School-workshop: a proposal for use of historical documents in classroom

Authors

  • Amábile Sperandio Universidade Estadual de Londrina
  • Ana Paula Anunciação Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp131

Keywords:

Lecture-workshop, Documents, Slavery, Teaching History, Historical Sources.

Abstract

The lecture-workshop in question was developed in the State School Doctor Gabriel Carneiro Martins directed to students of 7th year, focusing on the use of various historical documents in the construction of historical knowledge on the subject of black slavery in Brazil during the eighteenth century. We decided to use images of the French painter Jean Baptiste Debret, his works are considered canonical in the teaching of history, being present in all of history textbooks because they represent the role of the black slave society in that period as well as revealing many aspects of everyday black. Was also used songs from singers of Brazilian popular culture such as Jorge Ben Jor and Clara Nunes, plus videos and songs related to black culture and capoeira. The methodology sought to discuss with students various historical buildings on the topic, based on the use of different sources that direct the student to the development of historical thinking and its importance to life.

Author Biographies

Amábile Sperandio, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

Ana Paula Anunciação, Universidade Estadual de Londrina

Graduating in History at the State University of Londrina. PIBID / CAPES scholarship holders

References

ALENCASTRO, L. F. O Trato dos Viventes. Formação do Brasil no Atlântico Sul. São Paulo: Cia das Letras, 2000.

BARCA, I. Aula Oficina: do Projeto à Avaliação. In. BARCA, I. (Org.) Para uma educação de qualidade. Braga: Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2004. p. 131-144.

CAPELATO, M. H. et al. História e Cinema: dimensões históricas do audiovisual. São Paulo: Alameda, 2007.

DEBRET, J. B. Viagem pitoresca e histórica ao Brasil. São Paulo: Martins. Brasília: INL, 1975

FAUSTO, B. História Geral do Brasil. São Paulo: Edusp, 2000.

LIMA, V. Uma Viagem com Debret. RJ: Ed. Jorge Zahar, 2004.

PRADO, J. F. A. O artista Debret e o Brasil. São Paulo: Nacional, 1990. (Col. Brasiliana, v. 386).

REIS, D. A. Apresentação. In: ROCHA, H. A. B.; MAGALHÃES, M. S.; GONTIJO, R. A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009.

SCHMIDT, M. A. A formação do professor de História e o cotidiano da sala de aula. In: BITTENCOURT, C. (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2002.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. (Org.). Educação histórica: Teoria e pesquisa, Ijuí: Unijuí, 2011.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M.; Ensinar História. Pensamento e ação na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2009.

SOARES, Carlos Eugênio Líbano. A negregada instituição: os capoeiras na corte imperial (1850-1890). São Paulo: Unicamp, 2004.

Published

2012-10-21

How to Cite

Sperandio, A., & Anunciação, A. P. (2012). School-workshop: a proposal for use of historical documents in classroom. História & Ensino, 18(esp), 131–156. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2012v18nespp131