-10-21

How to Cite

Furtunato, A. A., & Aranha, C. T. (2012). Beyond culture: the use of film as a teaching resource in the classroom. História & Ensino, 18(esp), 95–109. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp95